Hospodársky denník
USD42,591 Sk
EUR42,789 Sk
CHF26,818 Sk
CZK1,186 Sk
  Utorok  7.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Štátny rozpočet 2000 a zdroje samosprávy


Návrh zákona a argumenty ZMOS na zvýšenie prídelu obciam
Uverejňujeme výber z vládneho návrhu štátneho rozpočtu na rok 2000, o ktorom sa minulý týždeň začali rokovania v parlamentných výboroch. Sústreďujeme sa na tie paragrafy a ich podrobnejší opis, ktoré sa týkajú rozpočtov obcí a miest. Pripomíname, že ide o návrh, ktorého konečnú podobu môže ešte parlament pri hlasovaní zmeniť. A vzhľadom na nedostatočné zohľadnenie oprávnených finančných nárokov obcí a miest aj veríme, že zmení. § 1
(5) Zo štátneho rozpočtu sa v roku 2000 do rozpočtov obcí poskytujú dotácie, ktorých prehľad je uvedený v prílohe č. 4, v celkovej sume 2 000 000 000 Sk, takto: a) 450 000 000 Sk na výkon samosprávnych funkcií obcí s počtom obyvateľov s trvalým pobytom na území obce do 3000 podľa stavu k 31. decembru 1998, pričom obce ich použijú na financovanie bežných výdavkov okrem výdavkov na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania, b) 1 325 000 000 Sk na mestskú verejnú dopravu,
c) 145 000 000 Sk na dokončovanie objektov základných škôl a ich technickej vybavenosti v rámci bývalej komplexnej bytovej výstavby, d) 80 000 000 Sk na riešenie individuálnych potrieb obcí na zabezpečenie výkonu ich samosprávnych funkcií. § 5
(1) V roku 2000 sa do rozpočtov obcí poskytne časť z výnosu dane z príjmov fyzických osôb z príjmov zo závislej činnosti a funkčných požitkov zdaňovaných podľa osobitného zákona v sume 6 190 000 000 Sk. (2) V roku 2000 je výnos
a) dane z príjmov právnických osôb z príjmov zdaňovaných podľa osobitného zákona vo výške 95,52 % príjmom štátneho rozpočtu a vo výške 4,48 % príjmom rozpočtov obcí, b) cestnej dane vybranej daňovými úradmi vo výške 70 % príjmom Štátneho fondu cestného hospodárstva a vo výške 30 % príjmom rozpočtov obcí. (3) Suma dane, ktorá je príjmom rozpočtov obcí uvedená v odseku 1, sa rozdelí obciam pomerne podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce podľa stavu k 31. decembru 1998. (4) Časť výnosu dane, ktorá je príjmom rozpočtov obcí podľa odseku 2 písm. a), z príjmov právnických osôb so sídlom v Slovenskej republike, sa vo výške 60 % rozdelí obciam pomerne podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce podľa stavu k 31. decembru 1998 a vo výške 40 % podľa sídla daňovníka. Časť výnosu tejto dane z príjmov právnických osôb so sídlom v zahraničí sa rozdelí pomerne podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce podľa stavu k 31. decembru 1998. (5) Časť výnosu dane, ktorá je príjmom rozpočtov obcí podľa odseku 2 písm. b), sa rozdelí obciam v rámci územného obvodu príslušného daňového úradu pomerne podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce podľa stavu k 31. decembru 1998; obce použijú tieto finančné prostriedky na výstavbu, opravu a údržbu miestnych komunikácií a ostatné výdavky s tým súvisiace. (6) Príslušné daňové úrady poukazujú obciam pomernú časť dane z príjmov zo závislej činnosti a funkčných požitkov a príslušné časti výnosov daní z príjmov právnických osôb a cestnej dane mesačne, spôsobom určeným v odsekoch 3 až 5. (7) Výnos dane z nehnuteľností je príjmom rozpočtu obce alebo mestskej časti, ktorá vykonáva správu tejto dane. (8) Výnos penále vyrubeného daňovými úradmi podľa osobitných zákonov je vo výške 50 % príjmom rozpočtu tej obce, ktorá porušenie daňových povinností písomne oznámila daňovému úradu. Čo hovorí rozpočet?
Podiely na výnosoch republikových daní sa rozpočtujú v celkovej sume 8 mld. Sk, čo je síce oproti rozpočtovému zámeru na rok 1999 viac o 300 mil. Sk, ale na bezproblémový chod obcí a miest to vzhľadom na infláciu, rast nákladov a slabý výber daní v tomto roku (daň z príjmov právnických osôb) stačiť nebude. Požiadavka ZMOS znie na 9,8 mld. Sk a podľa prvých súhlasných reakcií poslancov NR SR pri prerokúvaní rozpočtu vo výboroch je šanca dosiahnuť ju. V záujme posilnenia stability rozpočtového hospodárenia v obciach v roku 2000 dochádza k zmene v systéme poskytovania podielu na dani z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a funkčných požitkov. Podiel na dani z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a funkčných požitkov do rozpočtov obcí sa určuje absolútnou sumou. Čiže v roku 2000 do rozpočtov obcí bude smerovať:
- 6 190,0 mil. Sk - rozpočtovaná suma podielu na dani z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a funkčných požitkov, - 4,48 % z celkového výnosu dane z príjmov právnických osôb, - 30 % z celkového výnosu cestnej dane vyberanej daňovými úradmi. Pre obce rozpočtovaná suma dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a funkčných požitkov sa navrhuje v absolútnej sume 6 190,0 mil. Sk, čo je oproti rozpočtovým zámerom roku 1999 o 110,0 mil. Sk viac. Výška absolútnej sumy tejto dane predstavuje takmer 78-percentný podiel z celkovej rozpočtovanej sumy podielových daní plynúcich do rozpočtov obcí. Rozpočtovaná suma dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a funkčných požitkov sa poukáže obciam pomerne podľa stavu obyvateľov, mesačne alikvotnou sumou. Podiel na výnose dane z príjmov právnických osôb sa predpokladá v sume 1 150,0 mil. Sk, čo je oproti rozpočtovému zámeru v roku 1999 viac o 40,0 mil. Sk. Podiel na výnose dane z príjmov právnických osôb so sídlom v SR sa bude rozdeľovať: 60 % pomerne podľa počtu obyvateľov,
40 % podľa sídla daňovníka.
Celý podiel výnosu dane z príjmov právnických osôb so sídlom v zahraničí sa rozdelí pomerne podľa počtu obyvateľov. Podiel na výnose cestnej dane sa rozpočtuje vo výške 660,0 mil. Sk, čo je oproti rozpočtovanému zámeru roku 1999 viac o 150,0 mil. Sk. Uvedený nárast nadväzuje na pripravovanú novelu zákona o cestnej dani a dodržania delenia celkového výnosu tejto dane v pomere 30:70. V roku 2000 sa podiel na výnose cestnej dane rozdelí obciam v rámci územného obvodu príslušného daňového úradu pomerne podľa počtu obyvateľov. Obce použijú tieto finančné prostriedky na výstavbu, opravu a údržbu miestnych komunikácií a ostatné výdavky s tým súvisiace. Východiskom na delenie podielových daní je stav obyvateľov s trvalým pobytom na území obce k 31. decembru 1998. Priame finančné transfery
V roku 2000 sa poskytnú dotácie do rozpočtov obcí v celkovej sume 2 000,0 mil. Sk. Oproti roku 1999 je to viac o 211,6 mil. Sk, čím sa zohľadňuje predpokladaná priemerná miera inflácie v roku 2000. Z uvedenej sumy smeruje 450,0 mil. Sk na zabezpečenie výkonu samosprávnych funkcií obcí. Dotácia sa poskytne obciam s počtom do 3000 obyvateľov a je určená na financovanie bežných výdavkov, okrem výdavkov na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania. Rozdelenie dotácie do obcí vykoná Ministerstvo financií SR na základe „Kritérií“, v ktorých sa určí výška dotácie absolútnou sumou v Sk na jedného obyvateľa diferencovane podľa veľkostných skupín. Na účely eliminovania nerovností spôsobených uplatňovaním zákona o dani z nehnuteľností vo vzťahu k príjmovej základni rozpočtov obcí sa zohľadnia rozdielne pôdno-ekologické podmienky určujúce základ dane z nehnuteľností v jednotlivých obciach. Na financovanie mestskej verejnej dopravy v mestách Banská Bystrica, Bratislava, Košice, Prešov a Žilina sa poskytuje zo štátneho rozpočtu na rok 2000 celková dotácia v sume 1 325,0 mil. Sk, čo je oproti roku 1999 viac o 145,2 mil. Sk. Z uvedenej sumy na financovanie bežných výdavkov pripadá 902,5 mil. Sk a na kapitálové výdavky 422,5 mil. Sk. Dotácia pre obce na dokončovanie objektov základných škôl a ich technickej vybavenosti v rámci bývalej komplexnej bytovej výstavby sa rozpočtuje v sume 145,0 mil. Sk. Vo vzťahu k rozpočtom obcí sa v roku 2000 rozpočtujú ďalšie transfery formou dotácie v celkovej sume 80,0 mil. Sk. Tieto dotácie sú účelovo určené najmä na materiálne a technické vybavenie požiarnych zborov v Bratislave a v Košiciach a výstavbu stanice Mestského požiarneho zboru v Bratislave - Petržalke. Dotáciou zo štátneho rozpočtu sa vytvárajú podmienky na skončenie výstavby uvedenej stanice v priebehu budúceho roka, pri predpoklade zapojenia do financovania aj zdrojov mesta. Ďalšie špecifické potreby obcí aj v roku 2000 sa budú riešiť s účasťou finančných zdrojov štátnych fondov. V roku 2000 budú obce participovať na finančných prostriedkoch z výťažku lotérií a iných podobných hier, ktoré v súlade so zákonom o lotériách a iných podobných hrách sa použijú najmä na financovanie úloh v oblasti školstva, kultúry a na sociálne účely. Transfery zo štátneho rozpočtu posilňujú zdroje obcí a napomáhajú pri zabezpečovaní ich samosprávnych funkcií. Požiadavky ZMOS
1. Prideliť finančný objem na podielových daniach do rozpočtov obcí vo výške 9,8 miliardy korún, čo predstavuje: 30% podielu na dani z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a ostatných funkčných požitkov (vládny návrh je 21,35 %), 5,33 % na dani z príjmov právnických osôb (je v súlade s vládnym návrhom), 30 % na cestnej dani (je v súlade s vládnym návrhom). Náš návrh je v podstate totožný s tým, čo pre samosprávu schválil štátny rozpočet na rok 1994 (29,92 % FO, 5,87 % PO, 30 % CD). 2. Prijať účinné opatrenia v ŠR na doplatenie dlhov štátnych orgánov a organizácií samospráve vrátane doplatenia dotácií k cenám tepelnej energie za roky 1997 - 1999, čo považujeme za samozrejmú požiadavku najmä vo vzťahu k potrebe upevňovať finančnú disciplínu všetkých subjektov verejného života, 3. Zapracovať v ŠR dotáciu k cenám tepelnej energie na vyrovnanie rozdielu medzi schválenou cenou pre výrobcu tepla a regulovanou cenou pre konečného spotrebiteľa. Požadovanú sumu 9,8 miliardy korún na podielových daniach považuje ZMOS za oprávnenú, pretože sa v nej zohľadňuje miera inflácie v rokoch 1999 až 2000. Problémy miest a obcí
- plánovaný podiel na republikových daniach sa nenapĺňa, do konca augusta t. r. chýbalo oproti predpokladaným prostriedkom približne 180 miliónov korún a do konca roka tento negatívny vývoj pokračuje, - nebola zohľadnená požiadavka z uznesenia IX. snemu ZMOS na navŕšenie podielových daní o 1 mld. Sk, - mestá a obce evidujú dlhy štátnych orgánov a inštitúcií za nájomné, dodávku tepla a teplej úžitkovej vody a za ďalšie služby, aj keď dlhy v školstve boli takmer vyrovnané, - situáciu neúmerne zhoršuje nevyriešená otázka krátených dotácií k cenám tepelnej energie, pričom výrobcovia tepla udávajú za roky 1997, 1998 a 1. polrok 1999 chýbajúce prostriedky vo výške až 720 miliónov korún, - na mestá a obce mali priamy dosah všetky opatrenia tzv. ekonomického balíčka v roku 1999 vrátane DPH, tieto a ďalšie budú mať dosah aj v roku 2000, - len dosah pri verejnom osvetlení bude predstavovať podľa našich prepočtov 19 mil. Sk, - na hospodárení miest a obcí sa negatívne prejavuje likvidácia niektorých podnikov a poľnohospodárskych družstiev, ako aj ďalších subjektov, ktoré sú obciam dlžné nielen dane z nehnuteľností, ale aj miestne poplatky za služby, - obce a mestá prispievajú na oblasti, ktoré nie sú priamo v ich kompetencii - napr. na školské zariadenia, sociálnu sféru, zdravotníctvo vyše 700 miliónov Sk ročne, - mestá a obce budujú zo svojich prostriedkov a z prijatých úverov zariadenia technickej infraštruktúry (vodovody a kanalizácie, plynové rozvody, trafostanice a energosiete), ktoré sú na prevádzkovanie nútené odovzdať do správy štátnych podnikov, do ktorých rozpočtov plynú všetky poplatky, - bez podpory obcí a miest hrozí obmedzenie činnosti miestnej kultúry a aj zánik mnohých kultúrnych podujatí, na ktoré mestá a obce vynakladajú ročne vyše 1,3 miliardy Sk, - bez podpory obcí a miest je ohrozená činnosť telovýchovy a športu a športových aktivít, na ktoré vynakladajú ročne vyše 500 miliónov Sk, - pri pokračujúcom ekonomickom podvyživení obcí a miest hrozí utlmenie miestneho rozvoja a úplné zastavenie investícií, pričom len na bytové hospodárstvo obce a mestá vynakladajú ročne vyše 6 miliárd Sk a na miestne hospodárstvo vyše 2,2 miliardy Sk, - je pravdepodobné, že najmä malé obce, ktorých je na Slovensku väčšina, môžu mať problémy s prevádzkovaním verejného osvetlenia, pravidelným odvozom a ukladaním komunálneho odpadu a so zabezpečením ďalších funkcií obcí, ktoré im vyplývajú zo zákona o obecnom zriadení. Pri presadzovaní našich požiadaviek vychádzame z faktu, že samostatnosť miest a obcí, zakotvená legislatívne, musí byť sprevádzaná aj ekonomickou a finančnou samostatnosťou, umožňujúcou reálne napĺňanie kompetencií a funkcií samosprávy, a to vo všetkých 2879 sídlach na Slovensku, ktoré Ústava SR uznáva ako základ územnej samosprávy. Samospráva totiž jednoznačne a nespochybniteľne plní úlohy vo verejnom záujme. Nepožadujeme nijaké tzv. prilepšenia, ale potrebujeme reálne podmienky na zabezpečenie služieb a kompetencií daných zákonov, na ktoré majú občania nárok, pretože platia dane na to, aby sa dostali k službám, ktoré si nemôžu zabezpečiť sami ako jednotlivci. Michal Sýkora, predseda ZMOS
Peter Višváder
Záväzné limity dotácií obciam na rok 2000
(v tis. Sk)
Príloha č. 4 k zákonu č..../1999 Z. z.
Bežné výdavky Kapitálové výdavky Spolu
a 1 2 3
Spolu 1 377 200 622 800 2 000 000
z toho:
a) dotácia na výkon samosprávnych funkcií 450 000 450 000
b) dotácia na mestskú verejnú dopravu 902 500 422 500 1 325 000 v tom:
Banská Bystrica 43 700 25 300 69 000
Bratislava 585 000 190 000 775 000
Košice 171 000 151 500 322 500
Prešov 53 300 30 700 84 000
Žilina 49 500 25 000 74 500
c) dotácia na dokončovanie objektov
základných škôl a ich technickej
vybavenosti v rámci bývalej
komplexnej bytovej výstavby 145 000 145 000
d) dotácie na riešenie individuálnych
potrieb obcí na zabezpečenie
výkonu ich samosprávnych funkcií 24 700 55 300 80 000

Amsterdamprehánky13
Aténybúrky16
Belehradzamračené8
Berlínmrholenie10
Bratislavazamračené10
Bruselzamračené12
Budapešťzamračené10
Bukurešťoblačno8
Frankfurtzamračené12
Helsinkisneženie1
Istanbulbúrky13
Kodaňdážď9
Kyjevdážď so snehom2
Lisabonpolojasno14
Londýnprehánky8
Madridpolojasno15
Milánooblačno13
Moskvasneženie-3
Osloprehánky3
Parížoblačno12
Prahamrholenie12
Rímpolojasno16
Sofiaoblačno7
Štokholmdážď2
Varšavamrholenie9
Viedeňoblačno12
Záhreboblačno9
Ženevaoblačno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.