Hospodársky denník
USD40,825 Sk
EUR44,516 Sk
CHF27,877 Sk
CZK1,175 Sk
  Piatok  12.Marca 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Právoplatné rozhodnutie je k dispozícii


Dôjde k posilneniu nezávislosti Protimonopolného úradu SR?
Zabrániť tomu, aby tí, ktorí sa zúčastňujú na hospodárskej súťaži svojím konaním túto súťaž obmedzovali, skresľovali alebo ju dokonca vylúčili, je poslaním Protimonopolného úradu SR. Medzi praktiky obmedzovania hospodárskej súťaže patrí predovšetkým uzatváranie niektorých druhov dohôd (napríklad o cene, geografickom rozdelení trhu a pod.) a zneužitie dominantného postavenia na trhu. Okrem týchto postupov, priamo obmedzujúcich hospodársku súťaž, existujú aj ďalšie aktivity, ktorými ju podnikatelia môžu ovplyvniť. Takýmito aktivitami sú ekonomické spájania sa podnikateľov nazývané koncentrácie (fúzie, akvizície, vytváranie spoločných podnikov a pod.). O činnosti úradu, ktorého pôsobenie v minulosti nebolo vždy transparentné, sa Hospodársky denník porozprával s novým predsedom Protimonopolného úradu SR Petrom Nižňanským.

Ekonomické spájanie sa podnikateľov je bežná záležitosť. V čom je možné porušenie zákona o ochrane hospodárskej súťaže? - Zákon č. 188/1994 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže hovorí, že za určitých okolností (ak spoločný obrat účastníkov koncentrácie bol v predchádzajúcom období vyšší ako 300 mil. Sk a obraty aspoň dvoch z nich boli vyššie ako 100 mil. Sk., alebo ak spoločný podiel účastníkov na príslušnom relevantnom trhu bol vyšší ako 20 percent) podliehajú kontrole nášho úradu. Podnikatelia zúčastnení na takejto koncentrácii sú povinní ju ohlásiť. Je to tak preto, že v dôsledku koncentrácie môže dôjsť k vytvoreniu alebo posilneniu dominantného postavenia jedného alebo viacerých jej účastníkov na príslušnom relevantnom trhu, čo znamená vždy oslabenie konkurenčného prostredia na tomto trhu. Úrad v správnom konaní posudzuje, či v dôsledku koncentrácie naozaj došlo k vytvoreniu alebo posilneniu dominantného postavenia niektorého z účastníkov a ak áno, túto zakáže, pokiaľ jej účastníci nepreukážu, že koncentrácia prináša aj celohospodárske prínosy a že tieto prevyšujú už spomenuté oslabenie konkurenčného prostredia. Úrad môže viazať svoj súhlas s uskutočnením koncentrácie na splnenie určitých podmienok. V prípade, že by následne zistil nedodržanie stanovených podmienok, môže svoje rozhodnutie o súhlase s koncentráciou zrušiť a nariadiť účastníkom vrátenie veci do pôvodného stavu. Úrad musí dozerať aj na to, aby ani iné subjekty svojimi opatreniami neobmedzovali hospodársku súťaž. - Áno, hospodársku súťaž môžu obmedziť svojím konaním nielen podnikatelia, ale aj iné subjekty. Takými sú napríklad orgány štátnej správy, obce a ďalšie. Zákon o ochrane hospodárskej súťaže v ustanovení paragrafu 18 uvádza, že orgány štátnej správy a obce nesmú vlastnými opatreniami, zjavnou podporou alebo inými spôsobmi obmedzovať hospodársku súťaž. V prípade zistenia porušenia tohto ustanovenia je úrad oprávnený požadovať od týchto orgánov vykonanie nápravy. Ako príklad môžem uviesť žiadosť úradu o zrušenie časti metodického pokynu Ministerstva zdravotníctva SR z roku 1997, v ktorej sa stanovilo, že vzdialenosť dvoch lekární od seba nesmie byť menšia ako 300 metrov a že priemerný počet obyvateľov na jednu lekáreň v obci alebo meste musí byť najmenej 3000. S potešením môžem povedať, že minister zdravotníctva veľmi rýchlo vyhovel žiadosti úradu o vykonanie nápravy a spomenutý metodický pokyn zrušil. Takýchto prípadov vyhovenia požiadavke úradu, a to najmä zo strany ústredných orgánov štátnej správy, žiaľ, bolo v minulých rokoch veľmi málo... V minulom roku ste zaznamenali zvýšený počet prípadov porušenia zákona o ochrane hospodárskej súťaže. Ako ste sa s tým vyrovnali? - Počet prípadov porušovania zákona o ochrane hospodárskej súťaže naozaj z roka na rok narastá. O tejto skutočnosti sa budú môcť onedlho presvedčiť aj čitatelia Hospodárskeho denníka, keď vyjde Výročná správa Protimonopolného úradu SR za rok 1998. Bude v nej uvedená podrobná štatistika prípadov aj za minulé roky. A ako sme sa s tým nárastom vyrovnali? Na tomto mieste by som sa azda mohol požalovať na to, že napriek uvedenému sa nám stále nedarí získať súhlas na zvýšenie počtu pracovníkov našej organizácie. Pre lepšiu predstavu musím uviesť, že máme plánovaný počet pracovníkov 71, od ktorého ak odpočítam pracovníkov štábnych útvarov úradu, musím konštatovať, že na priamy výkon ochrany hospodárskej súťaže ich ostáva len 36. V súčasnosti máme napríklad otvorených vyše sto správnych konaní... Jediným potešením a nádejou pre mňa je to, že všetci naši pracovníci predstavujú ucelený, odborne vysoko zdatný a veľmi usilovný kolektív s obrovským zanietením pre vec. Verím, že dokážeme aj v budúcnosti všetky naše úlohy plniť. Pripravuje sa novelizácia zákona o ochrane hospodárskej súťaže. V čom očakávate zmeny? - Predovšetkým by som chcel povedať, že sa nepripravuje novela existujúceho zákona, ale na základe cieľov vytýčených v Programovom vyhlásení vlády SR sa má do konca roka 2000 pripraviť nový, možno ústavný zákon o ochrane hospodárskej súťaže. Tento zákon, ktorý by mal byť účinný od prvého januára 2001, by mal výrazným spôsobom posilniť nezávislosť úradu, jeho viaceré právomoci a mali by sa v ňom, samozrejme, odraziť všetky naše skúsenosti s aplikáciou doteraz platného zákona. Chceli by sme v ňom reagovať aj na najnovší vývoj a tendencie v oblasti tvorby a ochrany konkurenčného prostredia vo svete, osobitne v Európskej únii. Verím tomu, že sa v zákone podarí presadiť, že predsedu úradu nebude v budúcnosti menovať a odvolávať vláda, tak ako je to v súčasnosti, ale že bude volený na pevne stanovené funkčné obdobie (päť rokov) Národnou radou SR a menovaný bude prezidentom republiky. Tiež avizujem úpravy v oblasti odvolacieho konania, ktoré bude na rozdiel od doterajšej praxe vedené nezávislým kolektívnym orgánom s rozhodovacou právomocou. Ako vnímajú v zahraničí pôsobenie Protimonopolného úradu SR? - Aj pri najväčšej skromnosti si myslím, že mám oprávnenie konštatovať, že pozitívne. Dôkazom toho sú aj výsledky screeningu uskutočneného v dňoch 1. a 2. marca v Bruseli, ktorý bol venovaný otázkam protimonopolnej politiky a ochrany hospodárskej súťaže v Slovenskej republike. Môžem povedať, že sme dostali „visačku najvyššej kvality“. Dôkazom uznania je aj moje pozvanie zo strany partnerskej organizácie v USA, Federal Trade Kommission, na návštevu Washingtonu, kam odlietam v sobotu. Čo chcete urobiť, aby sa činnosť úradu stala, na rozdiel od minulosti, priehľadnejšou? - Viaceré opatrenia som už urobil bezprostredne po mojom nástupe do funkcie. Rozhodol som napríklad, že každý občan, každý záujemca môže navštíviť náš úrad a na jeho požiadanie musí dostať k dispozícii každé právoplatné rozhodnutie, prípadne mu je vyhotovená aj fotokópia takéhoto rozhodnutia. Neodmietnem žiadosť o žiadny rozhovor a podobný príkaz som dal všetkým riaditeľom výkonných odborov našej organizácie. Vladimír Turanský
Text pod foto:
P. Nižňanský

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v °C

Amsterdampolojasno8
Aténypolojasno15
Belehradjasno13
Berlínpolojasno9
Bratislavajasno10
Bruseloblačno8
Budapešťjasno11
Bukurešťpolojasno12
Frankfurtpolojasno14
Helsinkioblačno-5
Istanbulpolojasno12
Kodaňsneženie2
Kyjevsneženie- 3
Lisabondážď14
Londýnprehánky10
Madridprehánky13
Miláno polojasno12
Moskvasneženie-4
Oslopolooblačno-4
Parížprehánky15
Prahapolojasno11
Rímoblačno15
Sofiapolojasno12
Štokholmpolojasno-5
Varšavaoblačno2
Viedeňjasno10
Záhreboblačno13
Ženevaoblačno14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.