Hospodársky denník
USD41,708 Sk
EUR42,382 Sk
CHF26,463 Sk
CZK1,18 Sk
  Piatok  17.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Macošský postoj k domácej produkcii


Zákon o lieku by mal umožniť registrácie skrátenou formou
, a nie v plnom rozsahu ako pri prípravkochZložitá situácia v našom zdravotníctve, a to vo všetkých jeho článkoch ,sa bytostne týka výrobcov liekov a následne aj lekárnikov. Oslovili sme preto generálneho riaditeľa akciovej spoločnosti Slovakofarma Hlohovec a prezidenta farmaceutických výrobcov Slovenskej republiky Ing. Ondreja Gattnara, CSc. Dlh za lieky v reťazci výrobca – distributér – lekárnik sa ustavične prehlbuje. Aká je prognóza tohto stavu pre naše zdravotníctvo? -Celkové dlhy vo verejných lekárňach a v ústavných zdravotníckych zariadeniach za lieky a zdravotnícky materiál prevyšujú sumu 8,7 mld. Sk. Zámer transformačných krokov ministerstva zdravotníctva predpokladá oddlženie do roku 2002. Pri akceptovaní tohto zámeru je nevyhnutné už v budúcom roku splatiť jednu tretinu dlhu, čo predstavuje vyššiu hodnotu asi o 2,95 mld. Sk oproti východiskám štátneho rozpočtu pre zdravotníctvo v roku 2000, aby sa splatila iba časť dlhov za lieky. Skutočnosť je taká, že plánované náklady na zdravotníctvo, ktoré v minulých rokoch stúpali, sú v nominálnej hodnote na budúci rok ešte nižšie ako v tomto roku. Po prvý raz v histórii sa uvažuje o znížení prostriedkov na zdravotníctvo v porovnaní s predchádzajúcim rokom a o poklese z hodnoty hrubého domáceho produktu pod 5 % na rozdiel od vyspelých krajín, kde hodnota prostriedkov na zdravotníctvo predstavuje 7 až 9 % z hodnoty hrubého domáceho produktu. Prvý návrh štátneho rozpočtu na rok 2000 počítal pre zdravotníctvo s finančnými prostriedkami vo výške 45,7 mld. Sk, čo je o 1,5 mld., čiže o 2,3 % menej ako v tomto roku a vzhľadom na predpokladanú infláciu táto hodnota reálne predstavuje až o 13,2 % menej
vyčlenených prostriedkov.
Lieky, tak ako iné produkty, sú predovšetkým tovarom. V akej pozícii sú výrobcovia a distributéri liekov v situácii, keď prognóza oddlženosti nášho zdravotníctva je v nedohľadne? - Čísla obsiahnuté v štátnom rozpočte na rok 2000 svedčia o tom, že s riešením dlhov za lieky sa neráta. Reálne by som povedal, že výrobcovia liekov s distributérmi a lekárnikmi, ktorí doteraz úverovali a stále úverujú slovenské zdravotníctvo, nepociťujú žiadne istoty na vrátenie dlhov za lieky a nemajú žiadne záruky na proklamované oddlženie zdravotníctva. Práve naopak! Rozhodnutia štátnych inštitúcií smerujú k strate bonity týchto pohľadávok. Napríklad aj novelou Exekučného poriadku, ktorá v podstate vyníma zo svojej pôsobnosti pohľadávky vzniknuté poskytovaním a zabezpečovaním zdravotnej starostlivosti. Dodávatelia pre zdravotníctvo tak stratili záruku, že za už dodaný tovar dostanú zaplatené. Svojou podstatou je táto novela v rozpore s článkom 13 Ústavy SR, podľa ktorého zákonné obmedzenia základných práv a slobôd musia platiť rovnako pre všetky prípady. Na jednej strane sa proklamuje snaha znížiť náklady na lieky, na druhej strane ich spotreba ustavične rastie. Čo je príčinou neúmerne vzrastajúcich nákladov na lieky? - Spotreba liekov v Slovenskej republike vo finančnom vyjadrení stále rastie. Od roku 1994 do minulého roka vzrástla ich spotreba takmer 2,8-krát, zo 4,56 mld. Sk na 12,94 mld. Sk. Neúmerné predpisovanie liekov a posun preskripcie smerom k drahým liekom
nie je v Slovenskej republike jediným dôvodom rastúcich výdavkov na lieky. K ďalším dôvodom patrí hlavne absencia koncesnej liekovej politiky a vhodných nástrojov liekovej regulácie, predovšetkým regulácia úhrad liekov z verejných prostriedkov. Je zrejmé, že určitá časť používaných liekov je predpisovaná neúčelne a náklady spojené s týmito predpismi sú neúčelne vynaložené a prispievajú tak k značnej nerovnováhe medzi príjmami a výdavkami systému verejného zdravotného poistenia. Aké reflexie u výrobcov a distributérov liekov priniesli kroky vlády SR na riešenie stavu nášho zdravotníctva? -Kroky vlády na riešenie katastrofálneho stavu nášho zdravotníctva sú nesystémové. Prvý proklamovaný krok vlády bol avizovaná dotácia do zdravotníctva z eurobondov vo výške 2,2 mld. Sk, ktorá sa neuskutočnila. Druhým krokom bolo rozhodnutie o náhradnej finančnej výpomoci pre zdravotníctvo vo výške 1,9 mld. Sk, parciálne uvoľňovanej zo štátneho rozpočtu do konca tohto kalendárneho roka. Avšak ministerstvo zdravotníctva tak usmernilo riaditeľov zdravotníckych zariadení, aby z tejto finančnej výpomoci prednostne uhrádzali svoje záväzky voči štátnym podnikom dodávajúcim energie a štátnym podnikom Medika a Imuna. Týmto usmernením vložené finančné prostriedky do zdravotníckeho systému sa použili nesystémovo, chaoticky a vzhľadom na fakt uprednostňovania veriteľa aj protizákonne. Finančná výpomoc vo výške 1,9 mld. Sk v parciálnom mesačnom rozdelení predstavuje 350 mil. Sk. Táto suma v podstate iba prekrýva deficit vo výbere zdravotného poistenia, ktorý sa v poslednom čase prehlbuje. To znamená, že celkové finančné rozpočty na jednotlivé mesiace sa nezvýšili, ale ostali na rovnakej úrovni, pretože finančná výpomoc iba vyrovnala deficit výberu zdravotného poistenia. Na základe prepočtu objemu finančných prostriedkov na budúci rok, uvažuje ministerstvo zdravotníctva o podiele 30,76 % na lieky hradené zo zdravotného poistenia, čo predstavuje iba 12,09 mld. Sk. Pri predpoklade 90-percentnej úspešnosti výberu zdravotných poisťovní, ako v tomto roku, môžeme reálne počítať s objemom iba 10,88 mld. Sk. Táto suma nepostačuje na krytie predpokladaných nákladov zdravotníctva v roku 2000.

