Hospodársky denník
USD41,892 Sk
EUR42,275 Sk
CHF26,421 Sk
CZK1,172 Sk
  Streda  22.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Sociálna situácia obyvateľstva


Od nezamestnanosti sa odvíjajú všetky neduhy
Súčasná situácia na Slovensku je v kritickom stave politickej i sociálnej únosnosti. Slovenská národná strana vychádza z princípu vytvárať také podmienky, aby ten, kto chce pracovať, mohol prácu nájsť a na trhu práce sa aj primerane uplatnil. Primeraná výšky mzdy a vzdelanie sú ďalšími piliermi motivačnej a cielenej sociálnej politiky. Žiaľ, v krokoch vlády tieto princípy chýbajú. Aj dnes, a hlavne po nástupe súčasnej vlády, dochádza k politickému útlaku tých, ktorí majú iný názor. Svedčí o tom prepúšťanie zamestnancov na politickom princípe, ktoré sa od nástupu tejto vlády až do dnešného dňa stále uskutočňuje. Tieto totalitné politické čistky sa dejú najmä na zamestnancoch štátnej správy. Len za prvých deväť mesiacov vlády Mikuláša Dzurindu ich 3500 stratilo na politickom princípe svoje zamestnanie, a to na všetkých stupňoch riadenia. Výsledkom ročného pôsobenia vlády je chaos, rozvrat, ekonomický prepad národného hospodárstva, drastické oslabenie slovenskej koruny, právny i morálny marazmus a najmä beznádej obyvateľstva. Rozširujú sa hladové doliny, ale aj existenčný strach. Negatívny vývoj
Štatistiky hovoria jasnou rečou: v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka došlo k zhoršeniu všetkých makroukazovateľov a negatívnemu vývoju vo všetkých rezortoch. Prepad životnej úrovne väčšiny rodín, odborná nekompetentnosť a politické hašterenie sa súčasnej vlády spôsobujú nespokojnosť SNS, odborov, ale aj väčšiny občanov. Na jednu z príčin sociálneho a ekonomického prepadu - absenciu stredno- a dlhodobého programu hospodárskeho rozvoja - poukazovala SNS už na začiatku roka. Vláde musíme vytknúť prijímanie účelových zákonov, nesystémové kroky napĺňania príjmov v štátnom rozpočte spôsobom, kedy je zaťažovaný predovšetkým občan a jeho rodinný rozpočet. Časť viny nesie aj klientelizmus vo vládnych kruhoch, neplnenie volebných sľubov, ba dokonca ani vlastného programového vyhlásenia vlády. Odhad celkového poklesu životnej úrovne v roku 1999 je približne pokles o deväť percent. Žiaľ, nádej na zlepšenie nesvitá ani v roku 2000. Vláda si nasadila ružové okuliare pri samých východiskách pre rozpočet na nasledujúci rok. Za všetko spomeňme vládny predpoklad miery inflácie 9 %, hoci odhad NBS očakáva v závere tohto roka medziročný rast inflácie v intervale od 13,5 do 15,5 percenta! Môžeme povedať, že vláda šetrí na nesprávnom mieste. Minister sociálnych vecí P. Magvaši nežiada navýšenie ani o korunu, zatiaľ čo minister dopravy J. Macejko požaduje dvojnásobok, úhrnne o 13 mld. Sk! Šokujúca je alarmujúca nezamestnanosť, nad pol milióna. Navyše, Národný úrad práce očakáva v prvom štvrťroku 2000 jej nárast až na 560-tisíc Varovný je trend predlžovania dĺžky nezamestnanosti na súčasných 13 mesiacov. Počet dlhodobo nezamestnaných, 200-tisíc demoralizuje pracovné návyky i sociálnu pomoc štátu. Namiesto nárastu výšky mzdy (ako o tom hovoria sľuby vládnych strán), dochádza k zníženiu najvyššieho stropu vyplácania podpory v nezamestnanosti z 5400 na 4700 Sk. Ťažko môžeme hovoriť o účinnosti i spravodlivosti tohto plošného opatrenia, najmä vo vzťahu k regionálnej nezamestnanosti, šesť okresov ju má vyššiu ako 3O percent. Sociálne dojenie
