Hospodársky denník
USD40,825 Sk
EUR44,516 Sk
CHF27,877 Sk
CZK1,175 Sk
  Piatok  12.Marca 1999

Kto chce kam, pomôže mu angličtina!


Na vstup nových troch kandidátov do NATO nestačí len politická vôľa a chuť skúsiť prestíž vojenského klubu. Potrebná je aj - a najmä - pripravenosť, zahŕňajúca patričnú výzbroj (už teraz si západné zbrojárske firmy brúsia zuby v hone po nových trhoch), a jazyk. Možno sa to ani nezdá, ale správne pochopiť rozkaz počas bojovej pohotovosti Aliancie v najrôznejšom kúte sveta, skutočne nie je na zahodenie. Nuž ale, ako sa ukazuje, s tým majú traja nováčikovia - ČR, Maďarsko a Poľsko azda najväčšie problémy. Našťastie, zástupcovia členských krajín NATO sa rozhodli mať preto pochopenie, veď čo už narobia. Sú si dokonca vedomí už aj toho, že by nemali veľmi príkro posudzovať kvalitu angličtiny, ktorá je vyjednávacím a zásahovým jazykom Aliancie. Ako v Bruseli na margo tohto podotkol napríklad generál Klaus Naumann, ktorý je na čele Vojenského výboru NATO, „buďme trpezliví.“ Podľa neho sa musí jazyk naučiť každá nová členská krajina a „my, starí členovia, by sme nemali byť príliš arogantní“, najmä pokiaľ ide o obľubu používať tajné skratky, politické eufemizmy a vojenský „technožargón“. Nuž, je pravda, že každý, kto pracuje na veliteľstve Aliancie a kto nie je rodený ako anglicky hovoriaci, bude mať vždy nejaké problémy s používaním angličtiny. A aj krajiny NATO si podľa generála musia uvedomiť, čo znamená pracovať s cudzím jazykom, dostávať v ňom príkazy a spontánne na ne reagovať. Napriek tomu si však nováčikovia musia uvedomiť, že pre integrovanú štruktúru NATO je podstatné a oveľa dôležitejšie, aby sa v ústredí Aliancie naučili, ako zdôraznil Nauman, „nájsť spoločného menovateľa 19 demokratických štátov, než sledovať úzko národné záujmy“. To by podľa neho pomohlo „najmä Európanom, aby sa zbavili záťaže z minulosti“ - keď sa obzriete späť, bol to stále a stále nacionalizmus, ktorý stál pri zrode nešťastia tohto kontinentu. Takže, je čas učiť sa angličtinu!
(Hd/Sb)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.