|
|||||||||||||||||
Streda 17.Marca 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekonomická kriminalita necúva ani pred trestom smrtiKorupcia, ktorá v procese liberalizácie hospodárstva prerastá do politickej hrozby, zdoláva všetky čínske múry Čína 1999Tohto ostrova sa pašeráci boja ako čert svätenej vody. Ta-čchan leží v širokom zálive Perlovej rieky, ktorú Číňania volajú Ču-ťiang, na dohľad od portugalskej enklávy Macao; tá na konci tohto roka prechádza späť pod zástavu Číny. Na východ má Hongkong a Šenčen, od severu plynú kalné vody Perlovej rieky, pretekajúce najkapitalistickejšou čínskou provinciou Kuang-tung. Práve tu sa pred dvesto rokmi odohrávalo prvé dejstvo ópiovej degenerácie Číny, keď anglické lode privážali do Kuang-čou (Kanton) indické ópium, ktorým platili za čínsky čaj, hodváb a porcelán. Práve tu na ópiu zbohatli britské koloniálne dongy ako Jardine & Matheson, ktorý už ako ctihodná firma pred dvoma rokmi zdupkal do Singapuru z prehnanej obavy pred návratom Hongkongu k Číne. Práve tu sa začali ópiové vojny, ktorými kresťanský Západ urobil z Číny svojho otroka. Práve tu sa teraz odohráva jedna z dôležitých čínskych bitiek. Vojna proti pašerákom. Tentoraz nevozia ópium, lež stovky rôznych druhov kontrabandu v rozsahu, ktorý na čínskom trhu pridúša niektoré výroby a štátnemu rozpočtu kradne desiatky miliárd jüanov. Na ostrove Ta-čchan Čína umiestnila silný protipašerácky colný oddiel, kontrolujúci lodnú prepravu medzi Hongkongom, Macaom a provinciami Kuang-tung a Kuang-si. Naša stanica kontroluje mesačne asi šesťtisíc lodí, hovorí pani Sü Jüe, reprezentantka colného úradu. Ročne zachytíme vyše 400 prípadov v hodnote pol miliardy jüanov (60 mld. USD). Pašeráctvo je natoľko frekventovanou kriminalitou v ústí Perlovej rieky, že tam zriaďujú ďalšie tri kontrolné bázy na ostrovoch San-men, Wan-čchi a Kuej-šan. Kontraband za 100 mld. jüanov Peking odhaduje, že s otvorením ekonomiky medzinárodnému trhu sa v pobrežných provinciách rozmohol kontraband v rozsahu asi sto miliárd jüanov ročne (12 mld. USD). Vlani v júni na celočínskej pracovnej konferencii proti pašeráctvu premiér Ču Žung-ťi povedal, že na kontraband, ktorý je neraz v spojení so skorumpovanými colníkmi, treba udrieť široko koncipovanými akciami, inak na to doplatí reforma štátnych podnikov, spoločenská morálka a politická autorita štátnych a straníckych orgánov. Do Číny sa pašuje všetko možné i nemožné: ropné produkty, jedlé oleje, automobily, motocykle, textilné suroviny, chemikálie, cigarety, kompaktné disky, preglejky, kamery, filmy, televízne obrazovky, kompresory, mobilné telefóny, počítače, guma, lieky, víno, detergenty, vlastne všetko prenosné. Vyjadrené v cenách, vedie od roku 1997 zariadenie pre mobilnú telekomunikáciu, ktorá v Číne obrovsky expanduje a za krátky čas získala 15 miliónov účastníkov. Vlani v máji chytila morská patrola z Ta-čchanu dva člny s 300 debnami, v ktorých bol kompletný GSM rádiokomunikačný systém pozemnej stanice za vyše 40 miliónov jüanov. V súvislosti s vlaňajším zrútením svetových cien ropy sa roztrhlo vrece s pašovaním mazacích olejov a motorovej nafty. Len za prvých osem mesiacov zachytili 102 veľkých kontrabandov oleja v hodnote takmer pol miliardy jüanov. Vlani musela patrola zastaviť v Taiwanskom prielive ropný tanker s výtlakom 10-tisíc DWT výstrelmi. Na výzvy a varovné výstrely loď nereagovala a usilovala sa plnou rýchlosťou uniknúť do tajfúnu pri ostrove Tung-jin. Pašeráci sa vzdali až keď policajný čln začal delostreleckú paľbu. Kontrola potom našla v tankovej lodi 6-tisíc ton pašovanej motorovej nafty. Konkurencia pašovaného oleja a nafty je taká rozsiahla, že v Číne museli celkom zatvoriť či obmedziť ťažbu na tritisíc ropných studniach, lebo ceny čínskych