Na druhej strane tu máme istú etnickú skupinu obyteľstva, ktorá za socializmu žila iba na úkor pumpovania sociálnych dávok. Necivilizovaný, neeurópsky a antisociálny prístup tejto komunity dokumentuje vykrádanie úrody poľnohospodárov a nelegálny výrub dreva. Za jednu sezónu spotrebuje jedna rómska osada v podhorí Tatier okolo 600 kubíkov kvalitného dreva. V chránenej oblasti národných parkov dochádza k ekologickému ničeniu. Keď slovenský systém sociálnej dojnej kravy nemá už rezervy, snažia sa využívať a zneužívať sociálne azylové systémy iných krajín. Vyhováranie sa na údajný rasizmus neobstojí. Problémy sa nahromadili za posledných 4O rokov a významne sa na ich eskalácii a neriešení podieľa práve rómska komunita. Treba uvážiť plnenie programu pre rómske etnikum, pretože pri 95-percentnej odkázanosti tejto hrozivo sa rozrastajúcej skupiny obyvateľstva môže Slovensko zažiť nielen sociálny kolaps. Vládna garnitúra nepracuje systémovo, zato politicky účelne. Podporuje zahraničných investorov, ktorí žiaľ, ešte nepriniesli rozvojový kapitál tam, kde je ho najviac treba - do priemyslu. Vláda sa chystá rozpredať strategické podniky a „ozdraviť“ banky, ktoré ako dobrú nevestu s vysokým venom odovzdá zahraničným ženíchom. Jóbove zvesti
Najnovšie, na zvyšovanie dôchodkov (údajne) nemáme! Pritom každý desiaty pár dôchodcov, každá šiesta osamelá dôchodkyňa a siedmy osamelý dôchodca má trvalo ustavičný pocit chudoby! V situáciách, keď sa prejaví chudoba, sa však občas nachádza už 60 % starých ľudí. To sú varovné a sociálne hrôzostrašné štatistiky. Prirátajme k nim aj regionálne rozdiely a položme si otázku, či sa náš štát chce správať nielen právne, ale aj ľudsky a sociálne? Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na budúci rok neráta so zvýšením dôchodkov za odpracované roky, hoci podľa predpokladu zákonné podmienky - rast životných nákladov - sa naplnia v marci. Návrh štátneho rozpočtu predpokladá riešenie schodku z mimorozpočtových zdrojov, z legislatívnych zmien, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou zaplatí opäť občan, a zrušenie mimoriadneho dôchodku naznačuje, že krivka údajov o sociálnej situácii nielen dôchodcov, ale aj pracujúcich občanov bude opäť klesať. Všetci vieme, že inštitút mimoriadnych dôchodkov využívajú ľudia v preddôchodkovom veku, ktorý nie vlastnou vinou prišli o prácu. V roku 1998 to bolo v rámci republiky 16 443 občanov, dokonca v septembri 1999 to bolo 26 654 občanov. Vláda to chce riešiť prostredníctvom úradov práce a vyplácaním podpôr v nezamestnanosti. Takto si naša vláda predstavuje dôstojnú starobu občanov, ktorí celý život pracovali a odvádzali príspevky na svoje dôchodkové poistenie! Aj zvýšenie hranice odchodu veku do dôchodku rieši predovšetkým iba problémy Sociálnej poisťovne. Už teraz je jasné, že mnohí, hlavne starší občania, si nemôžu dovoliť liečbu, ktorú potrebujú, pretože ju nevedia zaplatiť. Inou skupinou, ktorej je potrebné venovať osobitnú pozornosť zo strany štátu, najmä, aby neuviazla v sieti sociálnych odborov či na okraji spoločnosti, je mládež opúšťajúca ústavy sociálnej starostlivosti a detské domovy. Títo ľudia sa nemajú na koho obrátiť, často sú podhubím pre rozrastajúce sa davy bezdomovcov. Na osvojenie si základných sociálnych návykov je potrebné, aby štát garantoval právo na prvé zamestnanie mládeže. Strata civilizačných návykov môže v budúcnosti veľmi skomplikovať nielen sociálny, ale aj ekonomický systém štátu. Vzhľadom na funkciu verejnoprávnej inštitúcie Sociálnej poisťovne nie je možné schváliť schodkový rozpočet poisťovne, pokiaľ nebude garantovaný určitou finančnou výpomocou. Vláda sa správa chaoticky. Hlavným esom malo byť zrušenie súbehu poberania dôchodku a platu. Ukázalo sa však, že tento návrh je v rozpore s ústavou. Tá nevylučuje poberať dôchodok - ak si človek odpracoval potrebné roky, platil poctivo poistné - a ďalej pracovať. Nerovnováhu vo výbere poistného (v roku 1998 iba na úrovni 90,8 %) treba vidieť v rastúcej nezamestnanosti, nesolventnosti platiteľov a v stagnácii priemernej mzdy, dokonca po prvý raz v poklese reálnej mzdy v hospodárstve SR! Už v januári bude musieť štát sanovať Sociálnu poisťovňu sumou 33O mil. Sk! Nemožno súhlasiť ani so zjednodušeným názorom, že hlavne zahraničný kapitál pozdvihne našu ekonomiku, ak dve tretiny štátneho rozpočtu vykrývajú odvody malých a stredných podnikateľov. Títo sú schopní plniť záväzky len za cenu ďalšieho škrtenia miezd zamestnancov, hoci vykonávajú kvalitnú prácu v podstate za hlboko podhodnotenú mzdu. Úloha odborov
