Hospodársky denník
USD41,708 Sk
EUR42,382 Sk
CHF26,463 Sk
CZK1,18 Sk
  Piatok  17.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nástroj na zvyšovanie konkurencieschopnosti firiem

Pre všetky subjekty na dynamicky sa rozvíjajúcich trhoch platí, že jedinou istotou, na ktorú sa možno spoľahnúť, je zmena. Činitele, ktoré ovplyvňujú nákupné správanie sa zákazníkov, vyvolávajú zmeny v ich potrebách a požiadavkách. Zákazníci sú vďaka prístupným zdrojom informácií vzdelaní, vedia definovať čo potrebujú a najmä pri náročných investíciách posudzujú niekoľko variantov ponúk. Podnikateľský subjekt si v tejto situácii nemôže dovoliť byť menej informovaný ako jeho zákazník. Ba čo viac – mal by byť informovaný aj o zákazníkovi, o jeho zvyklostiach, nákupnom správaní sa, preferenciách, potrebách a požiadavkách tak, aby mu mohol ponúknuť produkt šitý na mieru. Možnosť na získanie uvedených informácií ponúka internet. Prostredníctvom internetu obchod prestáva byť výmenou a stáva sa vzťahom. Komunikácia so zákazníkmi dostáva iné dimenzie – uskutočňuje sa v reálnom čase. Prezentácie firiem sú dynamické, interaktívne, s možnosťou získania okamžitej spätnej väzby a informácie poskytované zákazníkom tak môžu nadobúdať osobný charakter. Podnikateľské subjekty prezentujú svoje produkty širokej verejnosti a zároveň sa pritom môžu zamerať na individuálneho zákazníka alebo vybranú cieľovú skupinu. Zákazník prostredníctvom internetu aktívne vyhľadáva produkty a služby a firma svojou prezentáciou na internete zákazníkovi pridáva hodnotu k svojim produktom – informačné prostredie, ktoré zákazník vníma ako niečo navyše. Internet ako externý informačný zdroj je zameraný najmä na koncového používateľa, ale ako súčasť informačného systému môže byť aj zdrojom vnútrofiremných informácií. Súčasné elektronické informačné zdroje možno, z hľadiska dostupnosti, rozdeliť na ˇ prístupné cez profesionálne on-line systémy
ˇ prístupné off-line
ˇ prístupné prostredníctvom CD-ROM
ˇ prístupné voľne na internete.
Internet je efektívnym informačným kanálom na získanie marketingových informácií, slúži na prístup k databázovým systémom, katalógom knižníc a vedeckých či informačných inštitúcií, umožňuje získanie správ a prehľadov, slúži ako zdroj vzdelávania, ako aj na získanie rôznych podporných informácií. Technické nevýhody získavania informácií z internetu sú prekonateľné – ide najmä o preťaženosť liniek, pomalé prenosy informácií, či nemožnosť pripojenia v produktívnej pracovnom čase. Používateľ za prístup na internet platí. Vyhľadávacie služby, tematické katalógy, sprievodcovia po informačných zdrojoch, adresáre a registre, firemné profily, finančné a burzové informácie, štatistiky, ekonomické spravodajstvo a informácie, informácie o priemyselno-právnej ochrane, patentoch, technológiách – internet ponúka skutočne široký výber informácií. Niektoré z nich sú zdarma, iné nie. Neúplnosti informácií, ako aj určitému stupňu neoveriteľnosti informácií a informačných zdrojov môže používateľ predísť uzavretím kontraktu s komerčnými firmami, ktoré garantujú ich kvalitu a serióznosť. Uvedené firmy poskytujú komplexné on-line služby na základe prepojenia jednotlivých komunikačných služieb, ako aj zjednotenia rôznych mediálnych foriem informačných zdrojov vrátane denníkov, časopisov, produktov tlačových kancelárií, videosekvencií či zvukových nahrávok. Žiadna firma nemôže považovať svoju pozíciu na trhu za istú a nemennú. Schopnosť získať, spracovať a využiť informácie rozhoduje o tom, ako dlho si svoju pozíciu udrží. „IQ firmy je dané tým, do akej miery jej informačná štruktúra dokáže prepájať, zdieľať a štruktúrovať informácie. Tie najdokonalejšie aplikácie a dáta, keď sú izolované, dávajú vzniknúť fachidiotom a nie vysoko funkčnému správaniu sa firmy.“ (Haeckel, S. H., Nolan, R. L.: Managing by Wire: Using IT to Transform Business) Informácia má cenu len vtedy, ak je poskytnutá včas - integrovaný prístup k získavaniu, vytváraniu, spracovaniu a použitiu informácií je v tejto súvislosti jedným z predpokladov efektívneho využívania internetu. Štruktúrované databázy, textové informácie a dokumenty, poznatky a expertízy by mali byť sprístupnené kompetentným pracovníkom. Rýchla výmena informácií zvyšuje produktivitu práce a konkurencieschopnosť firmy na trhu len vtedy, ak sú informácie dostupné tým, ktorí ich potrebujú. Na výmenu informácií vo firme možno využívať elektronickú poštu, vytvárať diskusné skupiny, organizovať videokonferencie či elektronické nástenky. Predpokladom uvedeného je intranet, umožňujúci digitálny tok informácií vnútri firmy. Intranet umožňuje firme získať konkurenčné výhody, a to sprostredkovaním informácií zamestnancom v reálnom čase, 24 hodín denne, 365 dní v roku. Ak firma dokáže poskytnúť správne informácie správnym zamestnancom, podstatne sa zvýši jej schopnosť reagovať na zmeny v potrebách a požiadavkách trhu. V tejto súvislosti je dôležité, aby boli jasne definované požiadavky na intranet, a to z hľadiska počtu a pracovného zaradenia používateľov, potreby komunikácie v reálnom čase, dostupnosti intranetu prostredníctvom internetu, ako aj citlivosti zverejňovania, uchovávania a úpravy informácií na intranete. Zber, spresňovanie, organizácia a sprístupňovanie informácií tým zamestnancom, ktorí ich potrebujú, zvyšuje celkové IQ firmy. Zdieľanie poznatkov o firme a jej okolí, a to tak aktuálnych, ako aj historických, posilňuje pocit spolupatričnosti k firme, aktivizuje spoluprácu, podporuje vzájomnú výmenu myšlienok. V podmienkach dynamicky sa rozvíjajúcich trhov je sila firmy v informáciách, ktoré zdieľa so svojimi zamestnancami. doc. Ing. Alžbeta Kiráľová, Csc.
riaditeľka divízie PR
SOFTIP, a. s.

Amsterdamobčasný dážď3
Aténypolojasno17
Belehradobčasný dážď6
Berlínoblačno2
Bratislavapolojasno3
Bruselobčasný dážď3
Budapešťpolooblačno5
Bukurešťzamračené8
Frankfurtoblačno3
Helsinkisneženie-3
Istanbulpolooblačno13
Kodaňdážď1
Kyjevhmlisto2
Lisabonpolojasno13
Londýnobčasný dážď4
Madridpolojasno13
Moskvahmlisto-3
Oslosneženie-10
Parížoblačno6
Prahapolojasno2
Rímoblačno13
Sofiazamračené8
Štokholmsneženie-5
Varšavapolooblačno1
Viedeňpolojasno3
Záhrebpolooblačno6
Ženevaoblačno5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.