Hospodársky denník
USD41,908 Sk
EUR42,48 Sk
CHF26,475 Sk
CZK1,175 Sk
  Utorok  28.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Financie brzdia diaľnice


Objem je skromný, na viac však nemáme
Predchádzajúca vláda plánovala skončiť výstavbu diaľnic u nás v roku 2005. Exminister dopravy Ján Jasovský tvrdil, že problémom by nemali byť ani stavebné kapacity, ani peniaze. Súčasná vláda prehodnotila výstavbu a realizáciou tzv. B variantu, tempo sa riadne spomalilo. Jedným z problémov sa stalo financovanie výstavby diaľnic. V tomto roku sa preinvestovalo približne 7 mld. korún a v roku 2000 sa uvažuje s rovnakou sumou. „Objem je to skromný, ale na viac nemáme,“ zdôraznil pre Hospodársky denník generálny riaditeľ sekcie Ministerstva dopravy SR Ing. Peter Barek. Ako je zabezpečené financovanie najmä prvého štvrťroka 2000? - V prvom štvrťroku budeme na výstavbu diaľnic potrebovať približne 2 mld. Sk. Na finančný trh by sme však mali vstúpiť až v marci, alebo dokonca v apríli. Musíme v spolupráci s NBS a Ministerstvom financií vyriešiť tento problém, a to zrejme preklenovacím úverom . Financovanie diaľnic v tomto roku prostredníctvom úverov zdraželo. Aký vývoj predpokladáte v budúcom roku? - Posledný úver, ktorý zabezpečovala Credit Suisse First Boston, bol skutočne doteraz najdrahším úverom na výstavbe diaľnic. Dôvod - úver sa vybavoval veľmi rýchlo a ani podmienky na trhu neboli priaznivé. Na rozostavané úseky sa ťažie vybavujú úvery a sú aj vyššie úroky. Veľa sa akcentuje hraničný priechod do Poľska, ktorý je súčasťou Koridoru VI. - Európska únia nám jednoznačne odporučila kompletne dokončiť diaľničný úsek Bratislava - Žilina - Skalité - Zwardoň. Poľsko očakáva, že sa napojí na našu štátnu hranicu do roku 2005. Slovensko by malo v roku 2002 alebo 2003 spojazdniť podstatnú časť tohto koridoru na dobrú úroveň. V roku 2002 plánujeme začať s výstavbou diaľnice od Ladiec smerom na Žilinu. Zatiaľ teda nemá zmysel finišovať na skončení nášho úseku. Podľa vládou schváleného B variantu výstavby diaľnic sa úplne zastavila výstavba úseku D 65 Trnava - Zvolen - Banská Bystrica. Stavebné firmy si nárokujú náhrady škôd a zmluvné pokuty z dôvodov oneskorenia platieb a predĺženia času výstavby. - Rokovania so stavebnými firmami by sme mali skončiť do konca roka. Chápeme, že oddialenie termínov výstavby im môže spôsobiť škody, náklady navyše. Podobne chceme korektne doriešiť aj pokuty za omeškanie platieb. Veď ak sa úsek stavby dokončí v požadovanej kvalite a množstve, má firma logický nárok na preplatenie faktúr podľa platnej zmluvy. Verím, že sa s našimi stavbármi dohodneme a tieto minulé resty neovplyvnia výstavbu diaľnic v roku 2000. Jozef Kunik

Amsterdamprehánky8
Aténydážď14
Belehradobčasný dážď6
Berlínprehánky3
Bratislavaoblačno5
Bruselprehánky6
Budapešťoblačno6
Bukurešťdážď6
Frankfurtzamačené4
Helsinkisneženie1
Istanbulprehánky13
Kodaňprehánky2
Kyjevoblačno2
Lisabondážď14
Londýnprehánky7
Madriddážď13
Moskvasneženie-2
Osloprehánky3
Parížoblačno6
Prahaoblačno3
Rímdážď13
Sofiadážď6
Štokholmzamračené2
Varšavaprehánky2
Viedeňoblačno5
Záhrebzamračené6
Ženevazamračené6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.