Hospodársky denník
USD42,591 Sk
EUR42,789 Sk
CHF26,818 Sk
CZK1,186 Sk
  Utorok  7.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nevieme sa dohodnúť?


Voľby: O probléme delenia obcí
V závere októbra i novembra sa konali – ani nie rok od všeobecných komunálnych volieb – vo viacerých sídlach opäť voľby. Občania volili starostov, primátorov a poslancov a okrem „bežných“ dôvodov bol jeden vďaka pozornosti médií predsa len „zaujímavejší“ – od niektorých miest sa oddelili ich časti a vznikli nové obce. Občania uplatnili svoje právo a rozhodli sa začať nový život, bez záťaží predchádzajúceho spolužitia. Ale azda aj bez výhod... Publicitu týmto voľbám nezabezpečil ani tak záujem o dianie v územnej samospráve, ako skôr úsilie rozvíriť hladinu. Isté problémy, ktoré spôsobila nepresnosť zákona, boli totiž dosť precenené, čo napokon potvrdili aj výklady príslušného ministerstva a parlamentného výboru, ktoré hľadali vecné a pragmatické riešenia danej situácie. Novela zákona zrejme v blízkom čase upraví problematické ustanovenia o zániku mandátu a príslušných povinnostiach volených predstaviteľov, problém odčleňovania a vzniku ďalších a ďalších sídel tu však určite ostane. Problém dotácií
Slovensko je krajinou malých a ešte menších obcí. Pri celkovom počte necelých 2900 sídel má asi dvetisíc obcí menej ako tisíc obyvateľov. Zákon považuje za malé obce tie, ktoré majú menej ako tritisíc obyvateľov a tam smeruje aj špeciálna dotácia zo štátneho rozpočtu na výkon samosprávnych funkcií. Práve malé obce sa sťažujú aj na ustavičný nedostatok finančných zdrojov, na život, ktorý až pričasto pripomína živorenie. Štatistické údaje zasa poukazujú na to, že v menších obciach sa až priveľa minie na mzdy a že výkon samosprávnych funkcií je drahší ako v obciach a mestách s vyšším počtom obyvateľov. S masívnym prísunom financií nemôžu nielen malé, ale ani obce vôbec počítať ani v budúcnosti a tlak na efektívne vynakladanie verejných zdrojov môže len silnieť. Cestou k riešeniu – a to je jasné už teraz – bude spájanie síl, spoločný postup viacerých obcí, koordinácia, zlacňovanie výkonov aj prostredníctvo iného personálneho zabezpečenia. Osamostatnenie malých obcí viac-menej neumožní robiť si veci iba „po svojom“, ale skôr naopak, v oveľa tesnejšej spolupráci s inými. Čo znamená aj vyššiu mieru zohľadnenia záujmov partnerov. To sú iba najvšeobecnejšie ekonomické argumenty. Reakcia na minulosť
Doteraz sa mohli občania o odčlenení relatívne alebo úplne samostatnej časti rozhodnúť kedykoľvek. Nový návrh právnej úpravy túto možnosť občanom neberie, ale chce ju upraviť tak, aby sa o vzniku nových sídel mohlo rozhodovať iba pri príležitosti nového 4-ročného volebného obdobia orgánov samosprávy obcí. Niektorí síce považujú takúto úpravu za zásah do slobodného rozhodovania občanov; na tento v podstate veľmi rozumný návrh však možno pozerať aj tak, že aj iné práva občanov zákon nejakým spôsobom upravuje. Proces odčleňovania častí od pôvodných sídel sa začal prakticky hneď po roku 1990 a bol často reakciou na administratívne spájanie obcí z minulosti. Počet obcí na Slovensku sa teda stále mení a neprešiel ani rok, v ktorom by nebol stúpol. Menia sa s rokmi dôvody odčleňovania alebo ostávajú v podstate rovnaké? V ktorých bodoch prichádza nedorozumenie takého rozsahu, že musí dôjsť k „rozvodu“? Zlyhávajú všetci
Menšie, odčleňujúce sa časti obcí sa z času na čas dopustia chyby v tom, že zľahčujú možné budúce problémy, zvyčajne väčšie pôvodné sídla sa dopúšťajú chyby vtom, že nezohľadňujú rovnocenne záujmy celku. Jedni vravia „Však vám ukážeme!“, druhí „Však uvidíte!“ V niečom však zlyhávajú všetci zainteresovaní celkom určite: v schopnosti komunikovať (nie iba rozprávať sa), v schopnosti vyjednávať (nie vydierať), v schopnosti dosiahnuť dohodu (nie prehlasovať menšinu). Pre miestnych politikov je to dosť zlý výsledok – veď ak sa nedokážu dohodnúť v rámci voleného zboru poslancov, ako chcú zlaďovať záujmy celej komunity, ktorá je mnohonásobne pestrejšia a protirečivejšia? Jana Pavlíková

Amsterdamprehánky13
Aténybúrky16
Belehradzamračené8
Berlínmrholenie10
Bratislavazamračené10
Bruselzamračené12
Budapešťzamračené10
Bukurešťoblačno8
Frankfurtzamračené12
Helsinkisneženie1
Istanbulbúrky13
Kodaňdážď9
Kyjevdážď so snehom2
Lisabonpolojasno14
Londýnprehánky8
Madridpolojasno15
Milánooblačno13
Moskvasneženie-3
Osloprehánky3
Parížoblačno12
Prahamrholenie12
Rímpolojasno16
Sofiaoblačno7
Štokholmdážď2
Varšavamrholenie9
Viedeňoblačno12
Záhreboblačno9
Ženevaoblačno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.