|
|||||||||||||||||
Utorok 21.Decembra 1999 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problém tepla opäť odsunutýVláda odmietla zaplatiť staré dlhy, dotuje však rok 2000 Problém dotácií na výrobu a distribúciu tepla zostáva nevyriešený. Vláda síce v štátnom rozpočte na rok 2000 ráta s dotáciami na tento účel vo výške 200 mil. Sk a odborníci hovoria, že na budúci rok to bude stačiť, ale súčasne sa kabinet M. Dzurindu dištancuje od starých dlhov vo výške 1,3 mld. Sk. Ako tento problém vznikol? To je dôležitá otázka, pretože od odpovede na ňu sa odvíja aj riešenie. Podstata problému Podstatou problému je, že cena tepla pre obyvateľstvo sa stanovuje v dvoch rovinách - u výrobcu a u konečného spotrebiteľa, povedal nám predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora. Vecne regulovanú cenu (1997) a maximálnu cenu pre výrobcu (1998, 1999) stanovoval štát v roku 1997 v rámci cenového konania - výmerom Ministerstva financií SR č. R-1/1996 v znení neskorších rozhodnutí MF SR, v rokoch 1998, 1999 a doteraz výmermi okresných úradov. Tieto ceny sú pre výrobcu záväzné a nesmú sa prekročiť. Platí ich vlastník, resp. správca bytového domu výrobcovi tepla. Maximálnu cenu pre domácnosti stanovoval štát cenovým výmerom č. R-1/1996 v znení neskorších rozhodnutí MF SR alebo výmermi okresných úradov (1998, 1999), a táto cena nesmie byť prekročená. Túto cenu platí občan vlastníkovi, resp. správcovi bytového domu. Medzi cenami stanovenými štátom pre výrobcu a pre domácnosti vznikol cenový rozdiel. Tento rozdiel do roku 1997 hradil štát formou dotácií pre majiteľov a správcov obytných domov v plnej výške. Opatrením č. 17172/1997/54 štát tieto dotácie krátil, t. j. prestal uhrádzať celý rozdiel medzi výrobnou cenou a cenou pre občana. Takýto postup bol realizovaný aj v rokoch 1998 a 1999. Tým vznikli nedoplatky poberateľov dotácií voči dodávateľom tepla, ktorí z dôvodu druhotnej platobnej neschopnosti neuhrádzajú faktúry za dodávky primárnych energií - plyn, nakupované teplo. Omyl ministerstva financií Vzhľadom na to, že štát určuje obidve ceny (pre výrobcu aj pre domácnosť), je povinný uhradiť aj týmito rozhodnutiami spôsobené cenové rozdiely - stratu, ktorá dôsledkom toho vzniká. Tento rozdiel medzi cenami nie je v plnom zmysle slova dotácia, ale len aplikácia neadresnej sociálnej politiky štátu pre domácnosti. Neobstojí stanovisko MF SR, že na tieto dotácie nie je právny nárok. Podľa nášho odhadu predstavuje táto nevyplatená časť dotácií za roky 1997, 1998 a 1999 sumu približne 1,3 mld. Sk. Presný údaj môže zistiť len MF SR prostredníctvom daňových úradov ako rozdiel medzi požadovanými a vyplatenými dotáciami u jednotlivých poberateľov dotácií, ktorý je viac ako 3000, vysvetľuje M. Sýkora. Neblahé dôsledky Dôsledkom uvedeného stavu je: - neuhrádzanie faktúr a vzniknutých úrokov z omeškania za dodané teplo poberateľmi dotácií výrobcom tepla, - druhotná platobná neschopnosť výrobcov tepla, - neuhrádzanie faktúr výrobcami tepla za primárne energie, - obmedzovanie kúrenia v bytoch, - ohrozenie vykurovacej sezóny 1999/2000 v niektorých regiónoch Slovenska, - súdne spory medzi dodávateľmi primárnych energií a výrobcami tepla, - súdne spory medzi výrobcami tepla a poberateľmi dotácií, - súdne spory poberateľov dotácií voči štátu z dôvodu, že štát reguloval maximálnu cenu pre výrobcu a domácnosti, čím reguláciou deformoval trhové prostredie a vzniknuté finančné rozdiely nevykrýval v plnej výške, - exekúcia voči výrobcom tepla od dodávateľov primárnych energií - tieto exekúcie vzhľadom na problém zavinený štátom môžeme považovať za vyvlastnenie obecného (mestského) a súkromného majetku, - exekúcia zahraničného kapitálu, ktorý bol vložený do tepelných zariadení miest a obcí, - nepriaznivý obraz Slovenska vo svete u zahraničných investorov a EÚ, pretože je ohrozené splácanie poskytnutých investičných úverov od zahraničných partnerov - SteWeag, Siemens, ETB, EBRD. Bez riešenia? Pretože ide o dlhodobý problém, ktorý sa týka približne 775 tis. domácností (2,1 mil. obyvateľov), považujeme za bezpodmienečne nevyhnutné, aby bol zo strany štátu vyriešený v rámci štátneho rozpočtu na rok 2000. Navrhujeme nevykrytú sumu 1,3 mld. Sk za roky 1997, 1998 a 1999 zahrnúť do štátneho rozpočtu 2000. Tento finančný objem je podstatne nižší, ako predstavovali dotácie v predchádzajúcich rokoch, čo preukazuje priložený graf. Týmto opatrením sa zamedzí vzniku kolapsu tepelného hospodárstva na Slovensku a budú vytvorené podmienky na vstup zahraničného kapitálu do energetiky Slovenska. Ako však ukázalo rokovanie parlamentu o návrhu štátneho rozpočtu, spomenutých 1,3 mld. Sk tam neboli zahrnuté. To znamená, že problém sa neriešil, ale sa len presunul na ďalšie roky a na plecia výrobcov tepla a samospráv. Dodajme, že tento týždeň vláda schválila maximálnu cenu pre domácnosti 350 Sk/Gj. (viš) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |