Hospodársky denník
USD41,396 Sk
EUR42,539 Sk
CHF26,585 Sk
CZK1,175 Sk
  Streda  8.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ambície bez ružových okuliarov


Ich úlohou je upútať záujem a chrániť iné výrobky
Výrobky tejto firmy sú prakticky všade naokolo. Pútajú nápadnými žiarivými farbami, lákajú nás v predajniach s kozmetikou, potravinami, elektrospotrebičmi, hračkami, obuvou... Jej vlastné, čiernobiele logo je na nich umiestnené nenápadne, niekedy je dokonca skryté. Ich poslaním je totiž propagovať a chrániť iné výrobky, prevažne potravinársky a spotrebný tovar. Samozrejme, hovoríme o obaloch z Grafobalu Skalica. Názov Grafobal je v porovnaní s vekom firmy mladý, používa sa tridsať rokov. Sama polygrafická výroba a výroba kartonáže si už však píše desiaty krížik a v roku 2005 oslávi stovku. Roky, samozrejme, vypovedajú o tradícii, o kontinuite. O súčasnosti však asi najviac hovorí to, ako sa firma vyrovnala s prelomovým vhupnutím do trhovej ekonomiky. V službách zákazníka
Dlho bol Grafobal prakticky monopolným výrobcom na trhu potlačených obalov z hladkej lepenky, vyrábal obaly na gramoplatne, tlačil pohľadnice v miliónových nákladoch. Kapacity mal vyťažené na 120 percent, a tak si z pozície silnejšieho diktoval podmienky dodávok, hlavne termíny. Po roku 1990, keď už odberatelia prestali byť odkázaní výhradne na láskavosť domácich výrobcov a po roku 1993, keď neďaleko Skalice vznikla skutočná štátna hranica, ktorá priniesla nielen colné bariéry, bolo pre firmu otázkou prestíže zachovať si popredné postavenie. Nielen prežiť, ale udržať si dobré meno, s ktorým sa spájala kvalita, a napredovať. Skúste si niekedy podrobnejšie prezrieť škatuľu, z ktorej vybalíte hračku pre svoje dieťa alebo hoci aj fľašu vína. Cez celofánové okienko vidíte hračku, farebný obal je premyslený tak, že ho v továrni dokáže poskladať baliaci automat. Na víne možno nájdete etiketu tlačenú zlatou farbou, škatuľa je špeciálne lakovaná. Samozrejme, tých fajnovostí, ktoré v skalickom Grafobale dokážu, je podstatne viac. Súvisí to s tým, že sa usilujú byť jednotkou v oblasti kvalitne polygraficky spracovaných obalov, a to z hladkej i z trojvrstvovej vlnitej lepenky. „Je taký trend,“ vysvetľoval mi Ing. Marián Gaža, vedúci strategického marketingu, „že výrobcovia sa snažia odbúrať zbytočné obaly. Takže dnes ten istý obal chráni výrobok počas prepravy a zároveň slúži ako obal, v ktorom sa vystaví do regálu.“ Najmä ochranné vlastnosti vlnitej lepenky, jej pevnosť, tlmiace schopnosti boli dôvodom na zakúpenie strojov na jej výrobu. Dáva to zároveň možnosť komplexne uspokojiť zákazníka: vytlačiť mu etiketu, vyrobiť skladačku z hladkej lepenky a ešte aj skupinový obal z vlnitej lepenky. Vlnitú lepenku z troch vrstiev (spoznáte ju, ak sa pozriete na prierez lepenky – stredná vrstva je zvlnená) vyrábajú už päť rokov v závode 02 priamo v Skalici, v hale bývalého závodu na výrobu postrekovačov. Projekt sa zrodil na jeseň roku 1992, na jar 1994 sa už začalo vyrábať. Rátalo sa s tým, že v treťom roku začne táto výroba prinášať zisk. Darilo sa jej však lepšie. Bola zisková už v druhom roku svojej existencie a vo štvrtom roku nestačili kapacity, takže museli kúpiť ďalšiu linku na zvlňovanie lepenky. Dnes vyrábajú tri druhy vlnitej lepenky – B, E a F, ktoré sa líšia hrúbkou strednej, zvlnenej vrstvy a, samozrejme, aj hmotnosťou. Rozdiely nie sú v kvalite, pevnosti, ale práve v tom, že lepenka typu F, ktorú asi poldruha roka vyrábajú ako jediní v ČR a SR, výrazne šetrí dopravné náklady, veď namiesto veľkého kamiónu možno zákazku naložiť do malého, namiesto dvoch do jedného atď. Expanzia
„Ešte aj keby celé Slovensko objednávalo len v Grafobale, pre naše kapacity je to aj tak málo,“ hovorí generálny riaditeľ Ing. Marián Kožíšek. Vo funkcii je čosi vyše roka, predtým ako obchodný riaditeľ rozvíjal práve obchodnú stratégiu firmy. Pod to, že sa usilovali rozšíriť výrobu aj za hranice republiky, sa podpísalo niekoľko faktorov. Jednak veľká vzdialenosť medzi výrobcom a odberateľmi zvyšuje náklady, jednak je takto jednoduchšie prenikať na zahraničné trhy, prípadne si ich udržať, aj vzhľadom na rôzne ochranárske opatrenia jednotlivých krajín. V roku 1994 kúpil Grafobal Skalica kontrolný balík akcií továrne na tzv. flexibilné obaly a obaly z hladkej lepenky v litovskom Vilniuse. Investovali do novej technológie a asi poldruha roka tam pôsobili skalickí manažéri. „Ide nám o to, aby sme z malého Grafobalu urobili väčší celok,“ vysvetľuje Ing. M. Kožíšek. „Aby sme v tomto období, keď bežne dochádza k fúziám veľkých výrobcov v záujme jednotného postupu, ale aj efektívnosti, aby nás brali vážne, ako partnera, ktorý má v tejto brandži v strednej Európe svoje pevné postavenie.“ „Určite ich nezdierame a nie je ani naším cieľom z dcérskych firiem vyťahovať peniaze,“ povedal mi generálny riaditeľ, keď som sa spýtala na vzťah k zamestnancom v zahraničí. „Naším cieľom je vybudovať firmu, postaviť ju na nohy, aby trh, ktorý má, obsluhovala, ako sa patrí. Dali sme tam vstupný kapitál, radili sme pri kúpe technológie. Ale je tam miestny manažment a my len z času na čas prídeme na kontrolu, dôležité sú výsledky. Ba nerobíme ani to, čo u nás robia zahraničné veľké firmy,“ pokračoval Ing. M. Kožíšek, „že za know-how a rôzne školenia presúvajú peniaze k sebe.“ Po Litve nasledovala Česká republika. Tam sa v roku 1995 v Slanom, 30 km od Prahy, pustili do výstavby závodu na zelenej lúke. O rok začali vyrábať. Tu sa ukázalo, že nestačí vybaviť závod modernou technológiou, nájsť ľudí vyučených v odbore a zaškoliť ich, že vytvoriť nový pracovný tím nie je jednoduché a chce to čas, trpezlivosť i sústavnú prácu s ľuďmi. Jednoducho, kým v Skalici jestvuje čosi ako stáli kmeňoví zamestnanci, v Slanom sa to ešte len vytvára, je tam značný pohyb pracovníkov, kolektív sa len postupne ustaľuje. Ľudia
Pravda, aj skalickým kolektívom - ešte pred časom - otriasli vonkajšie zmeny. To vtedy, keď začiatkom 90. rokov vznikla priamo v Skalici konkurenčná firma, ktorú založili členovia bývalého manažmentu. „Sú pracovníci, ktorých nezaujíma len to, koľko dostanú na drevo,“ hovorí generálny riaditeľ. „Ďalší hodnotia svoju firmu aj podľa iných kritérií. Je tu napríklad slušný sociálny program a celý rad výhod, ktoré druhí zamestnávatelia neposkytujú. Zaplatia však vyššiu mzdu. A to u niektorých rozhodlo.“ V tom čase im nová firma „pretiahla“ zopár špecialistov. Zároveň im konkurencia prebrala aj niekoľkých klientov, ktorí boli radi, že majú niekoho, kto dokáže na ich potreby reagovať pružnejšie ako Grafobal. Na druhej strane to bol celkom hmatateľný stimul - oranžová na semafore signalizujúcom nevyhnutnosť prispôsobiť sa, stať sa naozaj firmou, ktorá sa bezvýhradne orientuje na zákazníka. Pri tomto type výroby totiž naozaj nie je možné vyrábať „niečo“, uložiť to v sklade a potom hľadať niekoho, kto to kúpi. Zákazník je vždy konkrétny a potrebuje obal pre svoj konkrétny výrobok, ktorým sa odlíši od množstva iných podobných výrobkov na trhu. Nie je to jednoduché, keď uvážime, že zákazníkov dnes majú približne tritisíc a pre niektorých robia až 150 rôznych zákaziek. Organizácia výroby vrátane prípravných fáz i odbytu je naozaj náročná. „ Sú však aj pracovníci, ktorí chápu, že okrem toho, čo majú na výplatnej páske, požívajú aj isté výhody - úmerne svojej výkonnosti,“ pokračuje generálny riaditeľ M. Kožíšek. „Napríklad predajcovia môžu svoje služobné autá používať aj na súkromnú potrebu, pritom tí najlepší nedostanú vozidlo jednoducho pridelené, ale v rámci istých možností si ho môžu vybrať.“ Aj to je istá motivácia, spoločenský status a sebarealizácia. Kým jednoznačná orientácia na potreby zákazníka pripomína stratégiu úspešných zahraničných firiem, na rozdiel od nich sa v Grafobale neuplatňuje striktná hierarchia ani prikazovanie. „Snažíme sa komunikovať na kamarátskej úrovni,“ hovorí Ing. M. Kožíšek o úsilí manažérov firmy, ktorá sa usiluje o imidž úspešnej, pružnej firmy, schopnej vždy sa prispôsobiť zmeneným podmienkam, s mladým pohľadom na svet, no s 95-ročnou skúsenosťou. Nevyhnutnosť sústavnej komunikácie s pracovníkmi a stimulácie nielen výškou sumy na výplatnej páske, práve v tomto čase sa začínajú vo firme premietať do pravidelného štvrťročného hodnotenia, pri ktorom sa vytýčia individuálne úlohy a ciele. Mali by sa stať formou, ktorá pomôže sebarealizácii jednotlivcov na prospech firmy. Úspechy
Niet roka, aby si Grafobal neodniesol aspoň nejaké ocenenie z odborných veľtrhov. V tomto roku získal v Brne Zlatý Embax-Print - za obaly na trubičky jemné, ako aj cenu časopisu Papír a celulóza za obaly na Skalickú frankovku a Archívne víno. Z bratislavského Printingu si Grafobal odniesol Gold Pack '99 za obal na víno, čím zároveň získal možnosť zúčastniť sa na svetovej súťaži Worldstar. Ešte v roku 1997 získal Grafobal certifikát riadenia kvality ISO 9002, ktorý má medzinárodnú platnosť. Budúcnosť
Generálny riaditeľ si nenasadzuje ružové okuliare. Uvedomuje si spätosť firmy s celkovou životnou úrovňou: „Robíme obaly na spotrebný tovar, a keď sa nekupuje, od nás nechcú obaly.“ Napriek tejto perspektíve nerátajú s obmedzením výroby. Na to je však jedinou cestou zvyšovanie exportu. Ten bol k predaju v SR v roku 1998 v pomere 35:65, v tomto roku je to 45:55 a na rok 2000 sa už predpokladá plná polovica obratu v zahraničí. Zdá sa, že ho to neveľmi teší, pýtam sa teda, či je nevýhodné exportovať. „To nie, ale je to náročnejšie. Na našom trhu máme svoje miesto, no presadiť sa je vždy zložitejšie.“ Pracovníci obchodných zastúpení Grafobalu v Prahe, vo Varšave, v Budapešti a vo Viedni sa budú tiež musieť poriadne obracať. Avšak nielen oni, rok 2000 dá iste zabrať všetkým, čo chcú niečo dokázať. Zuzana Krútka
Texty k snímkam:
Nastavovanie zvlňovacej linky pri príprave na novú zákazku. Dva stĺpce po 1000 kusov vlnitej lepenky, vľavo typ E, vpravo typ F. Operátor pripravuje formu na vysekávanie skladačkových obalov z hladkej lepenky. Obsluha šesťfarebného tlačového stroja (záber z Grafobalu Slaný) si nevyžaduje fyzickú námahu. Príprava skladacieho a lepiaceho stroja v Grafobale Slaný.
Záver výroby skladačiek v Grafobale Slaný.
Graf č. 1 Štruktúra predaja v roku 1998 podľa sortimentu
Zdroj: Grafobal Skalica
Graf: Grafobal Skalica
Graf č. 2 Štruktúra predaja v roku 1998 podľa teritórií
Zdroj: Grafobal Skalica
Graf: Grafobal Skalica
Graf č. 3 Investície a lízing
v mil. Sk
Grafobal, a. s., Skalica Grafobal Skalica, Slaný a Vilnius spolu 1992 236
1993 253
1994 260
1995 427 430
1996 65 194
1997 200 232
1998 330 334
Zdroj: Grafobal Skalica
Graf: Hd
Graf č. 4 Vývoj počtu zamestnancov
Grafobal, a. s., Skalica Grafobal Skalica, Slaný a Vilnius spolu 1993 739
1994 800
1995 850 1055
1996 749 1032
1997 757 1044
1998 753 1075
Zdroj: Grafobal Skalica
Graf: Hd
Graf č. 5 Celkové výnosy
v mil. Sk
Grafobal, a. s., Skalica Grafobal Skalica, Slaný a Vilnius spolu 1992 624
1993 990
1994 1144
1995 1338 1445
1996 1406 1643
1997 1734 2081
1998 1702 2145

Zdroj: Grafobal Skalica
Graf: Hd

Amsterdamoblačno11
Atényoblačno18
Belehradoblačno6
Berlínhmlisto5
Bratislavapolooblačno7
Bruseloblačno9
Budapešťoblačno6
Bukurešťoblačno8
Frankfurtzamračené5
Helsinkisnehové prehánky1
Istanbuloblačno17
Kodaňoblačno7
Kyjevsneženie1
Lisabonpolojasno14
Londýndážď10
Madridpolojasno12
Milánopolooblačno11
Moskvasneženie-4
Oslodážď2
Parížoblačno11
Prahahmlisto4
Rímpolojasno15
Sofiaoblačno6
Štokholmoblačno2
Varšavazamračené4
Viedeňpolooblačno7
Záhrebhmlisto3
Ženevahmlisto4

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.