|
|||||||||||||||||
Pondelok 27.Decembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cveng aj v cudzineDo EÚ tretina produkcie Slovenský odevný a textilný priemysel na Slovensku je v recesii, čo trvá už dlhší čas a stagnujúci trend pociťuje toto odvetvie nielen v Európe či USA. Maytex Liptovský Mikuláš patrí k tým podnikom, ktoré majú obchodný cveng doma i v cudzine. V súčasnosti je jediným producentom umelo hodvábnych tkanín v SR, ročne vyrobí cez 18 miliónov metrov tkanín. K jeho hlavným odberateľom patria známe konfekčné fabriky ako napríklad Ozeta Trenčín či Makyta Púchov, do 50 % produkcie smeruje na export, hlavne do Nemecka, ale i do Poľska, Francúzska, Chorvátska. Podľa Jozefa Fiedora, obchodného riaditeľa spoločnosti, podnik skončil vlaňajší rok so stratou a ani hospodársky výsledok roku 1999 nebude lepší, našťastie ani horší. Je to odraz turbulencie na trhu a systémových opatrení vlády SR, ktoré ich zasiahli v plnom rozsahu. Napríklad, od júla zaplatili len na dovoznej prirážke takmer 6 mil. Sk. Jediné východisko bolo v racionalizácii pracovných činností, znižovaní nákladov, keďže recesia neustupuje, aj zahraniční partneri majú problémy. V tejto situácii musí byť výrobca nanajvýš operatívny a flexibilný na požiadavky zákazníka. Filozofiou je nestratiť v nadchádzajúcom roku 2000 ani jedného klienta. V obchode dôjde k prevratným zmenám v roku 2002, keď v Európe padnú všetky bariéry. Pripravujeme sa na to tzv. ekotestami, ktoré robí uznávaná skúšobňa VÚCHT v Žiline. Výsledky akceptuje EÚ, čo je dôležité, veď do týchto krajín smeruje 30 % našej produkcie. Vieme, čo tento trh požaduje a aké má nároky. Chceme byť pripravení, zdôrazňuje obchodný riaditeľ. Tvrdí tiež, že naskočili na ten správny smer aj nadviazaním spolupráce so zahraničným partnerom s podobným výrobným sortimentom ako Maytex. Oslovili ich, veď chcú spoločne s liptovskou fabrikou vstúpiť do európskych štruktúr. Momentálne rokujú s partnerom z Alsaska, ktorý je špičkou so špeciálnym technologickým vybavením. Zároveň má pod gesciou aj certifikáciu napríklad pre sieť obchodných domov vo Veľkej Británii.. V prvej etape pripravuje spoločnosť kolekciu výrobkov. Filozofiou partnera je ísť do nových obchodov, pretože v roku 2004 sa pripravuje celosvetové uvoľnenie obchodných kanálov a tí, ktorí budú pripravení, majú šancu uplatniť sa na trhoch, kde sa bude robiť dobrý obchod. Zahraničný partner pripravuje program v zdravotníckej oblasti, orientuje sa na špeciálne protihmyzové ochranné tkaniny. Maytex spolupracuje aj s Armádou SR, kde produkcia plášťoviek zahŕňa 1 - 2 % z celej produkcie. Ani ich neteší ďalší pripravovaný balíček, ktorý negatívne ovplyvní kúpyschopnosť obyvateľstva SR. Firmy sa nepríjemne dotkne avizované zvýšenie cien elektrickej energie o 5 až 10 %, plynu o 11 %, ale i ropy, veď roky vyrába tepelnú energiu z vykurovacích olejov, ktoré v roku 1999 zdraželi o 25 %. Od 1. januára 2000 by malo platiť 5-percentné dovozné clo, čo fabriku mesačne oberie o milión korún, od júla by to mali byť 3 %. Ročne to odčerpá 10 mil. Sk. Navyše cena ropy vzrástla o 100 %. Barel ropy stál 12 USD, dnes stojí 27 USD. Podľa obchodného námestníka sú technicky porovnateľní s európskou úrovňou. Aby obstáli v konkurenčnom boji, kolekciu tkanín stále dopĺňajú, napríklad o lykrové trendy a od nových tkaninových plášťoviek zmesi bavlny a polyamidu, si sľubujú módny hit a dobrý obchod. Eva Berčíková |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |