|
|||||||||||||||||
Piatok 17.Decembra 1999 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zmeny od 1. decembra 1999Okrem novoupravených povinností zamestnávateľa, zriadenia garančného fondu (uverejnené v našom denníku dňa 10. 12. 1999) zákon č. 292/1999 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti, novelizuje ustanovenia upravujúce politiku zamestnanosti, ako aj pôsobnosť orgánov pri zabezpečovaní politiky trhu práce. Pokiaľ ide o pôsobnosť orgánov, spresňujú sa niektoré ustanovenia, a to predovšetkým vo vzťahu k novozriadenému garančnému fondu a k umiestňovaniu evidovaných nezamestnaných občanov so ZPS a občanov so ZPS s ťažším zdravotným postihnutím vo vhodnom zamestnaní. Evidencie vedené NÚP Novela zákona o zamestnanosti sa týka tiež ustanovení, ktoré upravujú evidencie vedené Národným úradom práce. Pokiaľ ide o evidenciu nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie, podľa súčasnej právnej úpravy do evidencie sa nezaradí občan, ktorý sa sústavne pripravuje na budúce povolanie, je dočasne práceneschopný alebo invalidný občan, ktorý je neschopný vykonávať akékoľvek sústavné zamestnanie, má nárok na peňažnú pomoc v materstve, má priznaný starobný dôchodok. Od 1. decembra 1999 sa tento okruh občanov rozširuje aj o občana, ktorý má priznaný výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok, a to podľa zákona č. 114/1998 Z. z. o sociálnom zabezpečení vojakov. Poznatky z aplikačnej praxe viedli k rozšírenie pojmu sústavná príprava na budúce povolanie aj o obdobie od skončenia sústavnej prípravy na budúce povolanie na jednej škole do dňa doručenia rozhodnutia o neprijatí na štúdium. Okrem tohto obdobia sa na účely zákona o zamestnanosti za sústavnú prípravu na budúce povolanie považuje aj naďalej štúdium na stredných a vysokých školách s výnimkou kombinovaného štúdia a štúdia popri zamestnaní, obdobie od skončenia výučby v jednom školskom roku do začiatku nasledujúceho školského roka, ak občan pokračuje bez prerušenia v ďalšom štúdiu, iné štúdium alebo výučba schválené MŠ SR, opakovaných ročníkov štúdia. Za sústavnú prípravu na budúce povolanie sa nepovažuje doba, po ktorú sa štúdium prerušilo. Novelou zákona o zamestnanosti sa rozširujú tiež dôvody, pre ktoré evidovaný nezamestnaný sa vyradí z evidencie nezamestnaných, a to dňom odchodu do cudziny na dlhšie ako 30 dní s výnimkou liečenia v cudzine, začatia vykonávania inej činnosti, z ktorej má pravidelný príjem. Dôvodom pre vyradenie z evidencie nezamestnaných je aj nespolupráca s okresným úradom práce, a to bez vážnych osobných alebo rodinných dôvodov. Za nespoluprácu sa okrem odmietnutia vhodného zamestnania, odmietnutia rekvalifikácie potrebnej na získanie vhodného zamestnania, neskončenia rekvalifikácie, nedostavenia sa na okresný úrad práce v určenom termíne, od 1. decembra 1999 považuje aj nepredloženie dokladov evidovaným nezamestnaným z hľadiska posudzovania jeho zdravotnej spôsobilosti. Za vážny dôvod sa pritom považuje a) miesto výkonu zamestnania a povaha zamestnania manžela alebo ak miesto výkonu a povaha zamestnania neumožňujú zabezpečiť sprevádzanie dieťaťa do desiatich rokov veku do predškolského zariadenia alebo do školy, b) nepredvídané prerušenie premávky alebo meškanie prostriedkov verejnej hromadnej dopravy alebo železničnej dopravy, c) zdravotný dôvod. V súvislosti s evidenciami vedenými NÚP, evidencia zamestnaných občanov a občanov, ktorým bol priznaný starobný dôchodok, hľadajúcich zamestnanie sa rozširuje o občanov, ktorým bol priznaný výsluhový dôchodok a invalidný výsluhový dôchodok. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |