|
|||||||||||||||||
Štvrtok 2.Decembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Železnice v roku 2003 bez straty?ŽSR zaznamenali oživenie nákladnej dopravy Železnice SR (ŽSR) prekonávajú v tomto období strastiplnú cestu svojej existencie. Na orientáciu vari iba jedno číslo: celková zadlženosť ŽSR bola k 30. septembru vyše 36 mld. Sk, pričom stratovosť ďalej narastá. Navyše ju sprevádza pokles tranzitnej i vnútroštátnej nákladnej dopravy. V osobnej doprave sa zrejme opäť dočkáme nemilého prekvapenia v podobe zvýšenia ceny cestovných lístkov k 15. februáru 2000 o 30%. Upozorňuje generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Ako vnímate uplynulých 12 mesiacov z pozície ŽSR? - Dlhy sú nepríjemné, ale pozitívne hodnotím fakt, že sa nám podarilo zastaviť voľný pád. Myslel som si však, že dosiahneme lepšie výsledky. V novembri sme konečne zaregistrovali oživenie nákladnej dopravy a verím, že tento trend bude pokračovať aj v decembri. Veľkým problémom sú miliardové dlhy, ktoré má štát voči nám za výkony, ktoré odvádzame z verejných záujmov. Osobne som prekvapený, že napriek predpovediam neklesá osobná doprava. Objem prepravy ovplyvňuje aj technický stav tratí, a ten nie je dobrý. Nebudú nás medzinárodní prepravcovia obchádzať? - Toto riziko je veľké, pretože susedia z okolitých štátov sú v modernizácii dráh ďalej ako my. Tento hendikep musíme vyrovnať. Na modernizáciu tratí potrebujeme iba do roku 2002 vyše 13 mld. Sk. V budúcom roku máme dostať pôžičku 80 mil. EUR od Európskej banky s podmienkou, že peniaze použijeme na modernizáciu ŽSR. Zatiaľ nemáme zabezpečené prostriedky na modernizáciu koridoru č. V. Bratislava - Trnava, na prevádzkovú rýchlosť 160 km. Pôžička však bola viazaná nielen na modernizáciu, ale aj na prepúšťanie zamestnancov ŽSR. - Žiaľ, ŽSR sú prezamestnané. Takmer 48-tisíc pracovníkov na súčasné výkony, to je určite veľa. Situáciu nemôžeme riešiť iba prirodzeným odchodom do dôchodku. V sedemročnom cykle uvažujeme prepustiť až 18-tisíc pracovníkov. Musíme im pomôcť nájsť prácu, napríklad aj v investičnom procese v rámci ŽSR. Vysokú zadlženosť si nespôsobili iba ŽSR, ale aj štát, ktorý síce od vás žiada zabezpečiť osobnú dopravu za znížené ceny vo verejnom záujme, ale neplatí svoje dlhy. - Prístup vlády k ŽSR sa začína meniť a ministerka financií prezentuje snahu vrátiť nám miliardy dlžôb. V tomto roku nám štát vráti 2,7 mld. Sk, ktoré nám dlhuje za rok 1998. Okrem toho, po vyhodnotení roku 1999 dôjde k vyrovnaniu dlhov vo výške 3,6 mld. Sk. Bez pozitívneho stanoviska štátu nie sme schopní naštartovať transformáciu ŽSR. Vraj uvažujete s redukciou tratí až o 28 percent. - Pokiaľ by sme dostali len to, čo naznačujú čísla už vládou schváleného štátneho rozpočtu 3,95 mld. Sk namiesto potrebných 4,66 mld. Sk, museli by sme skutočne redukovať osobné trate o 28 %. Verme, že k tomu nepríde, som presvedčený, že chýbajúcich 700 mil. Sk MF SR nájde. Redukciu tratí časom určite budeme robiť, ale racionálne, bez stresu a diktátu financií.. Ako vidíte rok 2000 a najbližšie roky? - Po prvé musíme vyriešiť finančnú situáciu ŽSR. Pôjde o 7-ročný proces a už napríklad v roku 2003 by sme chceli mať vyrovnanú bilanciu. Úlohy si však musíme plniť nielen my, ale aj vláda, inak nedokážeme zabezpečiť aj vnútroštátnu dopravu a i modernizáciu železničnej infraštruktúry na koridoroch, ktoré definovala Paneurópska konferencia ministrov dopravy. Predpokladaná potreba financií na modernizáciu železničných tratí v budúcich 5 - 6 rokoch je vyše 27 mld. Sk. Ak nechceme, aby nás európska železničná doprava obchádzala, musíme splniť všetky technické parametre pre dráhy v krajinách EÚ. Jozef Kunik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |