Hospodársky denník
USD42,591 Sk
EUR42,789 Sk
CHF26,818 Sk
CZK1,186 Sk
  Utorok  7.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Prechod kompetencií na samosprávy (I.)


Školstvo a vzdelávanie budú patriť medzi najzložitejšie
Medzi najnáročnejšie kompetencie, o presune ktorých sa uvažuje na územnú samosprávu, patria kompetencie na úseku školstva. Nie preto, lebo starostovia a primátori „to chcú“, ale preto, lebo spravovanie a výkon v tejto oblasti patrí na samosprávnu úroveň. Rastúce problémy v školstve (a nielen v ňom) sú odrazom faktu, že z centra sa jednoducho mnohé problémy nedajú riešiť efektívne. Stratégia reformy verejnej správy, ktorú vláda SR vzala na vedomie v auguste tohto roka, obsahuje navrhovaný rámcový rozsah kompetencií, ktoré by sa mali presunúť na územnú samosprávu. V oblasti vzdelávania ide pre miestnu samosprávu o zriaďovanie a správu predškolských zariadení, výstavbu a správu základných škôl, o zriaďovanie a správu iných vzdelávacích inštitúcií a napokon o zriaďovanie, správu a rušenie školských zariadení. Pokiaľ ide o budúcu regionálnu úroveň, v oblasti vzdelávania sa uvažuje o týchto kompetenciách: o výstavbe a správe stredných odborných škôl, gymnázií, vyšších odborných a vysokých škôl okrem univerzít, o zriaďovaní a správe učňovských a špeciálnych škôl, prideľovanie finančných prostriedkov v súlade so zákonom pre všetky riadené školy, o zriaďovaní, správe a rušení školských zariadení a prideľovaní finančných dotácií súkromným a cirkevným školám. Výhody
Tento námet na riešenie rieši viaceré okruhy: kompetencie sa decentralizujú; riešenie problémov sa dostáva na úroveň, ktorá je občanovi najbližšia, uvoľňuje sa potenciál miestnej a regionálnej územnej samosprávy; rozširujú sa možnosti uplatnenia školskej samosprávy; sprehľadní sa financovanie; ale prostredníctvom funkcií štátu – z nich najmä metodickej, kontrolnej a inšpekčnej – možno zachovať štandard kvality z hľadiska obsahového. Úlohy obcí a miest
Územná samospráva sa na úrovni obcí a miest akosi tradične aj v minulosti starala o výstavbu a prevádzku materských a základných škôl, zlepšovala podmienky učiteľom, spoluriešila problémy škôl a mala aj istý dosah na personálne otázky. Zabezpečovala prepojenie školy s dianím v celej komunite a dlhodobo sa starala o majetok využívaný na vzdelávanie. V súčasnosti – ak ostaneme na úrovni obcí a miest – sú mnohé z týchto úloh opäť aktuálne. Mestá a obce prispievajú takmer pravidelne na prevádzku škôl (v roku 1997 to bolo napr. asi 120 mil. Sk). Nie je to ich povinnosť, dokonca zákon neumožňuje zveľaďovať cudzí majetok (v tomto prípade majetok štátu). Napriek tomu to prakticky každý očakáva. Možno je to prirodzené, ale v tom prípade je to aj jeden z argumentov na oficiálny presun tejto kompetencie. Aktuálne je aj zvýšenie zodpovednosti samosprávy za prepojenie obce, rodičov - občanov, školy, ale aj iných záujmových aktivít v prospech celku. Zníženie nákladov
Azda ani tí najväčší optimisti nepredpokladajú, že reforma verejnej správy vyčarí na Slovensku viac finančných zdrojov. Výrazne však prispeje k tomu, aby sa existujúce zdroje rozdeľovali a využívali efektívnejšie. Samospráva bude väčšmi nútená hľadať spôsoby na znižovanie nákladov, že bude väčšmi zainteresovaná na účelnosti ich vynakladania a tiež, že vďaka väčšej prehľadnosti finančných tokov bude hľadať a poskytovať aj ďalšie zdroje financovania. Presun kompetencií na mestá a obce by mohol výraznejšie posunúť dopredu aj riešenie nevyjasnených vlastníckych vzťahov a hľadanie iných, novým úlohám primeranejších organizačných väzieb. V závislosti od miestnych podmienok sa otvoria možnosti na „nadvybavenosť“ škôl, na zlepšovanie podmienok v nich. Predpokladané riziká
Medzi riziká presunu kompetencií na územnú samosprávu, resp. na mestá a obce patria nekvalifikované a politické zásahy, nerovnaká úroveň vzdelávania, nedostatočné zdroje obcí na zabezpečenie kompetencií, ale obavy vyvoláva aj organizačné riešenie, keďže je jasné, že všetkých približne 2900 sídel v SR nemôže zamestnávať svojho odborného pracovníka pre úsek školstva. Spomedzi týchto rizík sa na 16 odbornodiskusných fórach o reforme verejnej správy v SR (posledné stretnutie sa uskutoční 14. decembra v Bratislave) vari najviac diskutuje o financiách a personálnom zázemí obcí a miest na vykonávanie týchto kompetencií. Tieto témy však zaznievali aj na monotematických diskusných podujatiach o reforme verejnej správy začiatkom tohto roka v Bratislave (organizátorom bola MESA 10). V školstve, ale aj pri iných kompetenciách sa za východisko považujú finančné prostriedky, ktoré v súčasnosti na výkon týchto kompetencií vyčleňuje štátny rozpočet. Aj keď je nedôvera voči ochote štátu decentralizovať finančné zdroje dosť veľká, predsa len sa diskusia po takomto vysvetlení upokojuje. Predstavy miest a obcí sa čoraz viac stotožňujú s myšlienkou miestnych samosprávnych jednotiek, resp. spoločných obecných úradovní. Tieto samosprávne úrady by zabezpečovali výkon kompetencií pre viaceré obce, pretože je to tak efektívnejšie. Finančné prostriedky budú dostávať jednotlivé obce (pretože zákon bude ukladať kompetenciu im), ale spoločnú úradovňu a jej činnosť budú financovať spoločne združené (nie zlúčené) obce. Predpokladá sa určenie normatívov na žiaka, zaručujúce štandardnú úroveň. Pri výhradách o personálnom zázemí treba zdôrazniť, že miestni volení predstavitelia sú politickými predstaviteľmi komunity, čomu zodpovedajú aj kritériá. Je zrejmé, že v demokratickej spoločnosti to tak musí fungovať i v budúcnosti. Pri reforme verejnej správy však nejde o presun kompetencií na jednotlivcov, ale zo štátu na územnú samosprávu. Nositelia kompetencií nezískavajú „absolútne“ právomoci a nemôžu sa správať svojvoľne, bez rešpektovania zákonov a nezohľadňujúc záujmy zainteresovaných. V reforme ide o zmenu vzájomných vzťahov a väzieb, ale s požiadavkou a v prospech demokratizácie, nie jej opaku. Vykonávanie kompetencií preto musí mať svoje všeobecne platné pravidlá. Oľga Gáfriková

Amsterdamprehánky13
Aténybúrky16
Belehradzamračené8
Berlínmrholenie10
Bratislavazamračené10
Bruselzamračené12
Budapešťzamračené10
Bukurešťoblačno8
Frankfurtzamračené12
Helsinkisneženie1
Istanbulbúrky13
Kodaňdážď9
Kyjevdážď so snehom2
Lisabonpolojasno14
Londýnprehánky8
Madridpolojasno15
Milánooblačno13
Moskvasneženie-3
Osloprehánky3
Parížoblačno12
Prahamrholenie12
Rímpolojasno16
Sofiaoblačno7
Štokholmdážď2
Varšavamrholenie9
Viedeňoblačno12
Záhreboblačno9
Ženevaoblačno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.