Sny a realita o autobusoch Komentuje Jozef Kunik Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke približne 11-tisíc autobusov, z toho 5400 je vo vlastníctve podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Priemerný vek vozidiel dosahuje takmer desať rokov. Je to ich reálna životnosť, avšak naše autobusy musia jazdiť ďalej, pretože na nové, ročne by ich malo byť asi tisíc, jednoducho nemáme peniaze. Autodopravcovia sú nesolventní a mešká aj dlhoočakávaná privatizácia SAD. Na Slovensku sú pritom traja výrobcovia autobusov - Slovbus Nové Mesto nad Váhom vyrába medzimestské linkové vozidlá, vo Zvolene sa snažia o výrobu prímestského autobusu zn. Granus a najnovšie Slovenské automobilové opravovne (SAO) Lučenec chcú onedlho začať s väčšou výrobou prímestských a mestských autobusov. Doteraz ich vyrábajú v menšom počte pre nesolventnosť SAD. Naši chcú začať vyrábať, pritom v Európe je autobusov koľko kto chce. Aj slovenský trh je v zornom poli západných výrobcov vrátane českej Karosy, ktorá je už súčasťou taliansko-francúzskeho koncernu Iris Bus. Naši výrobcovia si však trúfajú a pevne veria, že sa presadia nielen kvalitou, ale najmä nižšou cenou až o 25 % ako má konkurencia. Aby sa oplatilo vyrábať autobusy, musia ich aj v Lučenci ročne vyrobiť minimálne 50 - 60 kusov, a potom aj predať. Ako zdôraznil generálny riaditeľ SAO Lučenec Ing. J. Kačáni, trúfajú si presadiť sa nielen doma, ale aj v Rusku a najnovšie v Španielsku. Ich zámery nie sú prázdnou bublinou, ale majú reálny základ v možnej spolupráci so španielskou spoločnosťou Noge, ktorá sa zaoberá výrobou autobusov vyššej triedy. Zatiaľ je rokovanie na sľubnej ceste . Podľa doterajších dohôd by do Lučenca španielska firma Noge dodávala nielen rôzne agregáty autobusov, ale ak sa dohodnú, aj toľko potrebný finančný kapitál . Až 60 % spoločne vyrábaných turistických autobusov by z Lučenca putovalo späť do Španielska. Ak by sa na budúci rok začala spomínaná kooperácia, lučeneckí strojári by mali pred sebou nielen sľubnú perspektívu, ale aj stovky pracovných miest, ktoré tak veľmi chýbajú v tomto novohradskom regióne. Nielen v Lučenci, ale aj ďalší nádejní výrobcovia autobusov u nás sa spoliehajú najmä na privatizáciu podnikov SAD. Práve tá by mohla byť začiatkom naštartovania etapy obnovy nášho prestarnutého, nevyhovujúceho autobusového parku.
|
Amsterdam | oblačno | 6 |
Atény | oblačno | 16 |
Belehrad | oblačno | 8 |
Berlín | oblačno | 2 |
Bratislava | oblačno | 2 |
Brusel | prehánky | 6 |
Budapešť | oblačno | 3 |
Bukurešť | oblačno | 2 |
Frankfurt | oblačno | 5 |
Helsinki | oblačno | 0 |
Istanbul | dážď | 14 |
Kodaň | oblačno | 1 |
Kyjev | snehové prehánky | 0 |
Lisabon | dážď | 14 |
Londýn | oblačno | 7 |
Madrid | dážď | 13 |
Moskva | sneženie | -2 |
Oslo | snehové prehánky | 0 |
Paríž | oblačno | 6 |
Praha | oblačno | 2 |
Rím | prehánky | 15 |
Sofia | zamračené | 8 |
Štokholm | zamračené | 0 |
Varšava | snehové prehánky | 0 |
Viedeň | oblačno | 2 |
Záhreb | zamračené | 6 |
Ženeva | oblačno | 7 |
|
|
|