Hospodársky denník
USD42,658 Sk
EUR43,023 Sk
CHF26,892 Sk
CZK1,191 Sk
  Štvrtok  2.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Náklad len za peniaze


Roboty by bolo, ale nemá ju kto zaplatiť
Správnejší by bol titulok - iba nákladné vozne zarábajú v sieti slovenských železníc. Nákladná železničná doprava je v SR zisková a prelievaním hospodárskeho výsledku sa opticky zlepšuje dojem. Naše nákladné vozne „zarábajú“ aj jazdením na tratiach iných európskych železničných spoločností. Náš problém je tom, že zatiaľ ťažíme z niekoľkých výnimiek. Ak však nebude podstatná časť našich nákladných vozňov do roku 2001 upravená podľa nových pravidiel, budú môcť premávať iba na našich tratiach. Trocha nostalgie
S vozňami bezprostredne súvisí ŽOS Trnava. Je to firma s bohatou tradíciou v opravách železničných nákladných vozňoch. Uplynulo už viac ako 70 rokov od chvíle, keď jej zamestnanci v auguste 1925 vykonali prvú revíziu na nákladnom vozni s typovým označením CRN. Vtedajšia trnavská „Vozovka“ začínala so 63 zamestnancami. Po rozsiahlej modernizácii a rekonštrukcii v rokoch 1968 - 1976 sa kapacita rozrástla a pracovala pre celé Československé dráhy. Bola najväčšou opravovňou železničných koľajových vozidiel v bývalej federácii. Zamestnávala až 2200 pracovníkov a pôvodná opravárska kapacita predstavovala až 17-tisíc vozňov ročne. Pri deľbe majetku sa park nákladných vozňov delil v pomere dve tretiny pre Českú republiku a jedna tretina pre Slovenskú republiku, čo ovplyvnilo aj počet opravovaných vozňov. Dnešný výrobný program tvoria opravy všetkých druhov nákladných vozňov bežnej, aj špeciálnej konštrukcie. Uskutočňujú všetky druhy a rozsahy periodických a neperiodických opráv vozňov podľa predpisov „zaraditeľskej“ železničnej správy. Výrazným medzníkom v histórii spoločnosti sa stal rok 1994. Vznikom akciovej spoločnosti ŽOS Trnava sa v apríli 1995 skončil proces privatizácie predajom majoritného podielu. Opravy vozňov v ŽOS-ke sa vykonávajú v dvoch samostatných špecializovaných výrobných objektoch: N1 - oprava zahraničných vozňov a N2 - oprava 4-osových vozňov. Technologický proces má pásový charakter. Na špecifické práce a požiadavky zákazníka používajú boxové stanoviská. Opravy oddeliteľných konštrukčných dielcov sa vykonávajú na špecializovaných opravných linkách. Strojné a technologické vybavenie umožňuje komplexne zabezpečiť aj špecifické požiadavky zákazníkov v oblasti predpovrchovej úpravy, povrchovej úpravy, dizajnu, nedeštruktívnych skúšok. Už od roku 1995 opravujú aj osobné vozne. Pri ich opravách používajú diagnostické zariadenia na skúšanie jednotlivých komponentov zdrojovej sústavy osobných vozňov a brzdového výstroja kotúčových bŕzd používaných na vozňoch ŽSR. Demontované dielce nákladných a osobných vozňov dávajú do opravných liniek s modernými technologickými zariadeniami na diagnostiku, opravu a skúšanie. Mení sa sortiment
Kým ŽOS boli súčasťou železníc, ich činnosť bola celkom determinovaná jej potrebami. Teraz sa všetko odvíja od trhových podmienok. Isteže, snahou najväčšieho obchodného partnera je efektívne využívať park nákladných vozňov ŽSR. Závisí to od optimalizácie parku nákladných vozňov na základe požiadaviek prepravcov a od technického stavu nákladných vozňov. Železničný nákladný vozeň musí nielen chrániť uložený tovar pred počasím a nepovolaným zasahovaním, ale aj umožniť rýchlo naložiť a vyložiť tovar. Okrem toho dnes už aj nákladné vozne musia byť spôsobilé na rýchlosti nad 100 kilometrov za hodinu. Tieto požiadavky by mohli dosiahnuť aj nákupom nových vozňov, pravda, pokiaľ by boli na to peniaze. Ďalšou cestou, ktorou sa uberá prevažná väčšina železničných správ v Európe, a od svojho vzniku aj ŽSR, je modernizácia terajšieho parku nákladných vozňov. Ako nás pri návšteve ŽOS Trnava ubezpečil námestník technického riaditeľa Leopold Vajgel, všetky modernizácie majú svoje opodstatnenie, veď napomáhajú lepšie využiť vagóny z hľadiska vyťaženosti, bezpečnosti a manipulácie s tovarom. „Veľké množstvo vozňov z parku nákladných vozňov ŽSR je staršieho dátumu výroby. Tieto vozne sú síce využívané aj v medzinárodnej prevádzke, ale od roku 2001 nebudú spĺňať požiadavky ustanovení predpisov RIV a UIC na zaradenie do medzinárodnej premávky, hlavne pre nevyhovujúci podjazd, nedostatočný brzdný výkon a spoluprácu tiahlového a narážacieho ústrojenstva. Pri väčšine vozňov sa používajú podvozky staršej konštrukcie vyrábané vo Vagónke Poprad, ktoré už nevyhovujú z hľadiska jazdných vlastností a na rýchlosť sto kilometrov za hodinu. Ani skladba našich nákladných vozňov nie je vyhovujúca pre prepravcov.