Oživí počítač mŕtve hviezdy? Svet filmových a ďalších mediálnych hviezd je do istej miery neskutočný vytvorený početnými štábmi odborníkov starostlivo kalkulujúcich s mentalitou diváckeho davu. Vďaka počítačom môže tento priemysel v krátkom čase pokročiť vo svojej virtualizácii ešte ďalej a napokon sa možno bez živých hviezd obíde celkom. Prípadne oživí už zomreté. Predstavte si situáciu: skupina mediálnych podnikateľov usúdi, že kasovým trhákom by mohol byť napríklad film Niekto to rád horúce II. Na prvý pohľad to vyzerá ako absolútne šialenstvo, veď Marilyn Monroe, hviezda prvého dielu z 50. rokov už dávno nežije. Vo veku počítačov však nič nie je nemožné. Vďaka nasadeniu najmodernejšej techniky prízrak nezabudnuteľnej herečky nielen ožije, ale bude sa aj prirodzene pohybovať a hovoriť podľa požiadaviek scenára. To je celkom podružná technická záležitosť. Zmŕtvychvstanie Marilyn Monroe či iných hviezd je zatiaľ iba sci-fi, rozhodne však sci-fi veľmi blízka realite. Mediálny priemysel týmto smerom v poslednom období usilovne smeruje a prvé výsledky sú už vidieť. V skutočnosti už mŕtvi ľudia vo filmoch občas hrajú pomocou vhodne volených strihov a techniky. Všetko to začal vlastne už animovaný film. Tým, že z klasických metód animácie prešiel na počítače, objavil princípy, ako rozhýbať nielen vymyslené postavy, ale aj obrazy skutočných osôb. Ďalším silným impulzom tomuto trendu bola animácia pre počítačové hry, ktoré v súčasnosti rýchlo smerujú od primitívnej grafiky k podobe takmer fotografickej reality. Prvý problém, ktorý programátori riešili, bolo dodať postave prirodzený pohyb, ktorý by nemal nič spoločné s pôvabným, ale nerealistickým prelievaním sa kreslených hrdinov. Aj obyčajná chôdza je z tohto hľadiska poriadne tvrdý oriešok na pohybe nôh sa podieľajú desiatky svalov a kĺbov a do hry vstupuje mnoho ďalších faktorov, ako napr. rozloženie hmotnosti postavy, sklon terénu, mechanické vlastnosti podkladu, typ a materiál topánok a pod. V každom prípade výkony počítačov prudko stúpajú, a tak čas, keď sa budú herci súdiť o právo slobodne disponovať svojou podobou, nemusí byť vôbec ďaleko. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že je čoraz lepšie investovať do živej, akokoľvek rozmarnej a nevypočítateľnej filmovej hviezdy, ako do štúdia so stovkami špičkových a primerane drahých grafických staníc. Avšak honorár hviezdy je jednorazová záležitosť, ktorá sa môže vrátiť, ale aj nemusí. No počítačové štúdio neúspešný film nepoloží prosto využije svoju techniku na nakrútenie ďalšieho. Navyše nemá núdzu o zákazky z iných odborov, reklamou začínajúc cez bežné triky v klasických filmoch až po počítačové hry. Je tu aj ďalší silný ekonomický aspekt: elektronickú mediálnu tvorbu výrazne podporujú bohaté počítačové firmy, pre ktoré je to nielen reklama, ale aj potenciálne nové odbytisko. Len kalkulácia tejto skupiny rozhodne, či sa siahne po predlohe z arzenálu už mŕtvych hviezd, alebo či sa vytvorí nejaká nová a či sa verejnosť vôbec dozvie, či obdivuje niečo, čo nie je. Pripadá vám to hrozné? Možno máte pravdu. Ibaže metóda výroby dnešných hviezd nie je zasa tak odlišná (Michael Jackson, Spice Girls), iba tých počítačov je v tom zatiaľ menej. A časté tvrdenie, že počítač nikdy nedosiahne herecké umenie špičkového herca? V dnešných akčných filmoch (o ktoré tu ide predovšetkým) ho tiež veľa nie je. (buj) text pod snímku: Nie je vylúčené, že čoskoro uvidíme premiéru s M. Monroe.
|
Amsterdam | oblačno | 3 |
Atény | oblačno | 14 |
Belehrad | dážď | 6 |
Berlín | polojasno | 3 |
Bratislava | oblačno | 4 |
Brusel | oblačno | 3 |
Budapešť | veľká oblačnosť | 3 |
Bukurešť | dážď | 7 |
Frankfurt | polojasno | 2 |
Helsinki | sneženie | -1 |
Istanbul | oblačno | 12 |
Kodaň | polooblačno | 2 |
Kyjev | zamračené | 3 |
Lisabon | polojasno | 14 |
Londýn | polooblačno | 7 |
Madrid | polojasno | 15 |
Moskva | sneženie | 0 |
Oslo | snehové prehánky | -3 |
Paríž | polooblačno | 6 |
Praha | polojasno | 2 |
Rím | dážď | 10 |
Sofia | dážď | 7 |
Štokholm | oblačno | -3 |
Varšava | polooblačno | 1 |
Viedeň | oblačno | 3 |
Záhreb | dážď | 5 |
Ženeva | dážď | 4 |
|
|
|