Hospodársky denník
USD41,467 Sk
EUR42,508 Sk
CHF26,567 Sk
CZK1,177 Sk
  Štvrtok  9.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













O vodičoch, ale aj policajtoch


Najľahšie sa z ciest odťahujú ľahké vozidlá
Na cestách Slovenska v posledných rokoch pribudli stovky silných a ťažkých osobných vozidiel. Pribudli i tisíce nových a ojazdených automobilov a tiež tisíce nových vodičov. Aká je situácia v dopravnej nehodovosti na území Bratislavy a Bratislavského kraja? V minulom roku zaznamenali takmer 12-tisíc nehôd. Zmenilo sa tu niečo? O odpoveď na túto i ďalšie otázky sme požiadali riaditeľa Krajského dopravného inšpektorátu v Bratislave pplk. JUDr. Alexandra Vajdu. Čo signalizuje štatistika za prvých jedenásť mesiacov?
- V posledných rokoch sa u vodičov podstatne zhoršila disciplína. Nedodržujú a nerešpektujú dopravné predpisy a neraz sa správajú ako v džungli. Je to myslím celkový obraz morálky spoločnosti. Dopravná polícia sa preto plne venuje náprave vrátane prevencie. Chceme predchádzať nehodám, najmä tým najťažším, so stratami na životoch. Najväčšie problémy nám robia najmä v letných mesiacoch vodiči motocyklov. Sú najľahšie zraniteľní, ale o to viac nedodržujú predpisy.
Preto sa špeciálne zameriavame aj na motocyklistov. Vráťme sa však k štatistike. Je priaznivejšia ako v minulom roku. Celkovo bolo k 1. novembru vyše 11-tisíc dopravných nehôd. Zranených bolo 828 osôb, usmrtených 54 osôb, čo je v porovnaní s minulým rokom menej o 25. Ťažko zranených bolo 267, čo je opäť o 109 menej ako v roku 1998. Sú to síce lepšie výsledky než v uplynulom roku, ale k spokojnosti máme ešte ďaleko. Ako si počínajú ženy, ako vodičky motorových vozidiel?
- Nesledujeme špeciálne nehodovosť žien, ale musím povedať, že takmer všetky ženy sú dobré a opatrné vodičky. Na druhej strane neraz reagujú nepredvídateľne a najmä v stresoch sa správajú za volantom inak než možno očakávať. Je pozitívne, že vodičky minimálne prekračujú povolenú rýchlosť a za volantom jazdia bez požitia alkoholu. Spomínate alkohol, ako možno hodnotiť podiel alkoholu na dopravných nehodách? - Štatistika je opäť jasná. Počet nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu síce nie je vysoký, je to iba 2,4 %. Z celkového počtu dopravných nehôd 11 132 bolo do 1. novembra pod vplyvom alkoholu 246. Je to menej takmer o 20 % oproti minulému roku. Bratislava a Bratislavský kraj má pritom najmenej nehôd zapríčinených pod vplyvom alkoholu
v rámci celého Slovenska.
Spomíname vodičov, venujme sa dopravným policajtom. Vodiči sa často sťažujú, že Favority a iné ľudovejšie vozidlá odťahujete, ale mercedesy, džípy či ťažké bavoráky nechávate na uliciach bez povšimnutia. - Okrem dynamickej dopravy sa venujeme aj statickej doprave. V Bratislave máme napríklad zmluvu s firmou Aster, ktorá vlastní odťahovacie automobily Avia a jedno vozidlo Renault. Je pravdou, že Avie nedokážu naložiť ťažkého bavoráka, či iný ťažší automobil. To dokáže iba vozidlo Renault, ktoré je však iba jedno a na všetky priestupky nestačí. Podobne sa vodiči sťažujú aj na blokovacie zariadenia, tzv. papuče. Prečo ich nemontujú na väčšie vozidlá, iba na menšie? - V spolupráci s mestskou políciou a Bratislavskou parkovacou službou, dokážeme zablokovať kolesá každého vozidla. Technicky problém to nie je. Nesmieme však blokovať dopravu extrémne dlhý čas. Vynára sa aj ďalší problém, na ktorý sme neboli zvyknutí. Viacerí vodiči majú pri sebe kratšie či dlhšie zbrane... - To je čoraz vážnejší problém, pretože skutočne veľmi veľa občanov vlastní rôzne zbrane. Neraz sa nám stalo, že pri kontrole a snahe odtiahnuť vozidlo si vodič odhrnul kabát, pod ktorým mal pištoľ či inú zbraň, a povedal: „Ani sa mojej mašiny nedotkni. Inak uvidíš!“, nie že by sme sa ich báli,
ale takýto konflikt musíme riešiť veľmi triezvo, pretože na ulici býva väčšinou veľa ľudí a prípadné použitie zbrane by sa mohlo zmeniť na krvavú drámu. Dopravná polícia často meria aj rýchlosť či požitie alkoholu. Niektorí vodiči tvrdia, že ak im policajt zistil požitie alkoholu, dokázali sa spolu „dohodnúť“. A zopár tisícok urobilo zázrak. - Takéto skúsenosti evidujeme aj my. V ojedinelých prípadoch ak ich dokážeme, vyvodíme jednoznačné závery. Aj policajti sú však ľudia a niektorí podľahnú peniazom. Tvrdo sa však chránime pred korupciou a ak dokážeme pravdivosť obvinenia, na hodinu prepustím vinníka, bez nároku na odstupné. Vodiči neraz diskutujú, či je lepšie pripútať sa vo vozidle, alebo nie. Čo vraví prax v nehodovosti? - Je to zaujímavý problém a čísla vás zorientujú. Celkovo bolo pri nehodách usmrtených 54 osôb. Iba piati vodiči boli usmrtení napriek tomu, že boli pripútaní. Avšak máme až 11 smrteľných prípadov vodičov, ktorí neboli pripútaní. Prax teda vraví jednoznačne - treba sa pripútať. Pred nami je zimná, predvianočná sezóna. Ako sa dopravná polícia pripravuje na sťažené dopravné podmienky? - V tomto období dávame mimoriadny dôraz na zosilňovanie hliadok a na prevenciu. Príprava policajtov má jasný cieľ, zabezpečiť čo najnižšiu nehodovosť a nielen pred koncom roka, ale aj pri veľkých športových podujatiach prijímame špeciálne opatrenia. Naším cieľom nie sú pokuty
a otravovanie vodičov, ale minimalizovanie nehôd, usmrtených vodičov či iných účastníkov dopravnej premávky. Každé auto sa dá opraviť, ale ľudský život už nik nevráti. Jozef Kunik

Amsterdamoblačno10
Aténypolojasno16
Belehradoblačno6
Berlínobčasný dážď7
Bratislavapolooblačno9
Bruseloblačno10
Budapešťpolojasno7
Bukurešťhmlisto7
Frankfurtobčasný dážď8
Helsinkiobčasný dážď3
Istanbulpolooblačno15
Kodaňoblačno7
Kyjevhmlisto0
Lisabonoblačno12
Londýnpolooblačno8
Madridoblačno11
Milánopolooblačno11
Moskvazamračené-1
Osloobčasný dážď2
Parížpolooblačno11
Prahazamračené7
Rímpolojasno15
Sofiapolojasno5
Štokholmobčasný dážď4
Varšavaoblačno6
Viedeňpolooblačno9
Záhrebhmlisto3
Ženevaoblačno10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.