Hospodársky denník
USD40,825 Sk
EUR44,516 Sk
CHF27,877 Sk
CZK1,175 Sk
  Piatok  12.Marca 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zvýhodnenie zahraničných investorov vo finančnej sfére

Vláda pred niekoľkými dňami prerokovala zásadný materiál, v ktorom navrhuje uzákonenie viacerých výhod pre zahraničných investorov. Vo finančnej sfére, teda daňových úľav, ide najmä o viaceré zvýhodnenia a prázdniny. Podrobne sa im venujeme s tým, aby aj domáci investori videli a mohli porovnávať. Pretože kritika, že im nie sú výhody poskytnuté, je z ich strany oprávnená.

V SR v súčasnosti ide o daňovo-motivačné opatrenia upravené v zákone č. 286/1992 Z. z. o daniach z príjmov a v nariadení vlády SR č. 192/1998 Z. z. o podmienkach oslobodenia novovzniknutých daňových subjektov od dane z príjmov právnických osôb (platí pre zahraničné daňové subjekty, ktoré vznikli v roku 1998). Na zvýšenie podpory investícií v SR sa navrhuje novým investorom poskytnúť ďalej uvedené výhody za splnenia vopred stanovených podmienok, ktoré budú zapracované do príslušných legislatívnych noriem.. Daň z príjmu
1. Navrhovaná dikcia príslušných ustanovení § 35a pripravovanej novely zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov: (1) Daňovníkovi dane z príjmov právnických osôb, ktorý vznikol po 1. apríli 1999 so sídlom na území SR, sa poskytne zníženie dane vykázanej v daňovom priznaní (ďalej len „daňový úver“) vo výške 100 % dane na päť za sebou nasledujúcich zdaňovacích období, počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom prvý raz vykázal základ dane a daň, ak: - daňovníkom je akciová spoločnosť, ktorej predmetom podnikania je v prevažnej miere výroba tovaru alebo poskytovanie služieb, okrem služieb bánk a poisťovní, obchodných služieb (maloobchod a veľkoobchod) a sprostredkovateľských služieb, - počas obdobia čerpania daňového úveru podľa tohto odseku splatí základné imanie v sume zodpovedajúcej v prepočte najmenej 2 000 000 EUR peňažnými vkladmi alebo vecnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí, - splní podmienku uvedenú v odseku 4.
(2) Daňovník uvedený v odseku 1 môže počas piatich za sebou nasledujúcich zdaňovacích období, počnúc zdaňovacím obdobím nasledujúcim po zdaňovacom období, za ktoré posledný raz čerpal daňový úver podľa odseku 1, každoročne čerpať ďalší daňový úver vo výške 1/5 sumy daňového úveru podľa odseku 1, ak: - počas obdobia čerpania daňového úveru podľa tohto odseku splatí základné imanie v sume zodpovedajúcej v prepočte najmenej 5 000 000 EUR peňažnými vkladmi alebo vecnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí, - splní podmienku uvedenú v odseku 4.
Ďalší daňový úver môže daňovník čerpať aj v prípade, ak splatí základné imanie podľa písm. a) čiastočne alebo v celej výške už počas čerpania daňového úveru podľa ods. 1. (3) Daňový úver podľa odseku 2 sa zvýši v každom zdaňovacom období o sumu zodpovedajúcu 20 % výške aktivovaných nákladov na vývoj vytvorený vlastnou činnosťou. Čerpanie daňového úveru
(4) Daňový úver podľa odsekov 1 a 2 možno čerpať, ak sú súčasne splnené nasledujúce podmienky: - každoročne, počas čerpania daňového úveru, tvoria u daňovníka tržby z predaja ním vyrobeného tovaru vyvážaného do zahraničia alebo z poskytovania služieb v súlade s ods. 1 písm. a) právnickým osobám alebo fyzickým osobám so sídlom alebo trvalým bydliskom v zahraničí najmenej 60-percentný podiel z celkových tržieb. Do tohto podielu sa započítavajú aj tržby z predaja tovaru v tuzemsku, ktorý sa pred vznikom daňovníka čerpajúceho daňový úver na území Slovenskej republiky nevyrábal, a to najviac 30 % z celkových tržieb; - aspoň 60 % prostriedkov získaných z vytvorenia (zvýšenia) základného imania podľa ods. 1 a 2 daňovník použije na obstaranie hmotného majetku, s výnimkou osobných automobilov. Odpis majetku
(7) Daňovník podľa odsekov 1 a 2 počas čerpania daňového úveru odpisuje hmotný majetok a nehmotný majetok takto: - technologické zariadenia, ktoré sa doteraz neodpisovali, ani nepoužívali vo výrobnom procese na území Slovenskej republiky, ani v zahraničí, vymedzené v prílohe č. 2 tohto zákona nerovnomerne, maximálnou ročnou odpisovou sadzbou 30 % z obstarávacej ceny tohto majetku na základe individuálne stanoveného odpisového plánu najdlhšie počas piatich rokov, pričom v tomto prípade nesmie odpisovanie prerušiť (§ 26 ods. 6), - budovy a stavby vymedzené v prílohe č. 1 tohto zákona zaradené do odpisovej skupiny 4 a 5 rovnomerne, ročnou odpisovou sadzbou 5 % z ich obstarávacej ceny, - technologické zariadenie slúžiace na potreby vedeckého výskumu a vývoja možno odpísať až do výšky 100 % už v roku uvedenia do používania, - technologické zariadenia neuvedené v prílohe č. 2 tohto zákona a nehmotný majetok podľa pravidiel vymedzených v § 30 až 32, - odpis ako výdavok (náklad) vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov sa môže uplatniť prvýkrát v tom zdaňovacom období, v ktorom sa majetok uvedie do používania. Zvýhodnený odpis
