Hospodársky denník
USD41,908 Sk
EUR42,48 Sk
CHF26,475 Sk
CZK1,175 Sk
  Utorok  28.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Riziko nie je zahrnuté v sadzbách


Rodinný rozpočet nedáva často priestor ani na minimálne poistné Konkurencia na slovenskom poistnom trhu v poslednom čase výrazne rastie a iba zdravé poisťovne sa dokážu presadiť a zaujať svojich klientov. Jedným z najdôležitejších míľnikov, ktorý v blízkej budúcnosti poistný trh ovplyvnia, budú snahy o oddelenie majetkového a životného poistenia. O súčasných podmienkach na trhu problémov a úspechov sme sa porozprávali s Ing. Jozefom Grnáčikom, generálnym riaditeľom poisťovne Ergo. Pokúste sa charakterizovať súčasnú situáciu na slovenskom poistnom trhu. - Slovenský poistný trh dáva priestor a má rezervy, pretože v porovnaní s vyspelými krajinami je podiel poistného na HDP výrazne nižší a vedomie slovenskej klientely, znalosti výhod a nevýhod sú pomerne nízke. Na druhej strane je relatívne malý, 5 mil. obyvateľov, keď podnikateľská sféra zápasí so silnými problémami a je tu pomerne veľa komerčných poisťovní – viac ako 25, čo, samozrejme, vyvoláva pretlak. V dôsledku toho prebieha silná konkurenčná súťaž. Ja sa však obávam, že sa v súčasnosti skĺzla do primárnej roviny – cenovej oblasti. Miera rizika by sa však mala prejaviť v sadzbách a ja si myslím, že v niektorých prípadoch sú už tieto hranice prekročené a jednoznačne takéto poistné nemôže kryť výdavky, ktoré sú spojené so zodpovedajúcim rizikom. Výber väčšiny klientov je v súčasnosti jednoznačne ovplyvnený ekonomickým zaťažením, ktoré so sebou poistenie prináša. Ak však dôjde k poistnej udalosti, môže sa stať, že klient bude nespokojný, pretože prípadné škody a ujmy nie sú kryté v takom rozsahu, ako predpokladal. Myslíme si, že práve tu je priestor na poskytovanie kvalitných služieb, ktoré presvedčia klientov v samom rozsahu plnení, ale aj v prístupe k nim. Naším cieľom je zabezpečiť rýchlosť, profesionalitu a kompetentnosť. Veľa investujeme do likvidačnej siete, aby sme boli blízko pri klientoch a rýchlo vybavovali prípadné poistné plnenie. Problémy v našich podnikoch sú všeobecne známe. Aká je situácia medzi občanmi? - Niečo podobné platí aj u občana, ktorý znáša bremeno rozpačitého vývoja na Slovensku s mnohými nepopulárnymi opatreniami. Tie zvyšujú životné náklady občana tak, že ten hoci si je vedomý významu dôležitosti svojho poistenia, ale jeho príjem a rodinný rozpočet mu nedávajú priestor na to, aby bol schopný platiť aj minimálne poistné. Najmä v poslednom čase pociťujeme problém, že máme časť výpovedí z našich poistných zmlúv, keď klient vypovedá poistnú zmluvu nie z dôvodov nespokojnosti, ale z jednoduchého dôvodu - finančné možnosti mu to neumožňujú. My sa preto pochopiteľne snažíme, aby sme klientovi poskytli službu a uzavreli s ním takú poistnú zmluvu, ktorá mu bude vyhovovať. Takéto poistenie je na jednej strane cenovo prístupné, ale adekvátne tomu potom náhrada v prípade poistnej udalosti je o to nižšia. Na druhej strane to zasa vyvoláva priestor, že čas, ktorý prežívame, je vnímaný ako čas neistoty. A práve tu sa objavujú iniciatívy občanov nespoliehať sa na štát a sociálny systém, ale zabezpečiť si svoju budúcnosť poistením. Hovorím to najmä preto, že dnes už poisťovne ponúkajú kombinované produkty, ktoré v sebe skrývajú jednak samo poistenie, ale zároveň v sebe majú prvok sporenia, sú to