Tieto skutočnosti si uvedomujú našťastie aj odbory. SNS plne podporuje požiadavky KOZ na elimináciu nepriaznivých sociálnych dosahov, vyvolaných hospodárskymi opatreniami vlády. Spoločným zámerom opozície a odborov by mal byť nátlak na vládu, aby výsledkom bolo zastavenie rastu nezamestnanosti, dosiahnutie reálneho rastu miezd a platov, zníženie daňového zaťaženia zamestnancov. V duchu sociálnej politiky SNS, ktorá vychádza zo sociálneho učenia cirkvi - Rerum novarum, požadujeme podporu viacdetným rodinám. Nízka miera natality slovenského národa bude v budúcich rokoch otvárať nožnice rozporov v sociálnom bermudskom trojuholníku počtu aktívne pracujúcich, nezamestnaných a dôchodcov. Preto aj zákon o dôchodkovom zabezpečení, ktorý v budúcom roku nahradí dnes platný zákon o sociálnom zabezpečení, budeme musieť prijať paralelne so zákonom o štátnej sociálnej podpore. Je logické, že občania citlivo reagujú na zhoršujúcu sa situáciu v sociálnej oblasti, zdravotníctve a na nezamestnanosť. Istý volebný slogan, istej „ľavicovej“ strany vo voľbách - „lepší život“ - vyznieva po roku jej vládnutia ako výsmech. Občania sa našťastie nesprávajú politicky, ale ekonomicky. Prieskum preferencií vládnych politikov a strán klesá. Vláda úplne prepadla v hodnotení občanov v prieskume verejnej mienky so známkami 4 - 4,3 v sociálnych rezortoch. Je len otázkou času, ak bude tento trend reštrikčného zaťažovania obyvateľstva pokračovať, kedy sa občania začnú správať aj politicky a využijú zákonné prostriedky obrany životných hodnôt a sociálnych istôt. Najrozumnejším a jediným efektívnym riešením z krízy nie je plátanie dier, apely na ďalšie roky trpezlivosti, ale zmobilizovanie hospodárstva a zamestnanosti. No najmä skutočná cielená a systémová podpora domácich výrobcov a výrobkov zo strany vlády SR. Ak to nedokáže táto vláda, mala by uvážiť otázku svojho zotrvania. Odstrániť nahromadené problémy a zabrániť vzniku ďalších znamená pripraviť skutočné rozvojové programy zamerané na najvypuklejšie problémy spoločnosti. Na to však potrebujeme vládu, ktorá nebude závislá od politických rozhodnutí strán, nebude narúšať svoju stabilitu rozpormi a škandálmi, ale ktorá bude samostatná v rozhodovaní, bude mať záujem na riešení ekonomickej situácie tohto štátu, čo sa prejaví nielen vytvorením strednodobého a dlhodobého programu hospodárskeho rozvoja, ale aj jeho plnením. Iba takto vybudovaná ekonomická situácia štátu vytvorí podmienky na spokojnosť obyvateľstva, čo sa prejaví vyššou kúpyschopnosťou, a tým aj možnosťou vzniku nových a stabilných firiem. To v konečnej miere vyústi do znižovania nezamestnanosti, tejto hlavnej brzdy sociálneho a ekonomického rozvoja slovenskej spoločnosti. Dušan Mašlonka
podpredseda SNS

Amsterdampolojasno4
Aténydážď12
Belehradpolojasno1
Berlínjasno1
Bratislavajasno1
Bruselpolojasno3
Budapešťjasno2
Bukurešťdážď4
Frankfurtjasno2
Helsinkijasno-3
Istanbuldážď10
Kodaňjasno0
Kyjevjasno0
Lisabonpolooblačno14
Londýnzamračené4
Madridpolojasno13
Moskvapolooblačno-4
Oslopolojasno-2
Parížoblačno5
Prahajasno1
Rímpolojasno12
Sofiaobčasný dážď5
Štokholmpolojasno-2
Varšavajasno-1
Viedeňjasno1
Záhrebpolojasno2
Ženevapolojasno3

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.