Aká reálna situácia v zásobovaní liekmi v Slovenskej republike môže nastať ako dôsledok tohto stavu? - Prudké zníženie dostupnosti liekov vrátane diagnostík, zdravotníckeho materiálu a pomôcok. Je dôležité upozorniť na zánik predovšetkým malých vidieckych lekární a zníženie dostupnosti lekárenskej starostlivosti v územnom ponímaní. Vzhľadom na fakt, že úverové zaťaženie výrobcov a distributérov liekov je už neúnosné, nie sme schopní a ani ochotní tento stav ďalej znášať. Zadlženosť zdravotníctva ustavične pretrváva a najväčší dlh
je za už dodané lieky. Ministerstvo zdravotníctva deklarovalo použiť mimorozpočtové zdroje vzniknuté privatizáciou bánk a telekomunikácií na riešenie dlhov za lieky. Prostriedky uvoľňované mesačne zo zdravotných poisťovní na lieky nepokrývajú ani ich skutočné náklady za daný mesiac. V súčasnosti až 10 % lekární je zatvorených a 30 – 50 % liekov v lekárňach chýba, čo pre pacienta na vidieku znamená, že pre liek musí buď cestovať, alebo ho vôbec nedostane. Jedným z reálnych riešení tohto stavu je poskytnutie vládnych garancií na úvery zdravotným poisťovniam, ktoré musia byť účelovo viazané na platby za lieky. Čo je podstatou skutočnosti neplnenia si povinností štátu voči zdravotníctvu? - V roku 1994 si štát znížil svoju povinnosť odvodov do zdravotného poistenia tým, že zo zákona zaplatí za svojich ekonomicky neaktívnych poistencov povinných 13,7 % nie zo stanovenej plnej minimálnej mzdy 2700 Sk, ale iba z jej 76,5-percentnej časti. Teda, že zaplatí povinné percento asi iba z troch štvrtín hodnoty minimálnej mzdy. V neskorších rokoch hodnota minimálnej mzdy stúpala až na súčasnú hodnotu 3600 Sk, ale štát naďalej platí za svojich ekonomicky neaktívnych poistencov iba 76,5 % z hodnoty 2700 Sk a nie zo súčasnej hodnoty minimálnej mzdy. Finančný rozdiel za uplynulé obdobie tvorí sumu až 27 mld. Sk, ktoré mal štát zaplatiť a nezaplatil. Vari netreba ani zdôrazňovať, že tieto finančné prostriedky by pokryli celý deficit v zdravotníctve. V prvom rade sa musí upraviť tento nepomer odvodov štátu do zdravotného poistenia prepočítaním povinného odvodového percenta na súčasnú hodnotu minimálnej mzdy. Kompromisný návrh Asociácie farmaceutických výrobcov SR bol plný odvod z hodnoty 3000 Sk a vykrytie starých dlhov z úverov poskytovaných alebo garantovaných štátom. Ako vnímate kroky smerujúce k pozastaveniu neúmerne sa zvyšujúcich nákladov na lieky a čo je príčinou tohto trendu? - S odstupom času sa ako kladný výsledok zavedenia krízovej kategorizácie liekov hodnotí stabilizácia zvyšujúcich sa nákladov na lieky. Množstvo pozmeňujúcich návrhov pri schvaľovaní tejto druhej časti novely Liečebného poriadku, teda kategorizačného zoznamu v parlamente, bolo výsmechom
práce množstva odborníkov pri jeho zostavovaní. Krízová kategorizácia už z tohto dôvodu nemohla splniť svoj účel – zastavenie ustavičného zvyšovania sa nákladov na lieky. Nesúhlasím s dôvodením, že náklady na lieky sa stabilizovali len v dôsledku krízovej kategorizácie. Ich stabilizáciu zapríčinilo aj zníženie dostupnosti liekov. V súčasnosti, keď je v podstate problém zabezpečiť lieky predpísané lekármi, sa nevybaví až 20 % receptov. Oveľa horšia situácia môže nastať v budúcom roku, keď v dôsledku poddimenzovania nákladov na zdravotníctvo v rámci štátneho rozpočtu na rok 2000 a neriešením dlhov za lieky nebudú dostupné aj tie lieky, ktoré sú ešte v súčasnosti bežné. Jedným z dôsledkov dnešnej situácie, ktorá núti zdravotníctvo šetriť na nákladoch na lieky, by mal byť aj návrat k generickým liekom, ktoré už nie sú pod patentovou ochranou. Nie je to šanca práve pre domácich výrobcov? - Domáce farmaceutické podniky sú väčšinou generickí výrobcovia a produkujú generické lieky, ktoré sú, zjednodušene povedané, kópiou originálnych prípravkov. Sú v prvom rade prínosom pre štátnu liekovú politiku, pretože svojou ekonomickou dostupnosťou šetria neúmerne vysoké náklady na lieky. Dôležitým faktom, ktorý sa veľmi často používa vo farmako-ekonomickej praxi, je priemerná cena generického lieku 50 Sk, kým priemerná cena originálnych liekov je 240 Sk. Navyše, z každých 100 Sk vydaných za liek od domáceho výrobcu sa do štátnej pokladnice formou daní z činností a odvodov do fondov vráti až 55 Sk. Priemerné ceny generických liekov stúpajú lineárne, ale priemerné ceny drahých originálnych liekov stúpajú exponencionálne. Tento vývoj priemernej ceny liekov v Slovenskej republike je v ostrom kontraste s legislatívnou úpravou úhrad liekov z prostriedkov verejného zdravotného poistenia. Zákonom pevne zakotvené výšky úhrad a cien liekov neumožňovali flexibilnú reakciu na vývoj trhu liekov. Spotreba generických liekov rastie len mierne, ale podiel originálnych liekov rastie výrazne. V relatívnom vyjadrení predstihla v roku 1997 spotreba originálnych liekov spotrebu liekov generických. Pokiaľ by tento trend tak ako v predchádzajúcich štyroch rokoch naďalej pokračoval, potom by už v roku 2002 podiel originálnych liekov predstavoval až 55 %. Takže smerovanie k lepšiemu využitiu domácich zdrojov vnímam v prvom rade nie ako šancu pre slovenských výrobcov, ale ako šancu pre štátny rozpočet. Uvedomujeme si nevyhnutnosť dovozu
zahraničných liekov, ktoré domáci farmaceutický priemysel nie je schopný vyrobiť. Práve preto považujem aj za nevyhnutnosť zvýšenie spotreby domácich generických a ekonomicky výhodnejších liekov, teda šetrenie tam, kde je to možné, aby tento štát mal prostriedky na drahé zahraničné lieky, teda tam, kde šetrenie možné nie je! Domáci farmaceutický priemysel je schopný vyrobiť tretinu dovozových liekov v ich generickej substitúcii. Ak by sa tieto lieky vyrobili v SR, znamenalo by to prínos pre obchodnú bilanciu SR až 2,7 mld. Sk a zdravotné poisťovne by ušetrili asi 1 mld. Sk. Toto je druhou šancou pre zdravotníctvo. Tretia šanca pre tento štát je skončiť s veľkorysosťou, na ktorú nemá. Ešte stále sa chováme veľkoryso vzhľadom na úhrady drahých liekov zo zdravotného poistenia v plnej výške, ktoré majú v domácej výrobe lacnejšiu generickú alternatívu. Veľkorysá je naša legislatíva, podľa ktorej zahraničný výrobca nie je nútený hľadať nové možnosti lacnejšieho umiestnenia lieku na našom trhu. A pritom možnosti tu sú. Aká je prognóza spotreby liekov do roku 2000 vo finančnom vyjadrení podľa štúdií Asociácie farmaceutických výrobcov SR? - V strednodobom horizonte bude mať vývoj výdavkov na lieky stúpajúcu tendenciu, aj keď sa pravdepodobne podarí dynamiku rastu spomaliť. Je možné očakávať, že medziročný nárast v rokoch 1999/2000 bude dosahovať 10 %. V tomto prípade by celkové výdavky na lieky vo finančnom vyjadrení v cenách výrobcu dosiahli v budúcom roku sumu približne 18,6 mld. Sk. Vyšší rast by výrazne ohrozil fungovanie systému verejného zdravotného poistenia. Dosiahnutie nižšieho rastu je len málo pravdepodobné. Celkový rast výdavkov na lieky v SR však bude daný predovšetkým rastom v skupine originálnych liekov, ktorých zastúpenie vo finančnom vyjadrení v roku 2000 pravdepodobne presiahne podiel 50 percent. Racionalizácia a efektívnosť liekovej terapie je úloha pre lekára, ale aj pre pacienta. U nás sa tento problém rieši iba zvyšovaním podielu pacienta na nákladoch. - Zastávam názor, že je nevyhnutné eliminovať podiel spoluúčasti pacienta na nákladoch na lieky. V prípade proklamovaných riešení o doplácaní 20 Sk pacientom za každý vydaný liek by nastal veľký dimenzionálny rozdiel medzi pomerom doplatku k cene domáceho a dovozového lieku. Riešenie vidím v takom systéme zabezpečenia liekovej politiky štátu, ktorá by zabezpečovala základné lieky v súlade so štandardnými terapeutickými postupmi pre pacienta bez príplatku a zavedením manipulačného poplatku za recept maximálne do výšky 10 Sk.
Dosiahnutie tohto stavu liekovej politiky s eliminovaním spoluúčasti pacienta na nákladoch za lieky je možné jedine s použitím transparentného a objektívneho systému a zavedením pružnej a flexibilnej kategorizácie liečiv. Je nevyhnutné rýchlo reagovať na zmeny na trhu s liekmi a s nástupom nových, pre zdravotné poisťovne ekonomicky efektívnejších generických liekov, znižovať úhrady poisťovní za onomicky náročnejšie originálne prípravky. Tento krok je možný iba presunutím zdĺhavého schvaľovacieho procesu z parlamentu na ministerstvo, teda výšky úhrad zdravotných poisťovní upravovať nižšou zákonnou normou – vyhláškou v pôsobnosti ministerstva zdravotníctva. Ste schopní prežiť a obstáť, alebo by domáci výrobcovia potrebovali väčšiu ochranu zo strany štátu? - Vychádzajúc zo skutočnosti, že domáci výrobcovia sú generickými producentmi, očakávame riešenie registrácie generických liekov. Zákon o lieku by mal upraviť možnosti ich registrácie skrátenou formou a nie v plnom rozsahu, ako sa to požaduje v prípade originálnych prípravkov. Oprávnená je požiadavka väčšej ochrany a podpory domácej farmaceutickej výroby zo strany štátu. Kým v iných krajinách štát podporuje svoju domácu výrobu, náš štát sa správa k svojej produkcii macošsky. Zavedením a dlhotrvajúcim neriešením dovoznej prirážky na suroviny a materiál z dovozu potrebný na výrobu domácich liekov prišli slovenské výrobné podniky o mnohomiliónové sumy. Tiež spôsob, akým spomínaný exekučný zákon „rieši“ zadlženosť zdravotníctva za lieky, sú nesporne dôkazy nepodpory
a neochrany domácej produkcie. Aj v dôsledku týchto skutočností v porovnaní s inými krajinami, kde domáca výroba pokrýva až dve tretiny spotreby liekov, u nás slovenskí producenti vo finančnom vyjadrení pokrývajú iba 14 % trhu s liekmi. Podiel domácich výrobcov na našom trhu s liekmi je najnižší v postkomunistických štátoch. Peter Kasalovský

Amsterdamobčasný dážď3
Aténypolojasno17
Belehradobčasný dážď6
Berlínoblačno2
Bratislavapolojasno3
Bruselobčasný dážď3
Budapešťpolooblačno5
Bukurešťzamračené8
Frankfurtoblačno3
Helsinkisneženie-3
Istanbulpolooblačno13
Kodaňdážď1
Kyjevhmlisto2
Lisabonpolojasno13
Londýnobčasný dážď4
Madridpolojasno13
Moskvahmlisto-3
Oslosneženie-10
Parížoblačno6
Prahapolojasno2
Rímoblačno13
Sofiazamračené8
Štokholmsneženie-5
Varšavapolooblačno1
Viedeňpolojasno3
Záhrebpolooblačno6
Ženevaoblačno5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.