Hospodársky denník
USD40,995 Sk
EUR44,678 Sk
CHF27,998 Sk
CZK1,166 Sk
  Streda  24.Marca 1999

Posilniť nezávislosť


Podpora USA pri prijímaní SR za člena OECD
„Bola to vôbec prvá cesta vedenia Protimonopolného úradu SR (PÚ) do partnerských inštitúcií v USA,“ zdôraznil predseda PÚ Peter Nižňanský po návrate z Washingtonu a New Yorku. Oficiálna návšteva slovenskej delegácie sa uskutočnila na pozvanie Rusella Pittmana, vedúceho sekcie politiky hospodárskej súťaže, divízie antitrustu Ministerstva spravodlivosti USA. V rámci programu sa stretol i s čelným predstaviteľom druhej inštitúcie pre hospodársku súťaž - predsedom Federálnej obchodnej komisie USA - Robertom Pitofskym. O výsledkoch návštevy P. Nižňanský v nasledujúcom rozhovore povedal: - Americkí kolegovia sa zaujímali najmä o vývoj najnovšej legislatívy v ochrane hospodárskej súťaže, ktorú avizovala aj terajšia vláda SR už vo svojom programovom vyhlásení. Tá by mala priniesť významné zmeny z hľadiska nezávislosti postavenia PÚ a posilnenia jeho právomocí. Legislatívny zámer nového zákona sa skončí do konca septembra a paragrafové znenie do jesene budúceho roka. V súčasnosti na príprave novej právnej normy pracuje expertná skupina. Zástupcov partnerských inštitúcií v USA som informoval aj o zámere vytvoriť v pripravovanej novele zákona tzv. kolektívne vedenie PÚ U nich majú už podobný princíp zavedený. Vedenie Federálnej obchodnej komisie sa skladá z 5 komisárov. Tých vymenúva prezident USA a potvrdzuje Senát. Do funkcie sú vymenovaní na 5 rokov. Jedného z nich vymenuje prezident USA za predsedu federálnej obchodnej komisie. Môže ho síce hocikedy odvolať, ale nemôže ho odvolať z postu komisára. Pohľad do nedávnej minulosti potvrdzuje, že stačilo, ak PÚ neriešil prípady porušenia zákona o ochrane hospodárskej súťaže tak, ako očakávala tá-ktorá vládna garnitúra a už bol odvolaný. Vytvorí nový zákon podmienky na posilnenie nezávislosti PÚ?

- Tento problém sa vyrieši oveľa skôr, a to už v kompetenčnom zákone, ktorý by sa mal dostať do parlamentu už v apríli. Na rozdiel od súčasnosti navrhujeme, aby predsedu PÚ volil na návrh vlády NR SR a do funkcie ho vymenoval prezident republiky. Navyše, mal by sa voliť na obdobie 5 rokov. Tento návrh je v súčasnosti na medzirezortnom pripomienkovom konaní a zostáva len počkať, ako sa k tejto myšlienke postaví vláda a poslanci NR SR.

Hovorili ste aj o vstupe SR do OECD, keďže práve USA patria ku krajinám, ktoré majú vážne výhrady proti prijatiu SR do tohto „klubu bohatých“? - To bol jeden z hlavných cieľov našej návštevy a, myslím si, že sa nám podarilo amerických predstaviteľov presvedčiť o pripravenosti SR na vstup do OECD. Kolegovia v USA sa o túto otázku zaujímali, najmä preto, že v súčasnosti urýchľujeme proces prijatia SR do OECD. Vysvetlil som, že pravidelne - aj teraz v máji – budeme pred výborom OECD pre súťažnú politiku a právo v Paríži obhajovať správu o činnosti PÚ za minulý rok. Chcem však zdôrazniť, že nielen v OECD, ale aj na pôde EÚ (nedávno sme rokovali aj v Bruseli) konštatovali, že v oblasti ochrany hospodárskej súťaže SR spĺňa všetky požadované kritériá. Nemusíme sa obávať ani porovnávania s členskými krajinami EÚ. Dokonca sme už dnes lepší, ako niektoré členské štáty EÚ. Veď aj súčasný zákon o ochrane hospodárskej súťaže je prakticky harmonizovaný s legislatívou EÚ a Američania vysoký stupeň harmonizácie ocenili.

Počas existencie Protimonopolného úradu jeho predstavitelia viackrát aj pred novinármi vyjadrili nespokojnosť s kompetenciami PÚ smerom k orgánom štátnej správy... - Podľa terajšieho zákona č. 188/1994 a ďalších úprav a dodatkov, môžem predstaviteľa štátnej správy len upozorniť na porušovanie zákona a žiadať o nápravu. Donucovaciu právomoc však PÚ SR v takýchto prípadoch nemá. Preto navrhujeme takú úpravu, aby sme - pokiaľ ide o rozhodnutie konkrétneho ministra - mali právo vec predložiť na rokovanie vlády. Proti obciam, ktoré porušia zákon, uvažujeme so zavedením sankčného postihu ako u podnikateľov.

Môžete uviesť konkrétne príklady z posledného obdobia, keď orgány štátnej správy vydali rozhodnutia, ktoré boli v rozpore so zákonom? - Napríklad sme riešili rozhodnutie ministra zdravotníctva o tom, že lekárne môžu akceptovať len recepty vydané na tlačivách ŠEVT-u. To, samozrejme, bolo jasné porušenie zákona, obmedzujúce hospodársku súťaž. V tomto prípade však minister zdravotníctva okamžite reagoval na upozornenie a nariadenie zrušil. Oveľa zložitejší je podnet firmy z Považia, ktorá na Slovensku otvára herne. Obce sa dosť logicky takýmto podnikateľským aktivitám bránia a nechcú jej dať povolenie. Na druhej strane však Ústava SR zabezpečuje právo na slobodné podnikanie. Definitívny verdikt sme ešte nevyriekli. Predstavitelia partnerských organizácií v USA nám v diskusiách na túto tému povedali, že u nich by zrejme spor vyhrala obec, lebo samosprávy nielen v USA, ale aj v ostatných krajinách EÚ majú vo všeobecnosti podstatne väčšie právomoci ako na Slovenku. Zdena Rabayová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.