Hospodársky denník
USD41,396 Sk
EUR42,539 Sk
CHF26,585 Sk
CZK1,175 Sk
  Streda  8.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vražedná televízna zábava


Zvykli sme si na rýchlosť, s ktorou nám televízia prináša informácie. Americký sociológ Neil Postman však tvrdí, že televízia všetko vo svojom dosahu premieňa na zábavu. V stopách svojho predchodcu, slávneho Marshalla MacLuhana, ide aj literát Postman, ktorý tvrdí, že spôsob komunikácie značne ovplyvňuje obsah povedaného. Jeho knihu z roku 1985 nazvanú Ubavit se k smrti s podtitulom Veřejná komunikace ve věku zábavy vydalo české nakladateľstvo Mladá fronta. Zaoberá sa rozdielom medzi komunikáciou v čase tlačeného slova a súčasnosťou, vplyvom televízie na naše vnímanie sveta i fenoménom zábavy, ktorý zasiahol všetky spoločenské inštitúcie: „V Amerike majú u Boha prednosť tí, ktorí sú nadaní talentom zabávať ostatných, či už ide o kňazov, športovcov, podnikateľov, politikov, učiteľov či novinárov. Najmenej zábavnými ľuďmi sú v dnešnej Amerike profesionálni komici.“ Postman opisuje, prečo je televízne spravodajstvo predovšetkým druhom zábavy: „Všetko, čo k spravodajskej relácii patrí, nás v tom utvrdzuje – vzhľad a priateľský výraz moderátorov, ich príjemné vtipkovanie, dramatická hudba, ktorá program začína i končí, dynamický obrazový materiál, atraktívne reklamy – to všetko naznačuje, že nič z toho, čo sme práve videli, nie je dôvodom na plač.“ Autor tvrdí, že rozklad kultúry môže prebehnúť podľa dvoch scenárov. Ten prvý – opísaný už Georgom Orwellom – poznáme z minulosti: kultúra a pravda sú pred verejnosťou ukrývané. Druhý scenár načrtol A. Huxley, podľa ktorého sa z kultúry stane fraška a pravda sa utopí v mori bezvýznamnosti. Postman sa však nesťažuje. Vyhlasuje, že na televízii je najlepší práve brak, pretože nemôže nikoho vážne ohroziť. Televízia začína byť nebezpečná až vtedy, ak má vysoké ambície a prezentuje sa ako nosič významnej kultúrnej komunikácie. (rhk)

Amsterdamoblačno11
Atényoblačno18
Belehradoblačno6
Berlínhmlisto5
Bratislavapolooblačno7
Bruseloblačno9
Budapešťoblačno6
Bukurešťoblačno8
Frankfurtzamračené5
Helsinkisnehové prehánky1
Istanbuloblačno17
Kodaňoblačno7
Kyjevsneženie1
Lisabonpolojasno14
Londýndážď10
Madridpolojasno12
Milánopolooblačno11
Moskvasneženie-4
Oslodážď2
Parížoblačno11
Prahahmlisto4
Rímpolojasno15
Sofiaoblačno6
Štokholmoblačno2
Varšavazamračené4
Viedeňpolooblačno7
Záhrebhmlisto3
Ženevahmlisto4

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.