Hospodársky denník
USD42,266 Sk
EUR42,458 Sk
CHF26,451 Sk
CZK1,175 Sk
  Piatok  31.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Financovať treba, ale ako?


Turistické informačné kancelárie bez peňazí
Informácia je dôležitým nástrojom, ktorý sa však nedá oddeliť od jeho nositeľa. V prípade turistických informačných stredísk je však otázne, kto je jej nositeľ. Turistické informačné stredisko je v konečnom dôsledku prevodový mostík medzi subjektmi, ktoré dosiaľ neklasifikuje žiadna legislatívna norma. Naopak, tieto kancelárie boli vládnymi úradmi povýšené na nositeľa informácie a v takej forme boli k nim smerované finančné prostriedky zo štátnej pokladnice. Dnes je už pôvodne pridelený objem v rámci Programu podpory vytvárania turistických informačných kancelárií a skvalitňovania ich služieb vyčerpaný, ale hľadá sa ďalší štátny zdroj, ktorým by mali plynúť finančné prostriedky na udržanie ich činnosti. Súčasným problémom turistických informačných kancelárií je nielen nedostatok finančných prostriedkov na pokrytie prevádzkových nákladov, ale hlavným a doteraz neriešeným problémom je ich vlastná nesúrodá sieť. Majú rôznych zakladateľov, a teda i rôznych vlastníkov. Najviac ich vzniklo v rokoch 1993 -1994 a zakladali ich samosprávy (príspevkové organizácie alebo oddelenia mestského úradu), cestovné kancelárie (podnikateľské subjekty), rôzne združenia alebo regionálne rozvojové agentúry (buď ako príspevkové organizácie, alebo podnikateľské subjekty). Problém vznikol pri riešení hlavného poslania, pri poskytovaní bezplatných služieb,
informácií, ktorých objem by mal predstavovať dve tretiny z celkových výkonov kancelárie. Sú to informácie o podnikoch a firmách, možnostiach ubytovania, stravovania a iných druhoch služieb, kultúrnych pamiatkach a atraktivitách, kultúrnych a športových podujatiach, možnostiach trávenia voľného času, dopravnom spojení atď. Ak si predstavíme, že len ročný členský poplatok Asociácii informačných centier Slovenska je päťtisíc korún, je ťažké si predstaviť, že tretinu výkonov z platených služieb môže podnikateľský subjekt ako je cestovná kancelária, uhradiť svoje prevádzkové náklady a dokonca vykázať zisk. Čo sa teda v skutočnosti skrýva za turistickými informačnými kanceláriami málokoho zaujíma. Je veľká škoda, že dosiaľ nie je riešený zákon o cestovnom ruchu, ktorý by sa mal jednoznačne zaoberať aj klasifikáciou informácie a jeho nositeľa. Poskytujú predsa neplatené informácie o všetkých podnikateľských či nepodnikateľských subjektoch pôsobiacich v turistickom regióne, zákon by mal teda zaručiť, aby sa tieto dostali ku klientovi - turistovi - v nefiltrovanej forme. Je chvályhodné, že hneď v začiatkoch budovania turistického informačného systému bol kladený dôraz
na jeho jednotnosť. Návrh systému a jeho zavedenie predbehol dobu, aplikoval sa na nesúrodý subjekt, a to by sa malo dnes, keď sa rozhoduje o ďalších štátnych investíciách, odstrániť. Turistická informačná kancelária je výkonnou rukou turistických združení podnikateľov a samosprávy v danom turistickom regióne a mali by byť finančne riešené v rámci financovania regionálnych združení. A hoci vláda rozhoduje o finančnej podpore, dosiaľ nikomu nie je známa jej regionálna politika v cestovnom ruchu. Rudolfa Vallová

Amsterdamprehánky7
Aténybúrka15
Belehradsneženie2
Berlínoblačno3
Bratislavaoblačno3
Bruseldážď5
Budapešťoblačno2
Bukurešťsneženie2
Frankfurtdážď so snehom5
Helsinkioblačno-5
Istanbuloblačno15
Kodaňprehánky5
Kyjevslnečno-2
Lisabonpolojasno17
Londýndážď6
Madridpolojasno15
Moskvasneženie-4
Oslosneženie-1
Parížprehánky6
Prahasnehové prehánky3
Rímslnečno9
Sofiadážďso snehom
Štokholmpolooblačno0
Varšavapolooblačno-2
Viedeňsnehové prehánky1
Záhrebpolooblačno3
Ženevasnehové prehánky4

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.