Hospodársky denník
USD41,708 Sk
EUR42,382 Sk
CHF26,463 Sk
CZK1,18 Sk
  Piatok  17.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Business Intelligence - nový pohľad na organizáciu

Úspešne podnikať v prostredí rastúcej konkurencie, pri zmenšujúcom sa množstve príležitostí si vyžaduje na jednej strane neustály boj o udržanie existujúcich a získanie nových zákazníkov a na druhej strane sledovanie a optimalizáciu nákladov. Bez ohľadu na to, čo tvorí predmet podnikania, či sú to bankové služby, finančné služby, predaj tovaru v reťazci obchodných domov, poskytovanie telekomunikačných služieb, výroba finálneho produktu alebo polotovaru - presné informácie získané v krátkom čase, umožňujú získať výhodnejšiu pozíciu na trhu. V minulosti sa pri zavádzaní informačných systémov hlavná pozornosť zameriavala na vyriešenie „automatizácie rutinných činností” spojených s účtovníctvom, fakturáciou, sledovaním pohľadávok, skladovým hospodárstvom, personalistikou, evidenciou zákazníkov a minimálna pozornosť sa venovala analýze dát, s ktorými tieto systémy narábajú. Navyšeiac pri implementácii týchto systémov sa často neuvažovalo o možnosti analýzy dát z jednotlivých viac-menej oddelených systémov, ktoré typicky pochádzajú od rôznych dodávateľov, v kontexte s dátami z ostatných systémov. Tým vznikli izolované ostrovy informácií, ktorých integrácia spolu s následným nasadením riešení Business Intelligence môže prinieť novú kvalitu do procesu rozhodovania v organizácii. Čo je Business Intelligence?
Názvom Business Intelligence sú označované nástroje a aplikácie, ktorá umožňujú riadiacim pracovníkom na rôznych hierarchických úrovniach spoločnosti analyzovať dáta zo základných transakčných systémov a získavať z nich informácie použiteľné v procese rozhodovania. Používatelia týmito nástrojmi dostávajú do rúk prostriedky, ktoré im poskytujú požadované informácie na takej úrovni, ktorá zodpovedá ich pozícii. Tieto systémy môžu dávať odpovede na otázky nasledovného typu:,„Kto sú moji najlepší piati (desiati, dvadsiati) zákazníci? Kto sú moji najlepší zákazníci v tomto roku v porovnaní s minulým rokom? Aký vplyv mala posledná promotion na danú cieľovú skupinu? Aký je trend vývoja daného ukazovateľa? Zobraz všetky produkty s predajom menším ako 5 a viac percent v porovnaní s plánom a ktoré predstavujú viac ako 2 percentá z celkového predaja? Ktorý z mojich zákazníkov, produktov, distribučných kanálov je najviac profitabilný? Aký bol nárast daného ukazovateľa v mesiaci november v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roku? Ktorí z mojich zákazníkov majú tendenciu odísť ku konkurencii a s akou pravdepodobnosťou? Ktorú skupinu zákazníkov oslovíme zavedením nového produktu?”. Čo je Oracle Business Intelligence?
