|
|||||||||||||||||
Streda 24.Marca 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posilniť nezávislosťPodpora USA pri prijímaní SR za člena OECD Bola to vôbec prvá cesta vedenia Protimonopolného úradu SR (PÚ) do partnerských inštitúcií v USA, zdôraznil predseda PÚ Peter Nižňanský po návrate z Washingtonu a New Yorku. Oficiálna návšteva slovenskej delegácie sa uskutočnila na pozvanie Rusella Pittmana, vedúceho sekcie politiky hospodárskej súťaže, divízie antitrustu Ministerstva spravodlivosti USA. V rámci programu sa stretol i s čelným predstaviteľom druhej inštitúcie pre hospodársku súťaž - predsedom Federálnej obchodnej komisie USA - Robertom Pitofskym. O výsledkoch návštevy P. Nižňanský v nasledujúcom rozhovore povedal: - Americkí kolegovia sa zaujímali najmä o vývoj najnovšej legislatívy v ochrane hospodárskej súťaže, ktorú avizovala aj terajšia vláda SR už vo svojom programovom vyhlásení. Tá by mala priniesť významné zmeny z hľadiska nezávislosti postavenia PÚ a posilnenia jeho právomocí. Legislatívny zámer nového zákona sa skončí do konca septembra a paragrafové znenie do jesene budúceho roka. V súčasnosti na príprave novej právnej normy pracuje expertná skupina. Zástupcov partnerských inštitúcií v USA som informoval aj o zámere vytvoriť v pripravovanej novele zákona tzv. kolektívne vedenie PÚ U nich majú už podobný princíp zavedený. Vedenie Federálnej obchodnej komisie sa skladá z 5 komisárov. Tých vymenúva prezident USA a potvrdzuje Senát. Do funkcie sú vymenovaní na 5 rokov. Jedného z nich vymenuje prezident USA za predsedu federálnej obchodnej komisie. Môže ho síce hocikedy odvolať, ale nemôže ho odvolať z postu komisára. Pohľad do nedávnej minulosti potvrdzuje, že stačilo, ak PÚ neriešil prípady porušenia zákona o ochrane hospodárskej súťaže tak, ako očakávala tá-ktorá vládna garnitúra a už bol odvolaný. Vytvorí nový zákon podmienky na posilnenie nezávislosti PÚ? - Tento problém sa vyrieši oveľa skôr, a to už v kompetenčnom zákone, ktorý by sa mal dostať do parlamentu už v apríli. Na rozdiel od súčasnosti navrhujeme, aby predsedu PÚ volil na návrh vlády NR SR a do funkcie ho vymenoval prezident republiky. Navyše, mal by sa voliť na obdobie 5 rokov. Tento návrh je v súčasnosti na medzirezortnom pripomienkovom konaní a zostáva len počkať, ako sa k tejto myšlienke postaví vláda a poslanci NR SR. Hovorili ste aj o vstupe SR do OECD, keďže práve USA patria ku krajinám, ktoré majú vážne výhrady proti prijatiu SR do tohto klubu bohatých? - To bol jeden z hlavných cieľov našej návštevy a, myslím si, že sa nám podarilo amerických predstaviteľov presvedčiť o pripravenosti SR na vstup do OECD. Kolegovia v USA sa o túto otázku zaujímali, najmä preto, že v súčasnosti urýchľujeme proces prijatia SR do OECD. Vysvetlil som, že pravidelne - aj teraz v máji budeme pred výborom OECD pre súťažnú politiku a právo v Paríži obhajovať správu o činnosti PÚ za minulý rok. Chcem však zdôrazniť, že nielen v OECD, ale aj na pôde EÚ (nedávno sme rokovali aj v Bruseli) konštatovali, že v oblasti ochrany hospodárskej súťaže SR spĺňa všetky požadované kritériá. Nemusíme sa obávať ani porovnávania s členskými krajinami EÚ. Dokonca sme už dnes lepší, ako niektoré členské štáty EÚ. Veď aj súčasný zákon o ochrane hospodárskej súťaže je prakticky harmonizovaný s legislatívou EÚ a Američania vysoký stupeň harmonizácie ocenili. Počas existencie Protimonopolného úradu jeho predstavitelia viackrát aj pred novinármi vyjadrili nespokojnosť s kompetenciami PÚ smerom k orgánom štátnej správy... - Podľa terajšieho zákona č. 188/1994 a ďalších úprav a dodatkov, môžem predstaviteľa štátnej správy len upozorniť na porušovanie zákona a žiadať o nápravu. Donucovaciu právomoc však PÚ SR v takýchto prípadoch nemá. Preto navrhujeme takú úpravu, aby sme - pokiaľ ide o rozhodnutie konkrétneho ministra - mali právo vec predložiť na rokovanie vlády. Proti obciam, ktoré porušia zákon, uvažujeme so zavedením sankčného postihu ako u podnikateľov. Môžete uviesť konkrétne príklady z posledného obdobia, keď orgány štátnej správy vydali rozhodnutia, ktoré boli v rozpore so zákonom? - Napríklad sme riešili rozhodnutie ministra zdravotníctva o tom, že lekárne môžu akceptovať len recepty vydané na tlačivách ŠEVT-u. To, samozrejme, bolo jasné porušenie zákona, obmedzujúce hospodársku súťaž. V tomto prípade však minister zdravotníctva okamžite reagoval na upozornenie a nariadenie zrušil. Oveľa zložitejší je podnet firmy z Považia, ktorá na Slovensku otvára herne. Obce sa dosť logicky takýmto podnikateľským aktivitám bránia a nechcú jej dať povolenie. Na druhej strane však Ústava SR zabezpečuje právo na slobodné podnikanie. Definitívny verdikt sme ešte nevyriekli. Predstavitelia partnerských organizácií v USA nám v diskusiách na túto tému povedali, že u nich by zrejme spor vyhrala obec, lebo samosprávy nielen v USA, ale aj v ostatných krajinách EÚ majú vo všeobecnosti podstatne väčšie právomoci ako na Slovenku. Zdena Rabayová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |