Hospodársky denník
USD42,673 Sk
EUR43,021 Sk
CHF26,882 Sk
CZK1,192 Sk
  Piatok  3.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Väčší dôraz na kvalitatívne nástroje


Konštrukcia štátneho rozpočtu umožňuje viac interpretácií kľúčových kategórií Koniec roka sa nesie nielen v znamení prípravy štátneho rozpočtu, ale aj menového programu Národnej banky Slovenska (NBS). Menový program NBS a jeho plnenie je, samozrejme, do značnej miery podmienené štátnym rozpočtom a ekonomickou politikou vlády. O tom, aká bude v budúcom roku menová politika centrálnej banky, o úskaliach ekonomického rozvoja SR, ale aj viacerých dôležitých otázkach súvisiacich s bankovým systémom, sme sa pozhovárali s Mariánom Juskom, guvernérom NBS. Návrh zákona o štátnom rozpočte na budúci rok vláda síce schválila, ale parlament ho ešte neprerokoval. Môžete napriek tomu charakterizovať hlavné zásady menového programu Národnej banky Slovenska (NBS) na budúci rok? - Nepredpokladáme, že v návrhu zákona o štátnom rozpočte na budúci rok, ktorý vláda schválila a prerokováva Národná rada SR, by parlament urobil výraznejšie zmeny. Pri koncipovaní menového programu berieme preto už návrh štátneho rozpočtu za jeden z kľúčových dokumentov z dôvodu budúceho ovplyvňovania menovej situácie ním determinovanou rozpočtovou politikou. Ide o vplyv širokospektrálny, v ktorého centre je deficit verejných financií, spôsob jeho financovania a účel použitia. Konštrukcia rozpočtu pritom umožňuje viaceré interpretácie týchto kľúčových kategórií, ktorých hraničné polohy by som charakterizoval nasledujúco. Ak sa pri realizácii rozpočtu zohľadnia makroekonomické ciele, potom štátny rozpočet prispeje k dosiahnutiu fiškálneho deficitu na úrovni asi 3 % HDP, čím nenaruší menovú stabilitu. Ak sa tieto ciele nezohľadnia, potom by fiškálny deficit mohol výraznejšie presiahnuť uvedenú hodnotu, na čo by, samozrejme, musela reagovať menová politika reštriktívnymi opatreniami. Osobne sa prikláňam k optimistickému scenáru z dôvodu oficiálne proklamovaných cieľov vlády na rok 2000, ale aj realizácie rozpočtovej politiky v roku 1999. Z tohto hľadiska je pripravovaný menový program na budúci rok, ktorý bude schvaľovaný v Bankovej rade NBS 10. 12. 1999. Prirodzene, že po jeho schválení budeme verejnosť informovať. Už dnes je možné povedať, že pri výkone menovej politiky – na rozdiel od predchádzajúcich rokov – budeme klásť väčší dôraz na tzv. kvalitatívne nástroje, hlavne úrokové sadzby. Prostredníctvom nich budeme ovplyvňovať vývoj reálnej ekonomiky. Teda význam medzicieľov ako peňažná zásoba, čisté domáce a zahraničné aktíva klesne na úroveň ostatných indikátorov, akými je napr. vývoj zahraničného obchodu, bežného účtu platobnej bilancie, priame zahraničné investície. Hlavným cieľom menovej politiky zostáva inflácia. V akom rozpätí odhadujete pohyb miery inflácie?
- Napriek tomu, že menový program iba dotvárame a štátny rozpočet nie je schválený, možno povedať, že priemerná inflácia by mohla dosiahnuť úroveň okolo 10 % s tým, že koncoročná by mala klesnúť na jednocifernú hodnotu. Do polovice budúceho roka bude ešte pretrvávať vplyv uvoľnenia regulovaných cien, takže nejaké výraznejšie zníženie inflácie v 1. polroku je nereálne. V súvislosti s rozpočtom sa objavujú názory, že vláda by nemala krátiť výdavky plošne, ale cielene. Často sa totiž poukazuje na plytvanie zdrojmi v sociálnej sfére, zdravotníctve a pod. - Sympatická je snaha vlády hľadať rezervy a urobiť reformy. Ich cieľom nebude iste prehlbovanie neefektívnosti, ale zefektívnenie systému zdravotníctva, sociálneho zabezpečenia, školstva a pod. Samozrejme, že pri uspokojovaní racionálnych potrieb. Na uváženie v tejto súvislosti je, či znižovanie sadzieb daní je zmysluplné v čase pred vykonaním reforiem a navyše, keď rozpočtová rovnováha je vratká. Takže ste pesimista v súvislosti so znižovaním daní.
- To nie, ale je tu istá obava, či v príliš krátkom časovom úseku nespájame potenciálne riziká. Na jednej strane reforma, ktorá by priniesla úspory v odvetviach náročných na značný objem spoločných prostriedkov, sa neurobila. Na druhej strane sa v parlamente vážne diskutuje o ďalšom znížení daňových povinností hlavne právnických osôb. A preto sú oprávnené obavy, či nie sme príliš odvážni, či výpadok príjmov nespôsobí problémy hlavne pri udržiavaní makroekonomickej rovnováhy a dosiahnutí plánovaného deficitu štátneho rozpočtu. Vráťme sa, prosím, ešte k tým kvalitatívnym nástrojom výkonu menovej politiky. Predpokladáte, že sa prejde k štandardným repo sadzbám na dvojtýždňové operácie? - Diskusia, ktorá v NBS prebehla, sa prikláňala k tomu, že by mali byť stanovované nejaké pásma na refinancovanie a sterilizovanie bankového sektora. Základná sadzba by mala byť pre overnighty. Definitívne sa rozhodneme až pri schvaľovaní menového programu. Obchodná bilancia sa v tomto roku vyvíja podstatne lepšie ako v uplynulých. Je to dôsledok zavedenia dovoznej prirážky alebo celkového zníženia kúpyschopnosti obyvateľstva? - Myslím si, že je to vyvolané viacerými faktormi. Jedným z najvýraznejších faktorov je pokles domáceho dopytu, na ktorý vplýva, prirodzene, aj dovozná prirážka, ktorá robí tovary drahšími, ale aj zvýšenie niektorých regulovaných cien a daní. Isté obmedzenia v rozpočtovej oblasti, ako aj opatrenia v menovej politike spôsobujú, že domáci dopyt v tomto roku nerástol, a to, samozrejme, priaznivo vplýva na výsledky obchodnej bilancie. Priaznivo pôsobí aj rast vývozu – zvýšil sa asi o 10 % -, ktorý je vyvolaný oživením ekonomiky našich obchodných partnerov. Možno teda povedať, že ozdravné opatrenia robíme v priaznivom čase. Domnievam sa, že v budúcom roku by obchodnú bilanciu mal ovplyvňovať hlavne rast exportu, ktorý by mal byť stimulovaný pokračujúcim ekonomickým rastom v krajinách našich hlavných obchodných partnerov. Zníženie daňového zaťaženia právnických a fyzických osôb bude zrejme pôsobiť opačne. Takže dosiahnutie dobrých výsledkov v obchodnej bilancii bude závisieť od toho, do akej miery sa podarí zabezpečiť požadovaný rast exportu. V akom štádiu sú rokovania s KBC o predaji podielu NBS na majetku Československej obchodnej banky? - Základné princípy medzi KBC na jednej strane a NBS a vládou SR na druhej strane boli už dohodnuté. Rokovania a preťahujú (s čím, samozrejme, nie sme spokojní) na právnej úrovni. Najbližšie stretnutie právnych expertov bude tento týždeň v Bratislave a verím, že budú vyriešené existujúce otvorené otázky. Nie je problémom aj Slovenská inkasná jednotka?
- Inkasná jednotka nie je predmetom nášho rokovania, a teda nie je dôvodom pomalšieho postupu pri formulovaní zmluvy. Ako sa bude postupovať pri riešení problémov Priemyselnej banky? - Na valnom zhromaždení jej akcionárov, ktoré bude tento týždeň, sa rozhodne o tom, či všetky aktíva, pasíva vrátane prevzatia zamestnancov Priemyselnej banky prejdú pod Slovenskú sporiteľňu. Slovenská sporiteľňa však mala podmienku vytvoriť v Priemyselnej banke opravné položky vo výške 4,3 mld. Sk. - Centrálna banka deklarovala snahu o zúčtovanie strát Priemyselnej banky s jej vlastným kapitálom po splnení všetkých formálno-právnych krokov, akými sú napr. audit, dotvorenie nevyhnutných opravných položiek, účtovná uzávierka. Teda až po ich splnení pristúpime k avizovanému rozhodnutiu. Predbežné výsledky auditu (robí ho renomovaná audítorská firma) potvrdzujú, že v Priemyselnej banke sú značné straty. S týmto krokom sme však rátali a považujeme ho za nevyhnutný, žiaľbohu, nie za dostatočný na riešenie situácie v Priemyselnej banke. O necelé tri týždne uplynú dva roky od uvalenia nútenej správy na Investičnú a rozvojovú banku. Predpokladáte, že 20. decembra ju NBS zruší? - Celý tento proces je podmienený garantovaním záväzkov Konsolidačnej banky voči NBS. V najbližších dňoch prerokuje Banková rada NBS ručiteľskú listinu podpísanú ministerkou financií. V prípade rozhodnutia Bankovej rady NBS o uvoľnení opravných položiek budú splnené všetky kľúčové predpoklady na to, aby sa mohol splniť záväzok IRB voči NBS vyplývajúci zo špeciálneho refinancovania. Verím, že sa to všetko stihne do 16. decembra. Potom NBS môže zrušiť nútenú správu. A čo reštrukturalizácia ďalších bánk?
- Všeobecná úverová banka a Slovenská sporiteľňa by mali dostať pomoc zo strany štátu už v najbližších dňoch – valné zhromaždenia sú zvolané, zdroje existujú v NBS. Proces konsolidácie, bez priamej participácie štátu prebieha aj v iných slovenských bankách, ktoré majú problémy. Dúfam, že sa to podarí urobiť bez vážnejších otrasov bankového systému ako celku napriek tomu, že v niektorých inštitúciách môže dôjsť k problémovému vývoju. Posledný vývoj kurzu euro–dolár spôsobuje zdraženie dovozov z dolárovej oblasti. Situáciu komplikuje i to, že väčšina vývozov smeruje do eurozóny. - Myslím si, že najmä verejnosť podceňuje spätosť našej ekonomiky a meny s ekonomikou a menou tzv. eurolandu. Je to do značnej miery spôsobené aj historicky – euro je novou menou a v povedomí verejnosti pretrvávajú meny ako marka, frank a pod., ktoré sú dnes už len derivátom eura. Euro priamo, alebo cez svoje deriváty obsluhuje obrovský trh krajín eurozóny, na ktorý sú cez zahraničný obchod naviazané susediace malé ekonomiky vrátane slovenskej, ktorá práve na tomto trhu realizuje rozhodujúcu časť svojho zahraničného obchodného obratu. Z uvedeného dôvodu je pre nás euro kľúčovou menou, a preto nemôžeme v danej oblasti robiť inú politiku ako robíme – nemôžeme uprednostňovať pred eurom iné meny, akými sú napr. USD, GBP, CHF. Ak sa teda dolár posilňuje oproti euru, musí sa posilňovať aj oproti naviazaným menám, teda aj korune. Anton Legéň

Amsterdamdážď8
Atényslnečno16
Belehradoblačno4
Berlíndážď9
Bratislavapolooblačno10
Bruseloblačno9
Budapešťslnečno11
Bukurešťprehánky6
Frankfurtoblačno10
Helsinkisnehové prehánky2
Istanbulprehánky13
Kodaňprehánky7
Kyjevdážď6
Lisabonslnečno16
Londýnprehánky7
Madridslnečno16
Milánoslnečno11
Moskvasnehové prehánky0
Oslooblačno3
Parížoblačno10
Prahaoblačno10
Rímslnečno16
Sofiaoblačno10
Štokholmsnehové prehánky2
Varšavaprehánky8
Viedeňpolojasno11
Záhreboblačno5
Ženevaoblačno8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.