V hlavnej úlohe počítač Filmy, v ktorých hrá špičková elektronická technika stále dôležitejšiu úlohu, sa množia. Súčasná technika posúva možnosti tvorcov do neuveriteľných rozmerov, ale súčasne vyvoláva otázky, kam až môže jej používanie ísť, aby sa z plátna nevytratil živý herec. Dnes už mnohými oceneniami ovenčený americký film Forrest Gump bol akýmsi prelomom. Režisér Bob Zemeckis totiž vďaka špičkovej elektronike vytvoril veľmi vierohodné filmové podoby slávnych ľudí vrátane ich hlasovej výbavy: Kennedy, Lennon alebo Johnson k nám hovoria ako z autentických archívnych záberov. B. Zemeckis nie je v oblasti špeciálnych efektov nijaký nováčik. Už vo filmoch Návrat do budúcnosti, Kto sa bojí Rogera Rabbita alebo Smrťou skrásnieš zakaždým vytvoril novú mapu možností, ktoré ponúka kinematografická elektronická technológia. Vo filme Forrest Gump dosiahol prekvapujúce efekty vďaka spolupráci so spoločnosťou známeho režiséra George Lucasa, ktorý sa špecializuje na špičkové efekty. Výrazne sa táto spoločnosť predviedla v oblasti digitálnej technológie už vo filme Jurský park. Obrovskí dinosaury sa všetkým vryli do pamäti. Povráva sa, že diváci sa môžu tešiť na ďalšie prevratné elektronické novinky v napäto očakávanom filme Stanleyho Kubricka Umelá inteligencia. Aký ďalší krok urobí digitálna technológia? Hercov bude vytvárať počítač? Éra kybernetického predstaviteľa nahrádzajúceho skutočného herca sa už začala. Okrem Forresta Gumpa sa v USA premieta niekoľko ďalších filmov, ktoré využili pri svojom zrode elektroniku. Nič nie je nemožné, vyhlasuje James Cameron, ktorý vo svojom filme Pravdivé klamstvá, nakrútenom na spôsob agenta 007, použil špeciálne efekty. Digitálne čary sú veľmi cenné v prípade filmov, kde hrajú zvieratá alebo deti, alebo keď ide o veľmi nebezpečné scény. Zásadný je prínos novej techniky vo filmoch, ktoré kombinujú hraný a kreslený film. Tu vedie film Maska, ktorý je paródiou dementných kreslených filmov Texa Averyho. Film, kde sa živá akcia strieda s počítačovou animáciou, je reminiscenciou na slávneho Rogera Rabbita. Možnosti úprav, ktorými môže po nakrútení film prejsť, sú nekonečné. Nafilmovaný záber je iba východiskovým materiálom. Hercov možno zmazať alebo naopak pridať. Je možné zmeniť vyznenie scenára. Nie je problém vytvoriť dav alebo krajinu podľa želania. Alebo predviesť akrobaciu, ktorá divákovi vyráža dych. Stačí vymazať laná a záchranné pomôcky. Digitálny film hraničí s novým umeleckým tvarom. Vďaka tejto technológii už film nestriháme, prosto si sadneme k počítaču a začneme filmový záznam maľovať. (buj)
|
Amsterdam | občasný dážď | 3 |
Atény | polojasno | 17 |
Belehrad | občasný dážď | 6 |
Berlín | oblačno | 2 |
Bratislava | polojasno | 3 |
Brusel | občasný dážď | 3 |
Budapešť | polooblačno | 5 |
Bukurešť | zamračené | 8 |
Frankfurt | oblačno | 3 |
Helsinki | sneženie | -3 |
Istanbul | polooblačno | 13 |
Kodaň | dážď | 1 |
Kyjev | hmlisto | 2 |
Lisabon | polojasno | 13 |
Londýn | občasný dážď | 4 |
Madrid | polojasno | 13 |
Moskva | hmlisto | -3 |
Oslo | sneženie | -10 |
Paríž | oblačno | 6 |
Praha | polojasno | 2 |
Rím | oblačno | 13 |
Sofia | zamračené | 8 |
Štokholm | sneženie | -5 |
Varšava | polooblačno | 1 |
Viedeň | polojasno | 3 |
Záhreb | polooblačno | 6 |
Ženeva | oblačno | 5 |
|
|
|