Hospodársky denník
USD42,459 Sk
EUR42,996 Sk
CHF26,79 Sk
CZK1,189 Sk
  Streda  29.Decembra 1999

Voda je a lode nemôžu plávať


Za svoju existenčnú hranicu SLK považujú júl 2000
Pre Slovenské lodenice Komárno (SLK), najväčšieho vnútrozemského staviteľa lodí v strednej Európe, bolo bombardovanie mostov na Dunaji, lietadlami NATO, počas kosovského konfliktu katastrofou. Podľa Financial Times spoločnosť nebola deväť mesiacov schopná dodať svojim zákazníkom jedinú loď. Hoci Juhoslávia nástojí na tom, aby EÚ financovala odstránenie trosiek a vybudovanie mostov, utrpenie SLK bude pravdepodobne trvať ešte mnoho mesiacov. „Nemalo by sa to považovať len za politickú otázku,“ sťažuje sa generálny riaditeľ SLK Milan Kopčok. „Dunaj je medzinárodná rieka, naše jediné spojenie, takže nemôžeme stáť dovtedy, kým sa naša spoločnosť dostane do likvidácie.“ Námorné lode s hrubou nosnosťou 3500 - 5600 ton, ktoré stavia SLK pre nemecké lodné spoločnosti, sú príliš široké, aby mohli prejsť kanálom Dunaj - Rýn - Mohan, a preto sa musia plaviť do Čierneho mora a odtiaľ do Nemecka. Tento rok mali SLK v pláne dodať 14 lodí, pred zničením mostov v Juhoslávii sa im podarilo vypraviť iba jednu. Štyri sú dokončené, zatiaľ čo veľmi redukovaný personál stavia ďalších šesť. Zákazníci a veritelia lodeníc dosiaľ prejavovali porozumenie - SLK sa podarilo odložiť termíny dodávky a iba dvaja zrušili objednávky. Podľa M. Kopčoka sú však banky čoraz nervóznejšie. „Dosiahli sme limit bankových záruk. Každý týždeň SLK strácajú reputáciu bánk a zákazníkov,“ tvrdí M. Kopčok. Lodenice požiadali vládu SR o rozšírenie bankových záruk, aby výroba mohla pokračovať. Generálny riaditeľ ráta so súhlasom vlády, veď keby sa SLK zatvorili, nezamestnanosť v okrese Komárno by sa zdvojnásobila na 40 %. V súčasnosti je ohrozená existencia podniku, ktorý za dva mesiace stratil 62 mil. Sk, pričom jeho príjmy boli 2,33 mld. Sk. M. Kopčok odhaduje priame straty vyplývajúce z blokády Dunaja na 400 mil. Sk. SLK museli začať s opravami a budovaním malých člnov. Používajú materiál, ktorý majú na sklade. Počet zamestnancov sa z 2560 koncom roku 1998 znížil na 750, ďalších 750 je doma a poberá 60 percentnú mzdu. Ak by Dunaj aj bol začiatkom budúceho roka odblokovaný, môžu SLK prinajlepšom dúfať, že vybavia deväť zvyšných tohtoročných objednávok a postavia ďalších deväť lodí. M. Kopčok už má v úmysle zadať niekoľko čiastkových objednávok rumunským a juhoslovanským lodeniciam, aby sa tok kontraktov mohol v roku 2001 normalizovať. „Za predpokladu, že sa situácia vyrieši v polovici budúceho roka a že budeme môcť reštrukturalizovať svoje financovanie, mali by sme byť schopní začať znova,“ tvrdí M. Kopčok. „No ak nebude Dunaj otvorený do júna alebo júla 2000, nikomu sa už nepodarí oživiť lodiarský priemysel v Komárne.“ (TASR/Hd)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.