|
|||||||||||||||||
Streda 24.Marca 1999 |
Tŕnistá cesta odevákovKomentuje Veronika Fitzeková Aj keď mzdová práca sa udomácnila vo viacerých odvetviach, stále je typická hlavne pre odevný a textilný priemysel. Väčšina odevných podnikov na Slovensku sa v posledných rokoch zamerala na mzdovú prácu, pretože tá podnikom umožňuje bez veľkých investícií udržiavať objem výroby a zamestnanosť. Slovenský trh nie je adekvátny existujúcim výrobným kapacitám, preto musia aj takto kooperovať so zahraničnými firmami. Ich výrobky sa tak sprostredkovane dostanú do predajných sietí na západných trhoch. Odevný a textilný priemysel si aj takýmto spôsobom od roku 1989 ako jedno z mála odvetví udržiava aktívne saldo v zahraničnom obchode. Zameranie na prácu vo mzde, ktoré bolo pre mnohých okamžitým riešením problémov, však so sebou prináša aj riziká. napr. závislosť od zahraničných odberateľov a stagnáciu podniku v rozvoji a modernizácii technológií. Tento spôsob výroby je tiež rizikový, pretože konjunktúra mzdovej práce je len dočasná. Partner môže kedykoľvek svoje zákazky presunúť zaujímavejšiemu a lacnejšiemu výrobcovi. Môže sa zmeniť trend a zahraniční partneri nasmerujú výrobu do iných, výhodnejších krajín s lacnejšou pracovnou silou. Odborníci upozorňujú, že slovenskí výrobcovia by sa mali zamerať na duševnú časť práce vo výrobe konfekcie. Odevný priemysel totiž nemá v mzdovej práci u nás dlhodobú perspektívu. Naproti tomu mzdová práca prináša podnikom príležitosť. Ak slovenský partner dokáže udržať v mzdovej práci svoju kvalitu, zvyšuje v budúcnosti pravdepodobnosť fungovania vzájomného kooperačného vzťahu. Mzdová práca bola v istom období dobrým spôsobom na prekonanie reštrukturalizačných ťažkostí odevných podnikov. Ak ju ambiciózne podniky vedia správne využiť, môže sa stať odrazovým mostíkom pre vlastnú produkciu. Viaceré odevné spoločnosti prechádzajú v súčasnosti na podstatne náročnejšiu výrobu značkových odevov. Práve výrobky vyššej kvality majú firmám vytvoriť zdroje do budúcnosti. Odevné firmy tak nastupujú cieľavedomejšiu cestu smerom k výrobe plnej konfekcie. Plná konfekcia je ambíciou takmer každej odevnej firmy. Je však už na každom podniku, ako sa vyrovná s problémom finančných prostriedkov na zabezpečenie výroby a nákup materiálov. Situáciu nezlepšuje ani akútny nedostatok kvalifikovaných pracovných síl v rezorte. Cesta k plnej konfekcii bude pre slovenské firmy poriadne tŕnistá. |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |