Hospodársky denník
USD40,825 Sk
EUR44,516 Sk
CHF27,877 Sk
CZK1,175 Sk
  Piatok  12.Marca 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zisk = prosperita firmy


Významným nástrojom podnikania je cenová politika
Návrh zámerov na riešenie makroekonomickej rovnováhy a konkurencieschopnosti ekonomiky Slovenska vyvolal pozornosť nielen širokej odbornej verejnosti, podnikateľov, ale aj radových občanov. Sú v ňom zahrnuté nevyhnutné opatrenia, ktorých splnenie má ozdraviť ekonomiku, napomôcť jej efektívny rast.

Z hľadiska nevyhnutnosti prijatých opatrení možno konštatovať, že mnohí ľudia ich pochopili ako istú nevyhnutnosť bez veľkého šomrania. V každom prípade predovšetkým cenové úpravy vyžadujú hlbšie siahnutie do peňaženiek. Plnenie zámerov ekonomického balíčka si žiada konkrétne činy. A tie by mali pomôcť prekonať ekonomický marazmus a riešiť makro- a mikroekonomické problémy nahromadené v minulosti. Sólové diagnózy
V prijatých zámeroch vlády dôležité miesto majú úpravy regulovaných cien a taríf. Stanovili konkrétny rozsah a postup cenových úprav, ako aj pohľad na ich čiastočné zmiernenie sociálnymi opatreniami pre nižšie príjmové skupiny obyvateľstva. V súvislosti nielen s týmito opatreniami v oblasti cien, ale aj s celkovým pôsobením trhového mechanizmu na tvorbu trhových cien je nevyhnutné intenzívnejšie sa zamyslieť nad tým, ako zvýšiť účinnosť pôsobenia cien v našom rozvíjajúcom sa trhovom hospodárstve. Naša podnikateľská sféra by sa mala v praxi starať, aby cenový systém v trhovej ekonomike sa stal účinnejším nástrojom prosperity podnikania a riešenia makroekonomickej rovnováhy a problémov, s ktorými zápasí mikroekonomika. Aby sa to stalo, treba predovšetkým pochopiť samu podstatu celkového systému. V ňom ide práve o ekonomickú organizáciu, ktorej podstata je v tom, že každý jednotlivec, ako aj právne subjekty – akciové spoločnosti, verejno-obchodné spoločnosti s r. o. a iné – sa samostatne rozhodujú, čím prispejú na rozvoj nielen vlastnej firmy, ale aj rozvoj hospodárstva krajiny. Každý subjekt pritom sám musí vedieť, že on môže predať výrobok za cenu vyhovujúcu kupujúcemu a že môže získať tovar a služby poskytnuté inými subjektmi a jednotlivcami len za ceny, ktoré sú zase prijateľné pre neho. Cez takto definovaný cenový systém by sa mala zabezpečiť väčšina činností v trhovej Základné črty
Na plné pochopenie fungovania cenového systému v trhovej ekonomike a firemnej politike je nevyhnutné zaoberať sa tromi jeho základnými črtami. V prvom rade samým trhom, kde dochádza k výmene tovarov, dopytom, ktorý odzrkadľuje situáciu, ako sa správa spotrebiteľ, a nakoniec všímať si ponuku, ktorá poskytuje informácie o tom, ako sa správajú firmy. V trhovej ekonomike na tvorbu cenového systému platia pravidlá, ktoré vyjadrujú podmienky výroby jednotlivých výrobkov, služieb a ich výmeny na trhu. Ide o pomerne zložité vzťahy medzi výrobou a spotrebou. Samy ceny sú výsledkom vzájomného pôsobenia najrozmanitejších ekonomických a mimoekonomických faktorov. Odchýlka ceny od hodnoty podľa ponuky a dopytu ovplyvňuje objem a rozsah výroby a spotreby, jej štruktúru a celkovú ekonomickú rovnováhu. Na dosiahnutie ekonomickej rovnováhy sú dôležité jej dve zložky – rovnováha trhová a peňažná. Trhová cena vzniká pri predaji tovaru na trhu. Vplyvom ponuky a dopytu sa zvyčajne odchyľuje od základnej cenovej konštrukcie. Ak vyrovnáva ponuku a dopyt, ide o rovnovážnu cenu. Hoci trhovú cenu ovplyvňuje ponuka a dopyt, ona sama túto ponuku a dopyt ovplyvňuje. Tak svojím pohybom prispieva k riešeniu nerovnováhy trhu. Hľadať rezervy
Z úvah o cenovom systéme v trhovej ekonomike a jeho praktickom využití vyplýva, že ak by sa v praxi správne uplatňoval vo firemnej politike, bol by dôležitým prostriedkom na riešenie problémov v mikroekonomike, v ktorej treba hľadať rezervy ďalšieho ekonomického rastu. V prvom rade sa treba zorientovať v tom, aké faktory znižujú konkurencieschopnosť vyrábaných tovarov, poskytovaných služieb vo firme. Čo urobiť, k tomu nás nabádajú opatrenia na urýchlenie reštrukturalizácie a zvýšenie konkurenčnej schopnosti slovenskej ekonomiky schválené vládou v ekonomickom balíčku. Ak sa máme vyrovnať svetu našou produkciou, musíme sa vyrovnať najmä s nedostatkom domácich úverových zdrojov a so zlým prístupom k zahraničným pôžičkám, s technologickou zaostalosťou priemyslu a nízkou mierou pridanej hodnoty. To sú cesty, ako riešiť problémy vo firmách. Ak ich nezvládneme, nedosiahneme ani lepší stav vo verejných financiách, v štátnom rozpočte, zdravotníctve, školstve, ani v platobnej bilancii. Vo vyriešení problémov v mikrosfére je kľúč riešenia aj makroekonomickej nerovnováhy. Prosperitu firmy treba posudzovať predovšetkým podľa toho, akým tempom, sa zvyšujú tržby z predaja.To je ukazovateľ, v ktorom sa odzrkadľuje to, či firma dokázala svoju produkciu predať na trhu doma alebo v zahraničí za ceny, ktoré by obstáli v náročnom konkurenčnom prostredí. Od dosiahnutých tržieb a nákladov produkcie je závislá sama prosperita firmy vyjadrená ziskom. Pokles zisku, nárast nákladov, nedostatok zdrojov na trhu je vážnym signálom na to, aby sa manažment firmy neodkladne sústredil na analýzu ich príčin, ktoré by odhalili tento nežiaduci stav. A po ich zistení sa hľadali zodpovedajúce spôsoby riešenia ekonomických ťažkostí. Príčin môže byť viacero. Môžu tkvieť v nevyužitej kapacite zariadenia, v štruktúre a vo výške nákladov odlišujúcich sa od plánovaných nákladov. Tiež v tom, že produkt je v štádiu životného cyklu, firma má obmedzené finančné zdroje, ktoré nedovoľujú zvyšovať výrobu. Faktorom poklesu zisku je aj zastarané technické zariadenie a zlá organizácia a riadenie výroby. Myslieť na spotrebiteľa
Ak poznáme „choroby“ firmy, treba naordinovať terapiu ich „liečenia“. Vhodné formy na liečenie „chorôb“ vyskytujúcich sa vo firmách treba hľadať predovšetkým v efektívnej inovácií výroby, ktorú možno uskutočniť aj prípadnou modifikáciou niektorých existujúcich výrobkov. Usilovať sa o získanie nových odberateľov. Pokúsiť sa aj o určitú modifikáciu marketingového mixu. Vzhľadom na výrobkovú stratégiu vykonať zmeny v organizácii a riadení výroby. Jedným z riešení je aj zavedenie nového, výkonného technického zariadenia. Základom tvorivého myslenia vo firme je vytvorenie vhodného podnikateľského prostredia. V ňom by sa nemali robiť mechanické rozhodnutia. V súčasnom období by sa malo veľmi citlivo postupovať pri premietaní vplyvu cenových úprav elektrickej energie, vodného, poštových služieb a cien tepla do vstupov výrobného procesu a obehovej sféry. Každý neuvážený krok v tomto smere môže mať vážne ekonomicko-spoločenské dôsledky. Vo sfére výrobných podnikov a firiem pôsobiacich v obehu si treba uvedomiť, že neúmerné zvyšovanie cien opäť znamená hlbšie siahnutie do peňaženiek spotrebiteľa a obmedzovanie ich spotreby. Spotrebiteľ je nútený trhovo sa správať, meniť svoju štruktúru nákupov a znižovať ich rozsah. To má potom spätný odraz aj na rozvoj výroby a s ňom súvisiace podnikateľské aktivity. Doc. Ing. MICHAL OLÁH, CSc.
Ministerstvo financií SR

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v °C

Amsterdampolojasno8
Aténypolojasno15
Belehradjasno13
Berlínpolojasno9
Bratislavajasno10
Bruseloblačno8
Budapešťjasno11
Bukurešťpolojasno12
Frankfurtpolojasno14
Helsinkioblačno-5
Istanbulpolojasno12
Kodaňsneženie2
Kyjevsneženie- 3
Lisabondážď14
Londýnprehánky10
Madridprehánky13
Miláno polojasno12
Moskvasneženie-4
Oslopolooblačno-4
Parížprehánky15
Prahapolojasno11
Rímoblačno15
Sofiapolojasno12
Štokholmpolojasno-5
Varšavaoblačno2
Viedeňjasno10
Záhreboblačno13
Ženevaoblačno14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.