“ To boli hlavné dôvody, pre ktoré si ŽSR v posledných troch rokoch objednali v ŽOS Trnava prestavby niektorých typov nákladných vozňov. Výkonný manažment ŽOS Trnava je toho názoru, že nestačí sa iba venovať klasickej oblasti, teda opravárenstvu nákladných vozňov ŽSR, zdôraznil námestník technického riaditeľa Leopold Vajgel. Preto svoju pozornosť obrátil smerom von, aj za hranice. V poslednom období opravujú v Trnave nákladné vozne aj pre súkromné firmy v Rakúsku, Nemecku a vo Francúzsku. Na opravy nákladných železničných vozňov zaradených v Rakúskych dráhach a Nemeckých dráhach získali už certifikáty. Podiel zahraničných aktivít v pomere k prácam pre ŽSR je 20 percent k osemdesiatim. Kapacity v trieskovom spracovaní, tvárnení, zváraní, naváraní sú využívané aj na výrobu komponentov mimo oblasť železničného opravárenstva Staré za nové
Tento reklamný slogan používaný predajcami automobilov by sa mohol používať aj tu, avšak iba v prípade, keby bolo dosť finančných prostriedkov. Staré vozne odborne zošrotovať a kúpiť nové. V súčasnej zložitej situácii na zabezpečenie medzinárodných prepráv od 2001 sa ako najvhodnejšie riešenie javí prestavba starších vozňov tak, aby vyhovovali požiadavkám medzinárodných predpisov. Na zlepšenie jazdných vlastností je nevyhnutné nahradiť staré podvozky niektorým zo štandardizovaných podvozkov schválených Medzinárodnou železničnou úniou. Dosiahne sa tým zvýšený brzdný výkon úpravou brzdy zo 14 palcov na 16 palcov, náhrada tiahlového, teda narážacieho ústrojenstva gumokovovým. Predmetom modernizácie, prestavieb a rekonštrukcií je prispôsobovanie železničných vozňov staršej konštrukcie na nové požiadavky bezpečnosti a rýchlosti. Je to asi východisko z núdze, ale výsledkom je vozeň, ktorý vyhovuje medzinárodným predpisom. Na rok 2000 hrubý obrat z modernizácie nákladných vozňov bude podľa vyjadrenie zo ŽOS-ky predstavovať 300 mil. Sk. Pre ŽSR upravujú štvornáprahový otvorený vysokostenný vozeň Uae (ktorý skoro každý pozná ako „uhlák“) na prepravu rudy, uhlia, koksu a podobných substrátov. Úpravou kostry spodku vozňa a dosadením nových podvozkov vznikne vozeň, ktorý sa môže používať v medzinárodnej prevádzke bez obmedzenia v celej západnej Európe. Ďalšou modernizáciou je úprava pôvodného plošinového vozňa. Účelom prestavby je dosadenie pevných čelných stien a zhrnovacieho plachtového krytu (akoby „harmonika“). Potom bude možné na vozni prepravovať tovary, ktoré je treba chrániť pred poveternostnými vplyvmi, poškodením, prípadne odcudzením. Nakladanie a vykladanie tovaru, po odsunutí plachtového krytu, je možné vykonávať všetkými bežnými spôsobmi (žeriavom, vysokozdvižným vozíkom a podobne). Bude sa volať RILS-plošinový vozeň s odsuvnou nadstavbou. Riešenie uzáverov zhrnovacieho krytu a pripevnenie plachty umožňuje zaplombovanie nákladu. To má výhodu v rýchlom colnom odbavení pri prechode hraníc. Manipuláciu s plachtovým krytom zvládne jeden človek ručne, bez použitia náradia. Ivan Klačanský

Amsterdamveľká oblačnosť8
Atényslnečno19
Belehradpolooblačno8
Berlínveľká oblačnosť8
Bratislavapolojasno10
Bruselveľká oblačnosť9
Budapešťslnečno10
Bukurešťveľká oblačnosť6
Frankfurtpolooblačno6
Helsinkioblačno1
Istanbulmalá oblačnosť15
Kodaňzamračené7
Kyjevoblačno6
Lisabonmalá oblačnosť18
Londýnpolooblačno9
Madridpolooblačno16
Milánoslnečno11
Moskvasneženie0
Oslooblačno2
Parížpolooblačno10
Prahaoblačno7
Rímoblačno18
Sofiaoblačno8
Štokholmpolooblačno1
Varšavaveľká oblačnosť6
Viedeňpolojasno10
Záhrebmalá oblačnosť6
Ženevamalá oblačnosť6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.