Hospodársky denník
USD41,908 Sk
EUR42,48 Sk
CHF26,475 Sk
CZK1,175 Sk
  Utorok  28.Decembra 1999

Financie brzdia diaľnice


Objem je skromný, na viac však nemáme
Predchádzajúca vláda plánovala skončiť výstavbu diaľnic u nás v roku 2005. Exminister dopravy Ján Jasovský tvrdil, že problémom by nemali byť ani stavebné kapacity, ani peniaze. Súčasná vláda prehodnotila výstavbu a realizáciou tzv. B variantu, tempo sa riadne spomalilo. Jedným z problémov sa stalo financovanie výstavby diaľnic. V tomto roku sa preinvestovalo približne 7 mld. korún a v roku 2000 sa uvažuje s rovnakou sumou. „Objem je to skromný, ale na viac nemáme,“ zdôraznil pre Hospodársky denník generálny riaditeľ sekcie Ministerstva dopravy SR Ing. Peter Barek. Ako je zabezpečené financovanie najmä prvého štvrťroka 2000? - V prvom štvrťroku budeme na výstavbu diaľnic potrebovať približne 2 mld. Sk. Na finančný trh by sme však mali vstúpiť až v marci, alebo dokonca v apríli. Musíme v spolupráci s NBS a Ministerstvom financií vyriešiť tento problém, a to zrejme preklenovacím úverom . Financovanie diaľnic v tomto roku prostredníctvom úverov zdraželo. Aký vývoj predpokladáte v budúcom roku? - Posledný úver, ktorý zabezpečovala Credit Suisse First Boston, bol skutočne doteraz najdrahším úverom na výstavbe diaľnic. Dôvod - úver sa vybavoval veľmi rýchlo a ani podmienky na trhu neboli priaznivé. Na rozostavané úseky sa ťažie vybavujú úvery a sú aj vyššie úroky. Veľa sa akcentuje hraničný priechod do Poľska, ktorý je súčasťou Koridoru VI. - Európska únia nám jednoznačne odporučila kompletne dokončiť diaľničný úsek Bratislava - Žilina - Skalité - Zwardoň. Poľsko očakáva, že sa napojí na našu štátnu hranicu do roku 2005. Slovensko by malo v roku 2002 alebo 2003 spojazdniť podstatnú časť tohto koridoru na dobrú úroveň. V roku 2002 plánujeme začať s výstavbou diaľnice od Ladiec smerom na Žilinu. Zatiaľ teda nemá zmysel finišovať na skončení nášho úseku. Podľa vládou schváleného B variantu výstavby diaľnic sa úplne zastavila výstavba úseku D 65 Trnava - Zvolen - Banská Bystrica. Stavebné firmy si nárokujú náhrady škôd a zmluvné pokuty z dôvodov oneskorenia platieb a predĺženia času výstavby. - Rokovania so stavebnými firmami by sme mali skončiť do konca roka. Chápeme, že oddialenie termínov výstavby im môže spôsobiť škody, náklady navyše. Podobne chceme korektne doriešiť aj pokuty za omeškanie platieb. Veď ak sa úsek stavby dokončí v požadovanej kvalite a množstve, má firma logický nárok na preplatenie faktúr podľa platnej zmluvy. Verím, že sa s našimi stavbármi dohodneme a tieto minulé resty neovplyvnia výstavbu diaľnic v roku 2000. Jozef Kunik
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.