Hospodársky denník
USD42,266 Sk
EUR42,458 Sk
CHF26,451 Sk
CZK1,175 Sk
  Piatok  31.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Tlačené slovo v sieti obrazoviek


Investície tlmí malý trh a podkapitalizovanosť
Rôzne svetové organizácie pokladajú polygrafický priemysel za dôležitý indikátor na hodnotenie úrovne štátov. Je to výraz kultúrnej, vzdelanostnej a hospodárskej úrovne národov a regiónov. Aké je hodnotenie polygrafie v súčasnosti? Odpoveď je možné rozdeliť na tri časti: - Polygrafia opúšťa na konci dvadsiateho storočia svoje monopolné postavenie pri vizualizácii informácií. Komputerizácia a vývoj softvérov priniesol revolúciu do celého odvetvia. Zmenil sa spôsob záznamu,
spracovania a distribúcie dát. Olovo a cicero nahradili nové druhy nosičov dát, ďalej bity, megabity a gigabity. Papier ako nosič informácií dostal mladších, konkurencieschopných súrodencov v podobe elektronických médií. Tie sa už presadzujú pri ponuke kníh, katalógov a iných materiálov, a to od objednávky cez platbu až po prenos obsahu „knihy“ a jej vizualizáciu na obrazovku. Stále platí, že komputer, internet, obrazovka sú doménou fanatikov a vybranej skupiny ľudí. Bežný občan uprednostní cenovo dostupnú tlačovinu s vysokou kvalitou obrazu a použiteľnosťou bez ohľadu na čas a miesto či prostredie. Papier teda zostáva najdôležitejším nosičom dát. Jeho úloha je nezastupiteľná pri tlačí novín, časopisov, ponukových listov a pod. Tlačiareň, ktorá chce udržať svoje postavenie na trhu aj v budúcom storočí, musí upraviť štruktúru a do svojho vybavenia doplniť spojenie a využívanie internetu, ISDN. V polygrafickom slovníku, ale aj vybavení majú pevné miesto výrazy digitalizácia, komputer to plate, to print alebo to press, rovnako ako aj personifikovanie výroby zákazky na objednávku Print on demand. Celkom nové podmienky sú kladené na kvalifikáciu a odbornú prípravu pracovníkov. - Polygrafické výrobky sú tovarom a pre ich posudzovanie platia trhové podmienky. Rentabilita je hlavným kritériom úspešnosti podnikania. Vo vydavateľskej brandži, rovnako ako v polygrafii, sa presadzuje globalizácia. Vydavateľstvá sa stávajú súčasťou mediálnych koncernov a podobne ako v papierenskom priemysle pokračuje aj v polygrafii koncentrácia
tlačiarní do veľkých nadnárodných zoskupení. V ekonomike vyspelých štátov sa vkladajú do rozvoja tlačiarní značné investičné prostriedky. Logickým dôsledkom je prísna racionalizácia pracovných miest. Za posledné tri roky prišlo v Európe k zníženiu počtu pracovníkov v polygrafii o 15 - 20 %, a to napriek nárastu objemu potlačeného papiera. Pre zaujímavosť uvediem na porovnanie výkonnosť polygrafie podľa jednotlivých častí sveta meraním objemov výkonov tlačiarní za rok na obyvateľa v USD. Európska únia 259, Vyšehradské štáty 25, štáty bývalého ZSSR 12, USA a Kanada 330, východná Ázia 18, Japonsko 480, Oceánia 190, Afrika 10. - Úroveň a výkonnosť polygrafie je indikátor s vysokou výpovednou hodnotou o kultúrnej a všestrannej úrovni krajiny. Na Slovensku sa v súčasnosti v porovnaní s priemernými štátmi EÚ vyrobí a spotrebuje menej ako jedna šestina objemu potlačeného papiera. Úroveň krajiny však za poprednými regiónmi až natoľko nezaostáva. Tlačiarne podobne ako iné odvetvia prežívajú na Slovensku zložité obdobie. Polygrafický priemysel je s výnimkou troch objektov plne privatizovaný. V štruktúre prevládajú malé tlačiarne, ktoré vznikli v ostatnom desaťročí. Základ výkonnosti však tvoria stredné a veľké tlačiarne, ktoré sa transformovali z pôvodných štátnych podnikov. Pre celé odvetvie je príznačná podkapitalizácia, ktorá negatívne ovplyvňuje tak kvalitu prevádzky,
ako aj možnosti modernizácie a rozvoja. Okrem svetlých výnimiek 4 - 5 tlačiarní prevládajú v ostatných stroje a technológie, ktoré sú staré 10 - 20 rokov. Finančná nedostatočnosť kopíruje situáciu v národnom hospodárstve, ale osobitne je spôsobená prechodom podstatnej časti inzercie do elektronických médií, rozpadom distribučnej siete periodík PNS a kníh a následnou nevymožiteľnosťou práva pri pohľadávkach tlačiarní voči odberateľom. Na tlačiarne pôsobia negatívne aj reštrikčné opatrenia vlády, či už ide o zvýšenie DPH, nadmerný odpočet a súčasná úverová politika bánk. Predpoklad prežitia za týchto podmienok majú len tlačiarne, ktoré značnú časť produkcie smerujú na vývoz. Pri hľadaní zahraničných investorov je prednosťou tlačiarní tradícia vo výrobe publikácií a tlačovín na vývoz a kvalifikovaná pracovná sila. Záujem investorov na druhej strane tlmí podkapitalizované odvetvie a pomerne malý trh. Myslím si, že budúcnosť slovenských tlačiarní je v zjednotenej Európe, a na ceste Slovenska do EÚ práve pripravenosť priemyselných zväzov na nové podmienky zohrá rozhodujúcu úlohu. Slovenské tlačiarne prostredníctvom zväzu už niekoľko rokov pracujú v európskych združeniach a aj touto cestou lobujú za prijatie Slovenska do európskych ekonomických štruktúr. Ivan Kováčik
generálny riaditeľ
Slovenská Grafia, a. s.
člen NEF - Hk
Snímka archív
Text pod snímku:
Ivan Kováčik

Amsterdamprehánky7
Aténybúrka15
Belehradsneženie2
Berlínoblačno3
Bratislavaoblačno3
Bruseldážď5
Budapešťoblačno2
Bukurešťsneženie2
Frankfurtdážď so snehom5
Helsinkioblačno-5
Istanbuloblačno15
Kodaňprehánky5
Kyjevslnečno-2
Lisabonpolojasno17
Londýndážď6
Madridpolojasno15
Moskvasneženie-4
Oslosneženie-1
Parížprehánky6
Prahasnehové prehánky3
Rímslnečno9
Sofiadážďso snehom
Štokholmpolooblačno0
Varšavapolooblačno-2
Viedeňsnehové prehánky1
Záhrebpolooblačno3
Ženevasnehové prehánky4

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.