Hospodársky denník
USD40,995 Sk
EUR44,678 Sk
CHF27,998 Sk
CZK1,166 Sk
  Streda  24.Marca 1999

Tŕnistá cesta odevákov


Komentuje Veronika Fitzeková
Aj keď mzdová práca sa udomácnila vo viacerých odvetviach, stále je typická hlavne pre odevný a textilný priemysel. Väčšina odevných podnikov na Slovensku sa v posledných rokoch zamerala na mzdovú prácu, pretože tá podnikom umožňuje bez veľkých investícií udržiavať objem výroby a zamestnanosť. Slovenský trh nie je adekvátny existujúcim výrobným kapacitám, preto musia aj takto kooperovať so zahraničnými firmami. Ich výrobky sa tak sprostredkovane dostanú do predajných sietí na západných trhoch. Odevný a textilný priemysel si aj takýmto spôsobom od roku 1989 ako jedno z mála odvetví udržiava aktívne saldo v zahraničnom obchode. Zameranie na prácu vo mzde, ktoré bolo pre mnohých okamžitým riešením problémov, však so sebou prináša aj riziká. napr. závislosť od zahraničných odberateľov a stagnáciu podniku v rozvoji a modernizácii technológií. Tento spôsob výroby je tiež rizikový, pretože konjunktúra mzdovej práce je len dočasná. Partner môže kedykoľvek svoje zákazky presunúť zaujímavejšiemu a lacnejšiemu výrobcovi. Môže sa zmeniť trend a zahraniční partneri nasmerujú výrobu do iných, výhodnejších krajín s lacnejšou pracovnou silou. Odborníci upozorňujú, že slovenskí výrobcovia by sa mali zamerať na duševnú časť práce vo výrobe konfekcie. Odevný priemysel totiž nemá v mzdovej práci u nás dlhodobú perspektívu. Naproti tomu mzdová práca prináša podnikom príležitosť. Ak slovenský partner dokáže udržať v mzdovej práci svoju kvalitu, zvyšuje v budúcnosti pravdepodobnosť fungovania vzájomného kooperačného vzťahu. Mzdová práca bola v istom období dobrým spôsobom na prekonanie reštrukturalizačných ťažkostí odevných podnikov. Ak ju ambiciózne podniky vedia správne využiť, môže sa stať odrazovým mostíkom pre vlastnú produkciu. Viaceré odevné spoločnosti prechádzajú v súčasnosti na podstatne náročnejšiu výrobu značkových odevov. Práve výrobky vyššej kvality majú firmám vytvoriť zdroje do budúcnosti. Odevné firmy tak nastupujú cieľavedomejšiu cestu smerom k výrobe plnej konfekcie. Plná konfekcia je ambíciou takmer každej odevnej firmy. Je však už na každom podniku, ako sa vyrovná s problémom finančných prostriedkov na zabezpečenie výroby a nákup materiálov. Situáciu nezlepšuje ani akútny nedostatok kvalifikovaných pracovných síl v rezorte. Cesta k plnej konfekcii bude pre slovenské firmy poriadne tŕnistá.
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.