Hospodársky denník
USD41,396 Sk
EUR42,539 Sk
CHF26,585 Sk
CZK1,175 Sk
  Streda  8.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Alternatívy a správne rozhodnutia


Umenie vybrať jednu z viacerých možností je ťažiskom riadiacej práce Rozhodovanie je elementárnou súčasťou ľudskej existencie – v pracovnom i v súkromnom živote. Ľudia, ktorí rozhodujú, sú zodpovední za posúdenie (často veľmi kritické) dvoch alebo viacerých alternatív. Pripomíname preto niekoľko základných pravidiel, ktoré sú o. i. súčasťou obsahu jednodňového seminára spoločnosti SMC Manažérske rozhodovanie. N Zvážte implikácie vášho rozhodnutia. Väčšina rozhodnutí obsahuje rizikové faktory, niektoré menej, iné viac. Niekedy, keď sa zdá, že niečo je možné (aspoň teoreticky), nevýhod môže byť tak veľa, že neexistuje reálna alternatíva. Toto môže nastať, keď už rozhodnutie, ktoré tomu súčasnému prechádzalo, bolo zlé. N Intuícia a logická analýza musia byť v rovnováhe. Každý človek má svoj individuálny rozhodovací štýl. Tento štýl môže byť logický alebo kreatívny, použité metódy však musia byť racionálne a priamočiare. Ľudia, ktorí sa väčšinou rozhodujú správne, nedopustia, aby rozhodovací proces alebo jeho výsledok riadili city. N Pri rozhodovaní dbajte na firemnú kultúru. Podniková kultúra organizácie je významná zložka každého rozhodovania. Vplýva na voľbu možností, ktoré objektívne jestvujú, keď sa uskutočňujú rozhodnutia. Napríklad inovatívna a progresívna spoločnosť očakáva iniciatívu a novátorstvo, čo sa asi nedá povedať o byrokratickej firme. N Analyzujte vašu zodpovednosť. Rozhodovanie zhora nadol vedie k delegovaniu práce na podriadené úrovne. V hierarchickej štruktúre je prirodzené, že riadiaci pracovník musí rozhodovať aj o tom, ktoré rozhodnutia musí uskutočniť sám a ktoré deleguje na nižšie úrovne. Dobrí riadiaci pracovníci sa delia o zodpovednosť a nechcú rozhodovať o všetkom samostatne. N Buďte rozhodní. Schopnosť uskutočniť včasné, jasné a pevné rozhodnutie je základná kvalita vedúceho. Typ potrebného rozhodnutia sa však mení podľa okolností. Manažér musí byť schopný rozpoznať vplyv jednotlivých typov rozhodnutí (napríklad nezvratné, experimentálne, postupné, podmienečné, oneskorené atď.). N Koho zahrnúť do rozhodovania. Hovorí sa, že viac hláv viac vie. Známe je však aj to, že všetkého veľa škodí. Vo väčšine prípadov poradcovia poskytnú expertízu a skúsenosti a zodpovedná osoba, na pleciach ktorej leží konečné slovo, musí po zvážení všetkých rád a skúseností iných zabezpečiť, aby rozhodnutie bolo správne a transparentné. N Používajte analytické metódy. Napríklad SWOT analýza identifikuje silné stránky a príležitosti organizácie a upozorňuje na jej slabosti a ohrozenia. Spolu s analýzou ceny a kvality a prípadne s analýzou nákladovosti a úžitkovosti pomáha porozumieť problémom a uskutočňovať rozhodnutia, ktoré merateľne zlepšia konečné výsledky. Ing. Miroslav Krajčovič
SMC, s. r. o., inštitút finančného vzdelávania

Amsterdamoblačno11
Atényoblačno18
Belehradoblačno6
Berlínhmlisto5
Bratislavapolooblačno7
Bruseloblačno9
Budapešťoblačno6
Bukurešťoblačno8
Frankfurtzamračené5
Helsinkisnehové prehánky1
Istanbuloblačno17
Kodaňoblačno7
Kyjevsneženie1
Lisabonpolojasno14
Londýndážď10
Madridpolojasno12
Milánopolooblačno11
Moskvasneženie-4
Oslodážď2
Parížoblačno11
Prahahmlisto4
Rímpolojasno15
Sofiaoblačno6
Štokholmoblačno2
Varšavazamračené4
Viedeňpolooblačno7
Záhrebhmlisto3
Ženevahmlisto4

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.