rôzne formy kapitálových poistení. My na to máme špeciálny produkt - kapitálové variabilné životné poistenie a myslím si, že je veľmi úspešný. Vaša poisťovňa prežíva v poslednom čase výrazný rozmach. Mohli by ste to dokumentovať konkrétnymi výsledkami? - Výsledky, ktoré zaznamenávame v posledných obdobiach, nám skutočne dávajú právo považovať sa za jednu z najdynamickejších poisťovní. V tejto chvíli nehovorím o veľkosti, ale o dynamike meranej prírastkom predpísaného poistného, kde patríme medzi tri najrýchlejšie sa rozvíjajúce poisťovne na Slovensku. Samozrejme, náš podiel na trhu nie je veľký, ale prírastky sú veľmi povzbudivé. Dokážeme každý rok zvýšiť predpísané poistné takmer o 100 %. A to je veľký úspech. Ak sa pozrieme na aktuálne výsledky, za deväť mesiacov tohto roka sme dosiahli predpísané poistné vo výške 337 miliónov Sk. V celkovom objeme predpísaného poistného v minulom roku sme sa nachádzali v porovnaní s ostatnými poisťovňami združenými v SAP na 13. mieste. Dnes sme na desiatom, čo je istý pokrok. V životnom poistení sme na siedmom mieste. Samozrejme, máme ambície byť ešte lepší a posunúť sa v poradí úspešnosti poisťovní pôsobiacich na Slovensku. Máme isté predstavy, keď v horizonte roku 2001 by sme sa chceli pohybovať na 4. priečke v životnom poistení a niekde na 5. až 6. mieste v majetkových poisteniach. Každá poisťovňa musí byť zaistená proti riziku poistných udalostí. - My sa môžeme pochváliť pomerne kvalitným zaistným programom. Naším hlavným partnerom je významná maklérska spoločnosť BMS Harris & Dixon, Ltd., takže podstatnú časť našich rizík, ktoré kryjeme, zaisťujeme u zahraničných zaisťovní. Keď potom dôjde k poistnej udalosti a k jej krytiu, časť tohto plnenia ide na vrub zaisťovateľa a časť na náš vrub. Kvalitný zaistný program najmä pre podnikateľskú sféru dáva garancie kvality a schopnosti plniť svoje záväzky. Na tomto základe sme schopní na Slovensku poistiť ktorýkoľvek podnikateľský subjekt. Ako vnímate trend oddelenia majetkového a životného poistenia? - Áno, je to celosvetový trend. Vieme, že takto to vo vyspelých krajinách funguje a univerzálne poistenie v jednom subjekte prakticky neexistuje. V tejto chvíli by sme, úprimne povedané, neradi rozdeľovali poisťovňu na poisťovňu ponúkajúcu len životné a len majetkové poistenie. Súvisí to vlastne s tým, že univerzálnosť má výhodu väčšej diverzifikácie rizík v priestore. Myslím si, že súčasný stav kopíruje túto situáciu a za nás musím konštatovať, že nám to vyhovuje. Preto sa dosť polemizuje, v akom časovom horizonte by sa malo uskutočniť. Zatiaľ som sa stretol s názormi, že by sa k samému rozdeleniu malo pristúpiť v horizonte minimálne 5 až 10 rokov od nadobudnutia účinnosti zákona. Ešte však nedozrel priestor na rozdeľovanie nejakým okamžitým chirurgickým zákrokom. Chce to svoj čas, a potom to nesporne bude mať svoj význam. foto v archíve pod menom Grnáčik Jozef
Vladimír Gajdoš

Amsterdamprehánky8
Aténydážď14
Belehradobčasný dážď6
Berlínprehánky3
Bratislavaoblačno5
Bruselprehánky6
Budapešťoblačno6
Bukurešťdážď6
Frankfurtzamačené4
Helsinkisneženie1
Istanbulprehánky13
Kodaňprehánky2
Kyjevoblačno2
Lisabondážď14
Londýnprehánky7
Madriddážď13
Moskvasneženie-2
Osloprehánky3
Parížoblačno6
Prahaoblačno3
Rímdážď13
Sofiadážď6
Štokholmzamračené2
Varšavaprehánky2
Viedeňoblačno5
Záhrebzamračené6
Ženevazamračené6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.