|
|||||||||||||||||
Streda 22.Decembra 1999 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Čo to znamená: úspešne delegovať?Ak šéf rozdelí svoju pracovnú záťaž, získa čas a motivuje podriadených Delegovanie je základný prvok práce každého manažéra. Ak sa používa efektívne, poskytuje reálny úžitok každému zúčastnenému. Na dosiahnutie najlepších výsledkov je potrebné zamerať sa na užitočnosť delegovania a rozpoznať možné bariéry brániace úspechu. Pripomíname preto niekoľko základných pravidiel úspešného delegovania. N Delegovanie je veľmi užitočné. Ak nadriadený rozdelí svoju pracovnú záťaž, získa množstvo času na základné manažérske úlohy. Jeho podriadení sa budú cítiť motivovaní a získajú potrebnú sebadôveru. Je pravdepodobné, že hladina stresu na pracovisku klesne. Človek nemôže stačiť na všetko sám. N Rozpoznajte bariéry delegovania a prekonajte ich. Manažéri majú často ťažkosti s delegovaním. Tieto bariéry pramenia z negatívnych pocitov nedôvery, podozrievania, neskúsenosti a vlastného ohrozenia. Kto prekoná tieto pocity a začne dôverovať, získa oveľa viac, ako by prípadne mohol stratiť. N Delegovaním si vytvárajte pozitívne vzťahy. Úprimnosť, otvorenosť a efektívna komunikácia sú základy úspešného delegovania. Pomáhajú budovať a udržať dôveru a prekonávať osobné bariéry. Starostlivé riadenie posilňuje dôveru a zvyšuje stupeň vzájomného porozumenia. N Nie všetky úlohy sú vhodné na delegovanie. Predtým, ako nadriadený začne so zlepšovaním svojich delegačných zručností, musí rozhodnúť o tom, ktorú úlohu by mohol alebo mal delegovať. Výberový proces zahŕňa zhodnotenie jeho vlastného času, času podriadených, zoskupenie úloh a posúdenie ich priority. N Delegujte tak veľa operačných úloh nižšieho stupňa, ako sa len dá. Treba však myslieť na to, že nikdy sa nemôžu delegovať úlohy strategického plánovania, krízového riadenia a citlivé personálne záležitosti, ako napríklad povýšenie, zvyšovanie platu atď. N Je dôležité vybrať vhodnú osobu pre daný typ úlohy. Najprv to bude metódou pokusov a omylov, no za krátky čas by mal nadriadený jasne vedieť posúdiť zručnosti svojich podriadených a vybrať potrebnú osobu pre každú situáciu, ktorá môže nastať. N Monitorujte vývoj delegovanej úlohy. Úspešné delegovanie potrebuje efektívny systém kontroly pre monitorovanie delegáta a stavu delegovanej úlohy. Netreba však zabúdať, že manažér, ktorý ustavične vyrušuje delegáta po delegovaní úlohy, mu nedáva šancu naučiť sa nové zručnosti a získavať skúsenosti. Navyše to nesvedčí ani o jeho manažérskych zručnostiach úspešného delegovania. Ing. Miroslav Krajčovič SMC, s. r. o., inštitút finančného vzdelávania Niečo áno, niečo nie Aby nadriadený delegátom umožnil rozvoj ich zručností, musí im poskytnúť pomoc a podporu. Týka sa to poskytovania kontinuálnych tréningov, vytyčovania dosiahnuteľných cieľov a oceňovania pozitívnych výsledkov. ü Ubezpečte zamestnancov, že ak potrebujú tréning, majú ho k dispozícii. ü Nezabudnite sa poďakovať tým, ktorí podali perfektný výkon. ü Povedzte delegátom, že môžu požiadať iných o pomoc, ak ju potrebujú. ü Pýtajte sa delegátov, či sa cítia dostatočne pripravení na danú úlohu. ü Povzbudzujte delegátov, aby v záujme dosiahnutia cieľov používali vlastnú iniciatívu. c Nezabúdajte, že finančná odmena nemusí byť vždy ten najsilnejší motivačný faktor. c Neubíjajte tvorivosť povyšovaním pravidiel nad výsledkami. c Nepredpokladajte, že každá kritika je vždy iba ubíjajúca. c Nevytyčujte pochybné ciele, ktoré sa už na prvý pohľad zdajú nedosiahnuteľné. c Nezanedbávajte delegáta, ktorý viditeľne zápasí so zverenou úlohou. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |