Vypúšťanie dymovej clony Alebo kto môže a nemôže parkovať v bratislavskej mestskej časti Staré Mesto Dovolím si použiť jednu vtipnú floskulu. Aj mňa ide šľak trafiť, keď sa vynorí - kde sa vzal, tam sa vzal - autor novej koncepcie, novej politiky, čiže príklad z histórie novej ekonomickej politiky. Všetky sú totiž na jedno kopyto, málokto sa v nich vyzná. Ale netrvá dlho a vykľuje sa šidlo z vreca. Spravidla autor a kol. z myšlienky profituje v prípade, že priamo neryžuje. Na mysli mám tzv. novú parkovaciu politiku, ktorú pred týždňom prezentovali predstavitelia bratislavskej mestskej časti Staré Mesto občanom v divadle Astorka. Najprv fakty: vo všedné dni stojí nelegálne na chodníkoch, priechodoch a inde 15 percent vozidiel v čase medzi 5.00 až 19.00 hod. Dve hodiny parkuje v centre 67 percent áut. Celý deň 10 percent. Parkovacie karty si nekupuje ani polovica vodičov. Pred šiestimi rokmi chodilo autom do zamestnania 16 percent vodičov, dnes dvojnásobok. Až 42 percent služobných áut parkuje na verejných priestranstvách. A teraz k meritu veci: iba veľmi skromne sa hovorilo o privilégiách. Nie, nešlo o privilégiá temných starých štruktúr. Ide o privilégiá pracovníkov magistrátu, ktorí majú vyhradené parkoviská v zákutiach a uličkách užšieho centra - bez parkovacích kariet, bez papúč a bez hrozby odťahovacej služby. Šokujúce sú dva fakty postavené vedľa seba: 42 percent služobných a 15 percent súkromných vozidiel nelegálne parkujúcich. Teda, kto tu na koho vypúšťa dymovú clonu? Kto koho tu zavádza a uvádza do omylu? K parkovaniu totiž treba prirátať aj plochy vyznačené zákazom parkovania a stĺpiky - predané miesta - kde spravidla málokto Dráždi ma negatívny prístup k riešeniu problému v záujme humanizácie prostredia. Celkom vážne sa uvažuje na malej radnici o vysídlení nežiaducich prevádzok (?), o budovaní neprejazdných zón a (socialistickej) hudbe budúcnosti o záchytných parkoviskách. A tak sa máme na čo tešiť. Rýchlosť v centre 30 km/h, výstavba parking garáží (box za 100 Sk/h), využitie dvorov a medziblokových priestorov. Celá táto Potemkinovská dedina sa honosne nazýva filozofiou, ktorej cieľom je znížiť v uliciach počet stojacich áut a dostať ich do podzemia. Nuž čo, v podzemí napokon skončíme všetci. Aj filozofi, aj vodiči. Ivan Mitošinka
|
Amsterdam | prehánky | 13 |
Atény | búrky | 16 |
Belehrad | zamračené | 8 |
Berlín | mrholenie | 10 |
Bratislava | zamračené | 10 |
Brusel | zamračené | 12 |
Budapešť | zamračené | 10 |
Bukurešť | oblačno | 8 |
Frankfurt | zamračené | 12 |
Helsinki | sneženie | 1 |
Istanbul | búrky | 13 |
Kodaň | dážď | 9 |
Kyjev | dážď so snehom | 2 |
Lisabon | polojasno | 14 |
Londýn | prehánky | 8 |
Madrid | polojasno | 15 |
Miláno | oblačno | 13 |
Moskva | sneženie | -3 |
Oslo | prehánky | 3 |
Paríž | oblačno | 12 |
Praha | mrholenie | 12 |
Rím | polojasno | 16 |
Sofia | oblačno | 7 |
Štokholm | dážď | 2 |
Varšava | mrholenie | 9 |
Viedeň | oblačno | 12 |
Záhreb | oblačno | 9 |
Ženeva | oblačno | 11 |
|
|
|