Rodinu Oracle Business Intelligence tvoria produkty pokrývajúce celé spektrum analytických požiadaviek od vytvárania analytických zostáv cez aplikácie umožňujúce vytvárať modely, na základe minulosti predikovať trendy, robiť „čo ak” analýzy, ktoré sú postavené na technológii OLAP (On-line Analytical Processing), až k hľadaniu vzorov vo veľkých objemoch dát na báze data miningu. Okrem týchto produktov sú v tejto skupine dopredu pripravené analytické aplikácie pre oblasť obchodných, marketingových a finančných analýz a skupina aplikácií Strategic Enterprise Management (SEM) pre vrcholových riadiacich pracovníkov, zameraná na štyri kľúčové oblasti strategického riadenia - balanced scorecard, activity-based management, value-based management a formuláciu a simuláciu stratégií. Z pohľadu zamerania v rámci organizácie môžu byť nástroje a aplikácie Business rozdelené na tri základné oblasti: prevádzka, rast a riadenie. Komplexná sada riešení Oracle Business Intelligence vo vybraných oblastiach Oblasť prevádzky
Riešenia pre oblasť prevádzky sú zamerané dovnútra organizácie na interné procesy. Manažérom umožňujú analýzou interných procesov sledovať náklady, zvyšovať efektívnos,ť a tým zvyšovať konkurencieschopnosť produktov a služieb. Jedným z najdôležitejších Oracle riešením patriacich do tejto oblasti je Activity Based Management, ktorý umožňuje manažérom uplatňovať metódu ABC pri riadiacej činnosti. Oblasť rastu
Riešenia pre oblasť rastu sú orientované do vonkajšieho prostredia, v ktorom pôsobí organizácia. Manažérom umožňujú lepšie identifikovať zákazníkov, udržiavať lojálnosť existujúcich zákazníkov, určovať ich potenciál do budúcnosti, lepšie identifikovať a uspokojovať ich nové potreby, uplatňovať princípy one-to-one marketingu, maximalizovať efektívnosť výdavkov na podporu predaja a pod., a týmto zabezpečovať rast podielu na trhu. Do tejto oblasti patria riešenia na obchodné a marketingové analýzy, segmentácia zákazníkov, ako aj riešenia využívajúce data mining na hľadanie vzorov a relácií medzi dátami, ktoré nemožno bežnou analýzou nájsť. Tieto riešenia možno úspešne využiť napríklad na: Fraud Detection - odkrytie vzorov asociovaných s prípadmi nečestného správania zákazníkov a na ich základe identifikáciu potenciálne nečestného správania iných zákazníkov, Cross Selling - predikovanie, ktorí zákazníci si objednajú produkt (službu), na základe profilu zákazníkov, ktorí už tento produkt používajú. Oblasť riadenie
Riešenia pre oblasť riadenia sú zamerané na formulovanie a simuláciu stratégie, identifikovanie a doporučovanie príležitostí na zlepšenie, meranie výkonnosti vzhľadom na stratégiu. Jednou z kľúčových aplikácií patriacich do tejto oblasti je Balanced Scorecard. Aplikácia vrcholových riadiacich pracovníkov, umožňuje sledovať sústavu kľúčových ukazovateľov výkonnosti, navrhnutých počas procesu strategického plánovania na sledovanie miery plnenia vytýčených strategických cieľov. Aplikácia je určená na sledovanie zadefinovaných kľúčových ukazovateľov a stupeň ich dosahovania, prípadne trend vývoja. V prípade potreby možno zobraziť podrobnejšie informácie, na základe ktorých boli vypočítané kľúčové ukazovatele výkonnosti, a takto identifikovať slabé oblasti. Dôležitým aspektom v systéme Balanced Scorecard je komunikácia, tzn. používateľ môže k dosahovaným výsledkom dopísať komentár, ktorý bude prezentovaný aj ostatným používateľom, prípadne súčasťou tohto systému môže byť priamo subsystém na zadávanie a sledovanie úloh. Spoločnosť Oracle, je vedúca svetová spoločnosť v oblasti informačných technológií, vo svojom portfóliu má produkty pre oblasť Business Intelligence, komplexnú a vzájomne integrovanú sadu riešení pre všetky spomenuté oblasti. Oracle Business Intelligence pokrýva od analytického reportingu, nástrojov a riešení typu OLAP, cez aplikácie pre Strategic Enterprise Management, špecializované aplikácie pre finančné inštitúcie až po riešenia postavené na technológii datamining. Tibor Baranovič
Oracle Slovensko
(tb), Business Applications Sales Representative, Oracle Slovensko

Amsterdamobčasný dážď3
Aténypolojasno17
Belehradobčasný dážď6
Berlínoblačno2
Bratislavapolojasno3
Bruselobčasný dážď3
Budapešťpolooblačno5
Bukurešťzamračené8
Frankfurtoblačno3
Helsinkisneženie-3
Istanbulpolooblačno13
Kodaňdážď1
Kyjevhmlisto2
Lisabonpolojasno13
Londýnobčasný dážď4
Madridpolojasno13
Moskvahmlisto-3
Oslosneženie-10
Parížoblačno6
Prahapolojasno2
Rímoblačno13
Sofiazamračené8
Štokholmsneženie-5
Varšavapolooblačno1
Viedeňpolojasno3
Záhrebpolooblačno6
Ženevaoblačno5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.