|
|||||||||||||||||
Streda 15.Decembra 1999 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Keď grafitistovi predložia účetRodičia sa po usvedčení syna tak ľahko nedoplatia V Rakúsku sa nedávno uskutočnilo pracovné rokovanie predstaviteľov Železničnej polície so zástupcami rakúskych železníc ÖBB. Za Slovenskú republiku sa na tomto rokovaní zúčastnil generálny riaditeľ Železničnej polície, plukovník JUDr. Tibor Gaplovský, ktorého sme požiadali o rozhovor. Poškodzovanie železničných vozňov je smutne trpené iba u nás? - Problematika grafiťákov (sprejeri, writeri) je celoeurópsky problém. Na rokovaniach medzinárodnej organizácie železničných polícií COLPOFER, ktorej sme členom, sú tieto otázky pravidelne predmetom diskusií a rôznych riešení. Problémy sú živé v Nemecku, Rakúsku, Taliansku i Poľsku. Je to novodobý mor, ktorý zaplavil celú Európu. Aj Železnice SR majú s tým vážne problémy a škody sú nevyčísliteľné. Úlohou Železničnej polície je zisťovanie páchateľov tejto trestnej činnosti, lebo je to trestná činnosť, čo si nie všetci uvedomujú. U nás zabezpečuje hliadky Železničná polícia, ktorá vykonáva službu v priestoroch železničných staníc a priľahlých priestorov železničných dráh. Ochrana majetku železníc je verejným záujmom, na ktorej sa športovo správajúca časť mladej generácie baví a snaží sa prekabátiť tých druhých. Vôbec si neuvedomujú, že odstraňovanie škôd sa nakoniec vracia v podobe vyššej straty štátneho rozpočtu na ťarchu aj rodinných rozpočtov. - Máme viacero zaznamenaných prípadov v každej väčšej železničnej stanici, ale väčšinou nepristihnem po každý raz páchateľa priamo pri čine. Koľajiská sú naširoko rozostavané a vytvárajú priestor na anonymitu. Sú to hluché miesta, kde často je veľmi obmedzený pohyb pracovníkov železníc, a teda aj naše hliadky nemajú možnosť byť vždy a všade. Potom sa škody zisťujú až následne. Kto a ako sa najčastejšie podieľa na tejto trestnej činnosti? - Je to predovšetkým mladá generácia, ale sú medzi nimi aj odrastenejší bossovia, ktorí si vydobyli autoritu. Vytvorili sa aj železničné špecifiká. Existuje medzi nimi nepísaná súťaž. Určité kresby, obrazce sa vytvoria na jednom mieste, v jednej lokalite na vozni a posunom týchto vlakových súprav cez ďalšie stanice, ďalšie skupinky dokresľujú tieto maľby. Niekde na konečnej stanici je potom toto dielo dokonané. Dokonca títo grafitisti medzi sebou súťažia aj na stenách vozňov medzinárodných rýchlikov. Ako sú u nás postihnuteľní títo páchatelia? - Takéto konanie môžeme kvalifikovať ako trestný čin poškodzovania cudzej veci a vždy závisí od výšky spôsobnej škody, a podľa toho sa aj stanovuje právna kvalifikácia tohto trestného činu. Trestná sadzba je rozdielna, najnižšia nula až jeden rok, najvyššia dva až osem rokov. Všetky tieto prípady dokumentujeme, zhotovíme dokumentáciu, vykonáme úkony v zmysle Trestného poriadku. Na základe poznatkov našej operatívnej služby sa snažíme z už doteraz zistených páchateľov typovať ďalších páchateľov poškodzovania majetku ŽSR. Máme aj vytvorené určité fotoalbumy zistených osôb z minulosti a na základe toho robíme výber pravdepodobných páchateľov. Prezraďte niečo z internej kuchyne. Predsa sa nemôžete spoliehať vždy iba na pristihnutie páchateľa. - Sú v našej evidencii ľudia s typickým rukopisom. Aj to pomáha pri vyhľadávaní. Škody vyčísľujú Železnice Slovenskej republiky, ich vlastníctvom sú tieto vozne. Oprava - nové prestriekanie - predstavuje finančné náklady v sume 80- až 120-tisíc Sk. Je to dosť vysoká suma. Vyberme iba jeden príklad z mnohých. Konkrétny páchateľ z okresu Prievidza sa v roku 1999 trikrát (7. apríla, 7. júna a 8. júna) dopustil poškodzovania cudzej veci tak, že maľoval na železničné vozne. Vyhľadávacou činnosťou policajtov odboru Železničnej polície Topoľčany sme trestný čin poškodzovania cudzej veci preukázali. Na základe vlastného rukopisu sa podarilo zistiť aj predchádzajúce činy. V týchto troch prípadoch môžeme hovoriť o spôsobenej škode vo výške okolo 50-tisíc Sk. V porovaní s národohospodárskymi škodami, ktoré spôsobujú grafitisti na budovách, mostných objektoch, železničných vozňoch sa mi zdá počet stíhaných osôb za tieto delikty neprimerane nízky. Ako to robia v iných štátoch? - Tam majú vytvorený veľmi dobrý informačný systém, kde do počítačovej databázy vkladajú informácie, kde, kedy, akým spôsobom, na akom úseku trate k poškodeniu došlo. To umožňuje robiť analýzy, na ktorých úsekoch trate sú najčastejšie poškodzované vozne. Ak sa vám zdá, že napríklad na rakúskych železniciach jazdí oveľa menej pošpinených, poškodených vozňov, tak je to tým, že Rakúske spolkové železnice vozne dočasne vyraďujú z prevádzky aj pri akomkoľvek malom pokreslení, popísaní gafitistami. Málokomu sa páčia pokreslené, počmárané vozne, pravda, okrem úzkeho okruhu samých páchateľov a ich priateľov. Aká je úspešnosť objasňovania týchto prípadov? - Orgány činné v trestnom konaní nemajú ľahkú úlohu. Používajú všetky dostupné kriminalisticko-technické metódy a prostriedky, ktoré nejakým spôsobom môžu trestnú činnosť preukázať, a to aj s odstupom času. Kriminalita v súvislosti s poškodzovaním majetku železníc grafitistami za minulý rok za obdobie prvých desiatich mesiacov zaznamenala 26 prípadov a za posledné totožné obdobie roku 1999 už 40 prípadov. V uplynulom roku sa nám podarilo objasniť 30,8 percenta prípadov, v roku 1999 už 40 percent prípadov. Zvýšenou hliadkovou činnosťou sa snažíme zabraňovať páchateľom v trestnej činnosti. Tak ako páchatelia sa stávajú prefíkanejšími, aj pracovníci Železničnej polície sa stávajú predvídavejšími a ako sa zdá, aj úspešnejšími v odhaľovaní páchateľov tejto trestnej činnosti. Aj mladiství páchatelia a rodičia by mali vedieť, že na pohľad nevinné maľby predstavujú väčšinou kvalifikovaný trestný čin, lebo škody sa pohybujú v jednotlivých prípadoch v priemere na úrovni 30- až 50-tisíc Sk. Ivan Klačanský Snímka autor |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |