Hospodársky denník
USD41,467 Sk
EUR42,508 Sk
CHF26,567 Sk
CZK1,177 Sk
  Štvrtok  9.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Moderný marketing kapitalizuje vkus


Americké obrazárne vyrazili na lov riaditeľov. Noví šéfovia by mali vedieť efektívnejšie pracovať s návštevníkmi, predovšetkým ponúkať im netradičné formy prezentácie zbierok umenia. Zvýšenie návštevnosti potom priláka prepotrebných sponzorov. Viac ako pol milióna návštevníkov si prezrelo vlaňajšiu výstavu raných diel Pabla Picassa vo washingtonskej Národnej galérii. Desať najväčších špeciálnych expozícií v USA, začínajúc pokladmi starého Egypta v Houstone a končiac Renoirovými portrétmi v Chicagu videlo 3,7 milióna milovníkov umenia. Obrovský záujem je výsledkom zásadných zmien vo vnútri galérií. Rozhodujúca zostáva voľba témy expozície, ale pripájajú sa k nej aj ďalšie hľadiská. Do obrazárne sa dnes v Spojených štátoch chodí za umením rovnako ako do kaviarne, kde sa možno zoznámiť so zaujímavými a potrebnými ľuďmi. Úspech v newyorskom Múzeu moderného umenia majú džezové koncerty. Galérie sa navyše stávajú dôležitým činiteľom mestského života – napríklad počas jednej Cézannovej retrospektívnej výstavy utratili turisti vo Filadelfii navyše 122,6 milióna dolárov. Snahou manažérov galérie je priblížiť umenie a pri tom používajú rôzne prostriedky. Programová ponuka obsahuje popoludňajšie prednášky, umelecké safari pre mládež a ďalšie. Ešte ďalej v pragmatickom prístupe k vedeniu galérie mieri šéf Guggenheimovho múzea Thomas Krens. Na globalizačnú výzvu reaguje vznikom akéhosi galerijného franšízového systému, ktorý by mal začať fungovať založením pobočiek v španielskom Bilbau a v nemeckom Berlíne. Tvrdí, že hoci majú v New Yorku obrovský úspech, počet návštevníkov sa dá ešte zdvojnásobiť či dokonca strojnásobiť bez toho, aby sa rovnakou mierou zvýšili aj náklady. Tento prístup zodpovedá požiadavkám moderného marketingu. Súčasne tri milióny návštevníkov na celom svete zvyšujú atraktivitu newyorského múzea pre sponzorov a vďaka ich podpore sa dostalo zo straty, ktorá ešte v roku 1996 dosahovala 6,5 mil. dolárov. Sľubný je aj nástup novej generácie ľudí, pre ktorých je podpora umenia rovnako dôležitá ako ekológia či prekonávanie globálnej krízy. Zasadnutia galerijných správnych orgánov sa budú už čoskoro podobať rokovaniam správnych rád veľkých podnikov, tvrdia viacerí renomovaní odborníci. Meniace sa nároky na riaditeľov galérií vyvolali v USA nebývalý dopyt po nových kádroch. V súčasnosti majú lovci duší (headhunter) žatvu, pretože ešte koncom minulého mesiaca hľadalo šéfa devätnásť obrazární. (buj)

Amsterdamoblačno10
Aténypolojasno16
Belehradoblačno6
Berlínobčasný dážď7
Bratislavapolooblačno9
Bruseloblačno10
Budapešťpolojasno7
Bukurešťhmlisto7
Frankfurtobčasný dážď8
Helsinkiobčasný dážď3
Istanbulpolooblačno15
Kodaňoblačno7
Kyjevhmlisto0
Lisabonoblačno12
Londýnpolooblačno8
Madridoblačno11
Milánopolooblačno11
Moskvazamračené-1
Osloobčasný dážď2
Parížpolooblačno11
Prahazamračené7
Rímpolojasno15
Sofiapolojasno5
Štokholmobčasný dážď4
Varšavaoblačno6
Viedeňpolooblačno9
Záhrebhmlisto3
Ženevaoblačno10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.