Hospodársky denník
USD41,708 Sk
EUR42,382 Sk
CHF26,463 Sk
CZK1,18 Sk
  Piatok  17.Decembra 1999

Mení informačný systém život predavačom záclon?


Mats Arkrot, výkonný riaditeľ firmy PG life v Štokholme, vystúpil so svojou prednáškou na konferencii o budúcich technológiách, ktorá bola časťou poslednej výstavy INVEX v Brne. Na rozdiel od iných prednášajúcich nerozprával o technológiách, neukazoval grafy a nevysvetľoval diagramy. Rozprával o tom, akú šancu mu ako spolumajiteľovi niekoľkých obchodov so záclonami, závesmi, roletami a bytovými doplnkami ponúkli pred rokom nové informačné systémy. Mats Arkrot a jeho spoločník Ola Billmont sa rozhodli podnikať celosvetovo. Určili si veľmi presne cieľovú skupinu zákazníkov a rozšírili svoj sortiment nielen o ďalšie bytové doplnky, ale o čokoľvek iné týkajúce sa akejkoľvek formy dizajnu, čo v ich terminológii predstavuje interiérový dizajn, spôsob životného štýlu, varenie, cestovanie a pod. Pre komunikáciu so zvolenými zákazníkom sa rozhodli používať internet. Na to, aby upútali pozornosť svojich zákazníkov, ich internetová stránka poskytuje nielen prehľad produktov, ale aj rôzne články o dizajne a životnom štýle, životopisy dizajnérov a nové produkty aj podľa jednotlivých značiek. Svoj cieľ si definovali ako „značka č.1 v tejto oblasti na internete“. Ich podnikateľský zámer očakáva spustenie podnikania vo Švédsku do konca tohto roka, vo Veľkej Británii v 1. štvrťroku, v New Yorku a Los Angeles v druhom a v Mníchove v štvrtom štvrťroku roku 2000. Ich cieľom je doručiť akýkoľvek objednaný tovar do 8 (!!!) dní kdekoľvek v USA alebo štátoch Európskej únie, bez dodatočných poplatkov za dopravu. PG life chce za 3 roky svojej existencie dosiahnuť 80 miliónov návštevníkov, mať 1,2 milióna členov, byť na troch kontinentoch a získať obrat 168 miliónov dolárov. Všetko je to krásne, (špeciálne tie príjmy), problémom sa však stali požiadavky na informačný systém. Osemdesiat miliónov návštevníkov predstavuje 3000 pripojení za hodinu alebo 8 pripojení každú sekundu. To však predstavuje priemerné hodnoty vrátane víkendov a nocí, takže nárazové pripojenia v špičke môžu byť aj niekoľkonásobne vyššie. Ktokoľvek z oblasti IT vám povie, že je veľa systémov zvládajúcich takéto množstvo pripojení naraz. Problém nastáva, ak sa takto rýchlo začnú v špičke valiť objednávky. Ako dlho trvá vybavenie jednej objednávky a koľko ľudí na to budete potrebovať? Akým spôsobom zabezpečiť plynulé a rýchle objednanie materiálov od našich dodávateľov? Ako chce PG life zabezpečiť dodávku do 8 dní celosvetovo? Aké zásoby (a koľko financií v nich) bude musieť držať, ak chce dodržať takéto termíny? Riešenie je v existencii iba jedného informačného systému na prijímanie objednávok cez internet, vnútropodnikové riadenie (od zásob až po finančné výsledky) a objednávanie tovaru u dodávateľov alebo výrobcov, iba na jednom mieste, vo Švédsku. A pravdaže v bystrom využívaní existujúcich informácií. Systém umožňuje sledovať, ktoré stránky alebo výrobky prezerá najviac návštevníkov, a poskytuje tak podnikateľom možnosť odhadovať trendy a plánovať objednávanie od svojich dodávateľov. Keďže ten istý systém prijíma objednávky ako väčšina vnútropodnikových systémov, dokáže automaticky skontrolovať stav zásob, stav objednávok a doobjednať požadované. To umožní takmer okamžité presunutie objednávky od ich zákazníka k ich dodávateľom. Keďže to množstvo objednávok ten systém zvládne a PG life nemusí presypávať objednávky z jedného systému do druhého (z internetového do vnútropodnikového), tých osem dní dodávky sa stáva skutočne realistickým. Celkovú ponuku firmy PG life možno vidieť na www.pglife.com, ale systém Scala, ktorý je za tým a ktorý to celé zabezpečuje, na nej neuvidíte. Nechajte sa však inšpirovať, ako preraziť na veľké trhy, aj keď ste iba malý predavač záclon. Ľubomír Ochotnický
Scala Slovakia
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.