ropných produktov nedokážu konkurovať kontrabandu. To platí aj o mnohých iných čínskych produktoch. Prudká devalvácia niektorých ázijských mien a proexportná politika krízou postihnutých ázijských tigrov natoľko zlacnila vo svete výrobky týchto krajín, že im nedokáže čínska produkcia konkurovať ani pokiaľ ide o ich legálne importy do Číny, tobôž pokiaľ ide o importy ilegálne. Cena polyesterových platní sa vplyvom kontrabandu napríklad znížila o tretinu na 5-tisíc jüanov za tonu a niektoré čínske podniky, napr. Yamei Polyester Co. v Kuang-čou, museli rezignovať na jeho produkciu. Nie je bez zaujímavosti, že viaceré firmy so zahraničným kapitálom naliehali na Peking, aby čosi urobil s ilegálnymi dovozmi. S malým pochopením sleduje colné a daňové úniky najmä štátny rozpočet, ktorému na tento rok uložili držať ekonomiku v 7-percentnom tempe financovaním výstavby infraštruktúry, čo spôsobí rozpočtový deficit 150 miliárd jüanov, o 56 percent viac ako vlani. Nová technika, nový systém Množia sa prípady falšovania dovozných certifikátov. Vlani v novembri objavila šenčenská polícia brloh falošných dokumentov. Miestnosť bola prepchatá súpravami ilegálne vyhotovených colných listín a bola tam aj stovka colných pečiatok. Znamenitou príležitosťou pre kontraband sú bezcolné zóny a colné skladiská. Niektoré firmy deklarujú dovozy surovín a polotovarov ako import určený na spracovanie a opätovný vývoz. Falšovaním vývozných dokumentov obídu potom dovozné clo, hoci tovar predajú na vnútornom trhu. Takýto kontraband právnických osôb má rozhodujúci podiel na colných únikoch predstavuje asi 75 percent colnej kriminality. V krajine, kde vyše polovica vývozu spočíva na spracovaní importovaných surovín a polotovarov, je priestor na tento druh kriminality enormný. Do konkurenčnej nevýhody sa pritom dostávajú statočne operujúce firmy. V kontrabande ide o súboj techniky a organizačnej siete pašerákov a colnej polície, ako aj o súboj morálky a korupcie colných a policajných úradníkov. Pašeráci disponujú čoraz dokonalejšími dopravnými prostriedkami a high-tech spojovou technikou. Technickú bázu musí za nemalé peniaze posilňovať aj colná polícia, lebo klasické formy kontroly by jednoducho pri terajšej sile zahraničného obchodu paralyzovali dopravu. Na colných staniciach v Šenčene, ktorý prvý zachytáva nápor kontrabandu z Hongkongu, disponujú dnes špičkovou technikou na presvietenie kontajnerov. H915, ako sa rozmerné zariadenie nazýva, sa stalo postrachom pašerákov. Jeho X-lúče preniknú aj cez 15 cm hrubý oceľový plášť a identifikujú aj dvojmilimetrové medené drôty. Kontrolná procedúra jedného kontajneru sa kráti z niekdajších 30 minút až niekoľkých hodín na niekoľko málo minút. Pravda, zariadenie H915 je drahá hračka, stálo sto miliónov jüanov (12 miliónov USD). Prispeli však naň aj pašeráci: ich zabavený kontraband a pokuty delí Čína na tri časti 30 percent výťažku je kompenzáciou za zmarené clo, 35 percent ide práve na modernizáciu techniky boja proti pašerákom, na náklady následného riešenia prípadov a na odmeny pre výrazné činy colnej polície. Zvyšok dostávajú finančné úrady príslušných provincií. Nijaká technika však nezadrží pašeráka, ak nájde porozumenie u skorumpovaného úradníka. Hoci Čína tvrdo trestá hospodársku kriminalitu, o korupčných úradníkov nemá núdzu. Vlani zatvorili dokonca bývalého šéfa antipašeráckej agentúry, ktorý mal prsty v pašovaní tisícok luxusných automobilov! Od 5. januára t. r. zaviedla Čína novú organizáciu policajných colných síl v počte 6-tisíc mužov. Sú to ostrí chlapci z armády, polície a colnej správy ich antikorupčnú čistotu má, navyše, monitorovať osobitná služba, podliehajúca colnej správe a prokuratúre. Kvety korupcie |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |