Hospodársky denník
USD42,658 Sk
EUR43,023 Sk
CHF26,892 Sk
CZK1,191 Sk
  Štvrtok  2.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Železnice v roku 2003 bez straty?


ŽSR zaznamenali oživenie nákladnej dopravy
Železnice SR (ŽSR) prekonávajú v tomto období strastiplnú cestu svojej existencie. Na orientáciu vari iba jedno číslo: celková zadlženosť ŽSR bola k 30. septembru vyše 36 mld. Sk, pričom stratovosť ďalej narastá. Navyše ju sprevádza pokles tranzitnej i vnútroštátnej nákladnej dopravy. V osobnej doprave sa zrejme opäť dočkáme nemilého prekvapenia v podobe zvýšenia ceny cestovných lístkov k 15. februáru 2000 o 30%. Upozorňuje generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Ako vnímate uplynulých 12 mesiacov z pozície ŽSR?
- Dlhy sú nepríjemné, ale pozitívne hodnotím fakt, že sa nám podarilo zastaviť voľný pád. Myslel som si však, že dosiahneme lepšie výsledky. V novembri sme konečne zaregistrovali oživenie nákladnej dopravy a verím, že tento trend bude pokračovať aj v decembri. Veľkým problémom sú miliardové dlhy,
ktoré má štát voči nám za výkony, ktoré odvádzame z verejných záujmov. Osobne som prekvapený, že napriek predpovediam neklesá osobná doprava. Objem prepravy ovplyvňuje aj technický stav tratí, a ten nie je dobrý. Nebudú nás medzinárodní prepravcovia obchádzať? - Toto riziko je veľké, pretože susedia z okolitých štátov sú v modernizácii dráh ďalej ako my. Tento hendikep musíme vyrovnať. Na modernizáciu tratí potrebujeme iba do roku 2002 vyše 13 mld. Sk. V budúcom roku máme dostať pôžičku 80 mil. EUR od Európskej banky s podmienkou, že peniaze použijeme na modernizáciu ŽSR. Zatiaľ nemáme zabezpečené prostriedky na modernizáciu koridoru č. V. Bratislava - Trnava, na prevádzkovú rýchlosť 160 km. Pôžička však bola viazaná nielen na modernizáciu, ale aj na prepúšťanie zamestnancov ŽSR. - Žiaľ, ŽSR sú prezamestnané. Takmer 48-tisíc pracovníkov na súčasné výkony, to je určite veľa. Situáciu nemôžeme riešiť iba prirodzeným odchodom do dôchodku. V sedemročnom cykle uvažujeme prepustiť až 18-tisíc pracovníkov. Musíme im pomôcť nájsť prácu, napríklad aj v investičnom procese v rámci ŽSR. Vysokú zadlženosť si nespôsobili iba ŽSR, ale aj štát, ktorý síce od vás žiada zabezpečiť osobnú dopravu za znížené ceny vo verejnom záujme, ale neplatí svoje dlhy. - Prístup vlády k ŽSR sa začína meniť a ministerka financií prezentuje snahu vrátiť nám miliardy dlžôb. V tomto roku nám štát vráti 2,7 mld. Sk, ktoré nám dlhuje za rok 1998. Okrem toho, po vyhodnotení roku 1999 dôjde k vyrovnaniu dlhov vo výške 3,6 mld. Sk. Bez pozitívneho stanoviska štátu nie sme schopní naštartovať transformáciu ŽSR. Vraj uvažujete s redukciou tratí až o 28 percent.
- Pokiaľ by sme dostali len to, čo naznačujú čísla už vládou schváleného štátneho rozpočtu 3,95 mld. Sk namiesto potrebných 4,66 mld. Sk, museli by sme skutočne redukovať osobné trate
o 28 %. Verme, že k tomu nepríde, som presvedčený, že chýbajúcich 700 mil. Sk MF SR nájde. Redukciu tratí časom určite budeme robiť, ale racionálne, bez stresu a diktátu financií.. Ako vidíte rok 2000 a najbližšie roky?
- Po prvé musíme vyriešiť finančnú situáciu ŽSR. Pôjde o 7-ročný proces a už napríklad v roku 2003 by sme chceli mať vyrovnanú bilanciu. Úlohy si však musíme plniť nielen my, ale aj vláda, inak nedokážeme zabezpečiť aj vnútroštátnu dopravu a i modernizáciu železničnej infraštruktúry na koridoroch, ktoré definovala Paneurópska konferencia ministrov dopravy. Predpokladaná potreba financií na modernizáciu železničných tratí v budúcich 5 - 6 rokoch je vyše 27 mld. Sk. Ak nechceme, aby nás európska železničná doprava obchádzala, musíme splniť všetky technické parametre pre dráhy v krajinách EÚ. Jozef Kunik

Amsterdamveľká oblačnosť8
Atényslnečno19
Belehradpolooblačno8
Berlínveľká oblačnosť8
Bratislavapolojasno10
Bruselveľká oblačnosť9
Budapešťslnečno10
Bukurešťveľká oblačnosť6
Frankfurtpolooblačno6
Helsinkioblačno1
Istanbulmalá oblačnosť15
Kodaňzamračené7
Kyjevoblačno6
Lisabonmalá oblačnosť18
Londýnpolooblačno9
Madridpolooblačno16
Milánoslnečno11
Moskvasneženie0
Oslooblačno2
Parížpolooblačno10
Prahaoblačno7
Rímoblačno18
Sofiaoblačno8
Štokholmpolooblačno1
Varšavaveľká oblačnosť6
Viedeňpolojasno10
Záhrebmalá oblačnosť6
Ženevamalá oblačnosť6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.