Hospodársky denník
USD39,831 Sk
EUR43,82 Sk
CHF27,498 Sk
CZK1,161 Sk
  Utorok  2.Marca 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













V Tatra Air klope na dvere bankrot


Na Slovensku už neexistuje oficiálny letecký prepravca
Po siedmich rokoch služieb letecká spoločnosť Tatra Air, letecký dopravca v Slovenskej republike, ktorý vykonával pravidelnú vnútroštátnu a medzinárodnú leteckú dopravu z Bratislavy do Košíc, Prahy a Zürichu, musel svoje lietadlá v polovici februára nechať odstavené na letiskovej ploche v Bratislave. Napriek ubezpečeniam zainteresovaných ministerstiev, ktoré ponúkli pomoc a podporu, nepodarilo sa doteraz dosiahnuť žiadny pokrok. Colný problém
V roku 1992 doviezla letecká spoločnosť dve moderné lietadlá Saab 340B, ktoré sa používali na verejnú prepravu. Dôvodom bola skutočnosť, že cestujúca verejnosť chcela mať k dispozícii dopravný prostriedok s vysokým štandardom, bezpečnosťou a spoľahlivosťou bežnou na Západe. Kauza sa začala koncom roku 1998, keď Colný úrad Bratislava zmrazil účty spoločnosti a peňažné prostriedky vo výške takmer 15 mil. Sk previedol na svoj účet. Rozhodol tak na základe skutočnosti, že sa nezaplatilo clo a daň z pridanej hodnoty za dovoz lietadiel. Podľa vedenia Tatra Airu „uvedená skutočnosť je v letectve absurdná, pretože táto prax nemá obdobu v žiadnej krajine s voľným trhom a istotne nie v Európe“. Spoločnosť preukázala štátnej správe, že ani jeden dopravca v Európe neplatí clo za lízingom získanú techniku. Slovenská republika odsúhlasila v roku 1995 nezaťažovať clom výrobky európskeho pôvodu (lietadlá Saab sú švédskej výroby), ale štátna správa trvala pri obnove colného konania v roku 1998 na aplikácii zákona platného v roku 1992. Zaťažila spoločnosť retroaktívne aj o DPH, hoci zákon o tejto dani je platný až od prvého januára 1993, pričom lietadlá boli dovezené pred účinnosťou tohto zákona. Hoci Tatra Air žiadal splácať veľké clo vo výške až 88 mil. Sk formou mesačných splátok, štátna správa túto možnosť neodsúhlasila. Po zmrazení účtov 27. novembra 1998 tržby za letenky cestujúcich išli priamo na účet colnice. Letecká firma sa dostala do situácie, keď bola nútená zastaviť svoju činnosť pre neschopnosť splácať lízingové splátky. Letecký úrad SR začal správne konanie a vydal predbežné opatrenie na ochranu majetku a zakázal lety. Tatra Air nedostal počas svojej existencie od štátu nijaké financie, teraz však potrebuje od neho pomoc. Ak sa nepodarí vyriešiť problém uvedeného 88-miliónového cla, spoločnosť s najväčšou pravdepodobnosťou bude prinútená vyhlásiť bankrot. Chcú úver
Manažment Tatra Airu vidí východisko zo zložitej situácie v rokovaní s vládou. Ako informovali vedúci predstavitelia leteckej spoločnosti, vláde SR chcú ponúknuť 66-percentný balík akcií. Podľa finančného poradcu Tatra Airu T. Smita majú byť zárukou za vládny úver vo výške štyri milióny USD. Nie je vylúčená možnosť ponechania určitého balíka akcií vláde SR. Na otázku, či rokujú priamo s niektorým jej predstaviteľom, poradca odpovedal, že vládny kabinet zatiaľ kontaktovali len písomne. Investičné potreby
V uplynulom období akcionári spoločnosti investovali zo svojich privátnych zdrojov do Tatra Airu viac ako 300 mil. Sk. Tento objem investícií je bežný ako štartovací kapitál na prevádzku malej leteckej spoločnosti, ale nie je postačujúci, aby umožnil jej ďalší rozvoj. Vo všetkých ostatných európskych krajinách bolo začatie verejnej dopravnej služby vždy zabezpečované prostredníctvom štátu vlastnenej a podporovanej spoločnosti, pričom niektoré z nich existujú aj dnes, ako napríklad ČSA, Austrian Airlines, Lot a Malev. Podľa názoru vedúcich predstaviteľov spoločnosti „Slovenská republika je jedinou krajinou v Európe, ktorá nikdy nepodporovala verejnú leteckú dopravu s výnimkou Slovenských aerolínií, ktorých hlavnou činnosťou bola charterová doprava. Iné krajiny minuli množstvo dolárov, aby dali svojim občanom a cestujúcim navštevujúcim ich štát moderný, bezpečný a rýchly dopravný prostriedok. Tatra Air sa veľakrát pokúsil získať ďalšie investície, ale postoj predchádzajúcej vlády a súčasná ekonomická situácia na Slovensku zatiaľ nepresvedčila potenciálnych investorov“. Výsledky spoločnosti
Na pravidelných linkách prepravil Tatra Air v roku 1998 vyše 70 000 cestujúcich. Slovenská správa letísk Bratislava vykázala, že letecká firma prepravila vlani na pravidelných linkách najviac cestujúcich spomedzi všetkých ostatných prepravcov lietajúcich na Slovensko. Ak by sa vyriešili finančné problémy a začala by onedlho opäť lietať, tak existujú predstavy vedenia, ako dosiahnuť ďalší nárast prepravených osôb. Tatra Air tiež zabezpečoval najrozličnejšie humanitárne lety. Za posledné roky prepravil bezplatne tisíce krvných konzerv a derivátov, najmä z Košíc do Bratislavy. Začiatkom februára tohto roka pomohol zachrániť dve novorodeniatka ich bezplatným transportom v mobilnom inkubátore z Košíc do hlavného mesta SR, čím len potvrdil, aká dôležitá je letecká doprava na Slovensku. Tatra Air preukázal Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Ministerstvu financií SR, že počas siedmich rokov prispel letiskám poplatkami za svoju činnosť na Slovensku v objeme, ktorý desaťnásobne prevyšuje sumu, ktorú si previedla colnica. Tatra Air predstavuje európsky štandard prevádzky, ktorý bol akceptovaný hlavnými svetovými dopravcami. Uzavrel obchodné dohody o spoločnom prevádzkovaní liniek so švajčiarskym Swissairom a českými ČSA a dohody o uznávaní prepravných dokladov s viac ako sedemdesiatimi leteckými spoločnosťami, ktoré umožňovali predávať letenky z a do Bratislavy a Košíc v mnohých oblastiach sveta. Spoločnosť tak mala prístup ku globálnemu trhu cestujúcich. Vladimír Turanský

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v °C

Amsterdamdážď8
Aténypolojasno19
Belehradoblačno11
Berlíndážď 6
Bratislavaoblačno10
Bruseldážď 7
Budapešťoblačno11
Bukurešťpolooblačno13
Frankfurtdážď 7
Helsinkizamračené 4
Istanbulmalá oblačnosť13
Kodaňoblačno6
Kyjevdážď 6
Lisabonslnečno18
Londýndážď 12
Madridmalá oblačnosť19
Milánoslnečno15
Moskvazamračené3
Osloprehánky2
Parížzamračené10
Prahaoblačno8
Rímpolojasno18
Sofiaoblačno13
Štokholmprehánky5
Varšavaoblačno7
Viedeňoblačno11
Záhreboblačno13
Ženevadážď 10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.