Hospodársky denník
USD42,673 Sk
EUR43,021 Sk
CHF26,882 Sk
CZK1,192 Sk
  Piatok  3.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Tragické stretnutia vládkyň


Koncom minulého týždňa, presne po tridsiatich rokoch, sa na javisko našej prvej scény v Bratislave vrátil jeden z velikánov nemeckej, ale i svetovej literatúry – Friedrich Schiller. A (našťastie) vrátil sa skutočne úspešne, pretože naštudovanie jeho tragédie Mária Stuartová bude určite patriť k stáliciam repertoáru činohry SND. Režisérovi Vladimírovi Strniskovi sa totiž podarilo to, čo je pri hrách podobného typu vždy vzácne. Zostať verný pôvodnému textu s jeho myšlienkovým a stále platným bohatstvom - no popritom v ňom hľadať a nájsť témy, problémy aktuálne práve pre nás, súčasných divákov. Lebo Mária Stuartová nie je u neho iba obrazom nevyhnutne tragického stretnutia škótskej a anglickej kráľovnej, z ktorých každá osobnostne reaguje na tú istú situáciu celkom inak. Pre Vladimíra Strniska každá z nich zároveň stelesňuje i celkom odlišný spôsob reagovania na svet a vlastné miesto v ňom. Na svet, v ktorom sa vtedy, tak ako dnes svári koncepcia triezveho racionálneho „severu“ rešpektujúceho reálne fakty, so spontánnym „juhom“ dávajúcim prednosť emócii, ktorá sa stáva hodnotou samou osebe. Bez ohľadu na následky, ktoré to môže mať. On sám pritom vopred neurčuje, ktorý postoj je správnejší, lepší - „len“ ich detailne a doslova zo všetkých strán skúma - a súd, rozhodnutie, už necháva na nás, divákoch. Tomuto vyzneniu výrazne pomohlo aj obsadenie predstavujúce skutočný herecký koncert oboch hlavných predstaviteliek Anny Javorkovej (Mária) a Kamily Magálovej (Alžbeta), ktoré potom na menšej ploche dopĺňali ich mužskí partneri - zaujal najmä Marián Geišberg ako úhorovitý Dudley. Keď si k tomu ešte prirátame výrazné kostýmy Simony Vachálkovej vedome rezignujúce na tradičnú historickú opisnosť a podobne realizovanú scénu Jána Zavarského, výsledkom je naozaj inscenácia, na ktorú nezabudneme už onedlho po odchode z divadla. Lebo tie dve ženy, ktoré na javisku bojovali o svoju pravdu, vypovedajú v mnohom aj o nás. O našich ambíciách, cestách, ktorými ich realizujeme či spoločnosti, ktorá uprednostňuje tú či onú z nich. Ale najmä o tom, že svet, nech už stojíme priamo na prahu nového tisícročia, sa stále príliš nemení. A už iba my musíme zhodnotiť, či je to dobre, alebo zle. Marcela Košťálová
Snímka Jana Nemčoková

Amsterdamdážď8
Atényslnečno16
Belehradoblačno4
Berlíndážď9
Bratislavapolooblačno10
Bruseloblačno9
Budapešťslnečno11
Bukurešťprehánky6
Frankfurtoblačno10
Helsinkisnehové prehánky2
Istanbulprehánky13
Kodaňprehánky7
Kyjevdážď6
Lisabonslnečno16
Londýnprehánky7
Madridslnečno16
Milánoslnečno11
Moskvasnehové prehánky0
Oslooblačno3
Parížoblačno10
Prahaoblačno10
Rímslnečno16
Sofiaoblačno10
Štokholmsnehové prehánky2
Varšavaprehánky8
Viedeňpolojasno11
Záhreboblačno5
Ženevaoblačno8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.