Hospodársky denník
USD42,673 Sk
EUR43,021 Sk
CHF26,882 Sk
CZK1,192 Sk
  Piatok  3.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Tvrdý zápas pivovarov o výslnie


Český zlatistý mok v nečeských rukách sa chce pevne usadiť na nemeckých trhoch Česká delegácia sa na zasadnutí Svetovej obchodnej organizácie (WTO) v Seattli opäť snažila presadiť označovanie výrobkov miestom pôvodu. Obdobný návrh presadzovala už síce pred dvoma rokmi, vtedy však dosť neúspešne. Žiadala, aby sa spomínané označenie netýkalo len liehovín a vína, ale aj piva. Keby sa to bolo podarilo, o čom odborníci pochybujú, išlo by o revolúciu, ktorá by pomohla presadiť české výrobky medzi zahraničnú konkurenciu. Veď dnes je celý rad pív označený buď ako Budějovické, alebo Plzenské pivo, a to bez ohľadu na to, že z týchto pivovarov nepochádzajú. Celá tretina vyrábaných pív napríklad používa názov ako „pils“ alebo „pilsner“, čo má presvedčiť spotrebiteľa, že ide o výrobky na báze českých receptúr. V súčasnosti väčšina českých pivovarov zápasí s poklesom produkcie. Na jednej strane síce pivovary Braník a Veľké Popovice uvarili takmer o polovicu viac piva ako v minulom roku, ale vo väčších českých a moravských pivovaroch výroba prudko klesla. Priam drvivý prepad zasiahol Jihočeské pivovary, ktorých spoločnosti Protivín, Třeboň a veľmi známy Samson boli týmto negatívnym trendom zasiahnutí už minulý rok. Ani tento rok, ako ukazujú predbežné výsledky, sa tomu nevyhnú, hoci po minuloročnej strate 140 mil. Kč by to mala byť len polovica. Pred totálnym krachom Juhočeských pivovarov ich zachránila nová stratégia. Stavili na pivo Samson, a to jediné má teraz právo niesť známku „Budweiser Bürgerbräu“, čo mu už umožnilo úspešne ho vyvážať do susedného Nemecka. Veľmi negatívne sa prejavila neľútostná cenová vojna medzi pivovarníckymi skupinami, na ktoré predovšetkým doplatilo druhé najsilnejšie zoskupenie Pražské pivovary. Tie priviedol do ekonomických ťažkostí neúspešný boj o ovládnutie českého pivného trhu. Definitívnou prehrou bola snaha získať nošovický Radegast, keď majoritný vlastník Pražských pivovarov - britská spoločnosť Bass chcela jeho ovládnutím získať tretinový podiel na českom trhu s pivom. Severomoravský pivovar nakoniec získal jej najväčší rival japonská Nomura, ktorá už vlastnila Plzenský Prazdroj, hoci ten začiatkom augusta stihla predať za 629 mil. USD Juhoafrickým pivovarom - South African Brewerles SAB. Ten sa teraz rozhodol odkúpiť aj akcie Radegastu za ďalších 100 mil. USD. SAB je navyše tiež majiteľom značky Staroprameň, ktorý sa varí aj v Rusku. Pražským pivovarom to týmto spôsobom vynieslo za prvých deväť mesiacov minulého roku nezdanenú stratu vo výške tristo miliónov korún a na prevádzkovej úrovni stratu viac ako 25 mil. Kč oproti zisku 40 mil za rovnaké obdobie minulého roka. Prazdroj však zaznamenal za tri štvrťroky minulého roka zvýšenie hrubého zisku medziročne zo 435 na 785 mil. Kč. Úspešnosť hospodárenia ich nového majiteľa SAB dokazuje skutočnosť, že ceny ich akcií v Johannesburgu rastú nezvyčajným tempom. Možno aj preto, že sa zamerali na africký trh. Úspešne sa darí aj národnému podniku Budějovický Budvar, ktorý vyrobil 956 000 hektolitrov. Jeho výnosy sa tento rok očakávajú vo výške 2,4 mld. Kč, čo je oproti minulému nárast o viac ako 260 miliónov korún. Tento podnik, ktorý stále odoláva privatizácii, zvýšil svoj podiel na domácom trhu o pätinu. Odborníci poukazujú na to, že koncom roka by vzhľadom na stabilizáciu vlastníckych vzťahov nemalo už dochádzať k ďalšiemu dramatickému zvyšovaniu cien, ktoré sa prejavilo najmä pri viacstupňových pivách. Na nevyhnutnú opatrnosť poukazujú predovšetkým vlastníci malých pivovarov, ktorí sú daňovo zvýhodňovaní. Podľa nich sa už v Čechách v priemere viac než 160 litrov ročne na osobu nevypije a za priemernú cenu desať korún výčapného piva to aj tak ročne robí náklad pre štvorčlennú rodinu dvanásť a pol tisíc korún. Richard Seemann
Praha

Amsterdamdážď8
Atényslnečno16
Belehradoblačno4
Berlíndážď9
Bratislavapolooblačno10
Bruseloblačno9
Budapešťslnečno11
Bukurešťprehánky6
Frankfurtoblačno10
Helsinkisnehové prehánky2
Istanbulprehánky13
Kodaňprehánky7
Kyjevdážď6
Lisabonslnečno16
Londýnprehánky7
Madridslnečno16
Milánoslnečno11
Moskvasnehové prehánky0
Oslooblačno3
Parížoblačno10
Prahaoblačno10
Rímslnečno16
Sofiaoblačno10
Štokholmsnehové prehánky2
Varšavaprehánky8
Viedeňpolojasno11
Záhreboblačno5
Ženevaoblačno8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.