(8) Ak daňovník vytvára súbor predmetov z hmotného majetku odpisovaného podľa príloh č. 1 a 2 tohto zákona, zvýhodnený odpis podľa ods. 7 písm. a) môže uplatniť len vtedy ak 60 % súboru tvorí hmotný majetok zaradený do prílohy č. 2 tohto zákona. (9) Po skončení čerpania daňového úveru hmotný majetok odpisovaný podľa odseku 7 písm. a) a b) zaradí daňovník do odpisových skupín v súlade s prílohou č. 1 tohto zákona a pokračuje v odpisovaní rovnomerným spôsobom podľa § 31 ročnou odpisovou sadzbou podľa údajov stĺpca „v ďalších rokoch odpisovania“. Stĺpec „pre zvýšenú vstupnú cenu“ sa použije len vtedy, ak sa technické zhodnotenie urobilo po skončení čerpania daňového úveru. 10) Ministerstvo financií SR môže na základe písomnej žiadosti daňovníka dane z príjmov právnických osôb povoliť čerpanie daňového úveru podľa ods. 1, prípadne ďalšieho daňového úveru podľa ods. 2, aj v prípadoch, keď daňovník vznikol pred 1. aprílom 1999 a po 1. apríli 1999 zvýšil základné imanie za podmienok uvedených v ods. 1 až 9. Lehota na rozhodnutie je 60 dní od doručenia žiadosti. Pokiaľ v tejto lehote nebude daňovníkovi doručené rozhodnutie, predpokladá sa, že čerpanie daňového úveru sa povoľuje. Obsah a náležitosti žiadosti ustanoví Ministerstvo financií SR všeobecne záväzným právnym predpisom. (11) O spore medzi daňovníkom a správcom dane o tom, či boli splnené podmienky na čerpanie daňového úveru, rozhoduje Ministerstvo financií SR na základe žiadosti správcu dane alebo daňovníka. Lehota na rozhodnutie je 60 dní od doručenia žiadosti. Pokiaľ v tejto lehote nebude daňovníkovi doručené rozhodnutie, predpokladá sa, že podmienky na čerpanie daňového úveru sú splnené. 2. Nulová sadzba dovozného cla na stroje a zariadenia, ktoré sú súčasťou vybraného zoznamu OECD, za podmienky, že strojné zariadenie je nové a doteraz neodpisované v inej krajine. Uplatní sa daňový subjekt, ktorý vznikol po 1. apríli 1999 so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorého predmetom podnikania je v prevažnej miere výroba tovaru alebo poskytovanie služieb, okrem služieb bánk a posiťovní, obchodných služieb (maloobchod a veľkoobchod) a sprostredkovateľských služieb a splatí základné imanie peňažnými vkladmi alebo vecnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí. 3. Oslobodenie od dane z pridanej hodnoty na dovezné stroje a zariadenia, ktoré sú súčasťou vybraného zoznamu OECD, za podmienky, že strojné zariadenie je nové a doteraz neodpisované v inej krajine. Uplatní sa na daňový subjekt, ktorý vznikol po 1. apríli 1999 so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorého predmetom podnikania je v prevažnej miere výroba tovaru alebo poskytovanie služieb, okrem služieb bánk a poisťovní, obchodných služieb (maloobchod a veľkoobchod) a sprostredkovateľských služieb a splatí základné imanie peňažnými vkladmi alebo vecnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí. 4. Oslobodenie od dane z prevodu nehnuteľností. Uplatní sa na daňový subjekt, ktorý vznikol po 1. apríli 1999 so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorého predmetom podnikania je v prevažnej miere výroba tovaru alebo poskytovanie služieb, okrem služieb bánk a poisťovní, obchodných služieb (maloobchod a veľkoobchod) a sprostredkovateľských služieb a splatí základné imanie peňažnými vkladmi alebo vecnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí 5. Poskytovanie investične pripraveného územia za symbolickú cenu. Na tento účel treba upraviť poskytnutie bezúročnej pôžičky obci do výšky 50 % nákladov spojených s vybudovaním priemyselnej infraštruktúry. 6. Poskytovanie príspevkov na podporu vytvárania nových pracovných príležitostí, udržanie existujúcich pracovných miest a rekvalifikáciu v rámci podpory vstupu priamych zahraničných investícií do regiónov s vysokou mierou nezamestnanosti. 7. Zníženie alebo odpustenie povinnosti platiť príspevok za poistenie v nezamestnanosti zamestnávateľovi, ktorý podniká so zahraničným kapitálom podľa uvedených princípov. 8. Perspektívne znižovanie (najneskôr od roku 2001) bežnej sadzby dane z príjmu, ktorá je najvyššia v strednej Európe. 9. Prijať opatrenia na zlepšenie fungovania finančného a kapitálového trhu ako významných sprostredkovateľov likvidity pre podnikovú sféru. Implementáciou uvedených opatrení by sa Slovenská republika dostala na úroveň tranzitívnych ekonomík strednej Euópy. (pv)

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v °C

Amsterdampolojasno8
Aténypolojasno15
Belehradjasno13
Berlínpolojasno9
Bratislavajasno10
Bruseloblačno8
Budapešťjasno11
Bukurešťpolojasno12
Frankfurtpolojasno14
Helsinkioblačno-5
Istanbulpolojasno12
Kodaňsneženie2
Kyjevsneženie- 3
Lisabondážď14
Londýnprehánky10
Madridprehánky13
Miláno polojasno12
Moskvasneženie-4
Oslopolooblačno-4
Parížprehánky15
Prahapolojasno11
Rímoblačno15
Sofiapolojasno12
Štokholmpolojasno-5
Varšavaoblačno2
Viedeňjasno10
Záhreboblačno13
Ženevaoblačno14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.