Hospodársky denník
USD42,459 Sk
EUR42,996 Sk
CHF26,79 Sk
CZK1,189 Sk
  Streda  29.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ako sa kradne umenie


Agenti poisťovní, rovnako ako majitelia dražobných siení môžu využívať elektronický archív, tzv. register zmiznutého umenia. Archív využíva aj polícia na celom svete. Počítače poskytujú podrobný zoznam zmiznutých umeleckých predmetov, podľa štatistiky FBI sa ich podarí vypátrať iba päť percent. Krádež umeleckých predmetov a starožitností je podľa názoru polície druhá najrentabilnejšia kriminálna činnosť, ktorú prekonáva iba obchod s drogami. Odborníci tvrdia, že cena ukradnutých umeleckých predmetov na celom svete sa pohybuje od dvoch do šiestich miliárd dolárov. Španielska jednotka pre vyšetrovanie týchto trestných činov, ktorá je súčasťou útvaru polície, sídli v Madride. Má k dispozícii týždenne aktualizovaný zoznam zmiznutých diel s presným opisom a čiernobielymi fotografiami. Ide o vybratý prehľad krádeží významných umeleckých predmetov, zostavený Interpolom na základe informácií, ktoré polícia z rôznych krajín posiela do centrály v Lyone. Španielsko má v tejto oblasti svoje špecifiká. Napríklad to, že sa tu – nerátajúc však krádeže zo súkromných zbierok – eviduje v databáze iba osem významných diel. Počet krádeží je tu vôbec oveľa nižší ako v ostatných krajinách. Antonio Reyes, riaditeľ umeleckej únie renomovanej poisťovne Gil y Carvajal tvrdí, že „múzeá a výstavné siene v Španielsku sú vo väčšine prípadov veľmi dobre zabezpečené proti rôznym pohromám – od požiaru až po zlodejov. Odlišná je situácia v súkromných zbierka, ktoré sú v značnej nevýhode. Nie je k dispozícii ucelená evidencia ich obsahu a samých súkromných zberateľov je v skutočnosti zrejme oveľa viac, ako je známe. To, samozrejme, pomáha zlodejom ukradnuté diela ľahšie predávať. A čo sa deje s umením vo svete? Oficiálne záznamy hovoria o šesťdesiatich tisícoch krádeží umeleckých diel v Európe. K tomu môžeme prirátať aj umelecké klenoty, ktoré ilegálne prechádzajú z rúk do rúk. Aj my sme zaznamenali prudký nárast krádeží umeleckých skvostov, objektom záujmu sú najmä kostoly, z ktorých miznú nenahraditeľné hodnoty. Ako vyzerá typický profil zlodeja umeleckých diel? Údajne je disciplinovaný, vyrovnaný, málokedy násilný a veľmi inteligentný. Tak ho aspoň charakterizuje expert na kriminológii cardiffskej univerzity Michael Levi, ktorý dodáva, že niektorí zlodeji umenia pracujú na objednávku a za vopred určenú odmenu. Levi pripúšťa, že existujú aj zlodeji, ktorí kradnú obrazy a umelecké predmety, aby sa mohli kochať ich výnimočnosťou, niekedy ich kradnú vyslovene na pobavenie, alebo tým chcú vyjadriť príslušnosť k určitému smeru. (buj)

Amsterdamoblačno6
Atényoblačno16
Belehradoblačno8
Berlínoblačno2
Bratislavaoblačno2
Bruselprehánky6
Budapešťoblačno3
Bukurešťoblačno2
Frankfurtoblačno5
Helsinkioblačno0
Istanbuldážď14
Kodaňoblačno1
Kyjevsnehové prehánky0
Lisabondážď14
Londýnoblačno7
Madriddážď13
Moskvasneženie-2
Oslo snehové prehánky0
Paríž oblačno6
Prahaoblačno2
Rímprehánky15
Sofiazamračené8
Štokholmzamračené0
Varšavasnehové prehánky0
Viedeňoblačno2
Záhrebzamračené6
Ženevaoblačno7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.