Hospodársky denník
USD40,974 Sk
EUR44,684 Sk
CHF28,03 Sk
CZK1,161 Sk
  Piatok  26.Marca 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ekonomické reformy v závejoch ideológie?


Neakceptovateľný postoj úradov k občanom a občanom
Napriek tomu, že morálnym víťazom volieb na Slovensku bola SDK, je doterajšia politika vládnej koalície politikou SDĽ. Ak odhliadnem od problému rómskej menšiny, ktorá už nie je problémom Slovenska, ale problémom maďarskej minority, ktorej práva sa stále porovnávajú s právami Rómov, je jediným výsledkom volieb obnovenie červeného teroru. Hospodársky a morálny rozpad Slovenska sa nedá zastaviť úpravami trestného práva tak, že podnikateľské aktivity automaticky budú trestnou činnosťou a výnimky budú regulované v Obchodnom zákonníku. V októbri 1917 definoval Lenin úlohu trestného práva sovietov ako „motivačnú a legalizujúcu“. Pre tých, ktorí by nevedeli, čo sa malo legalizovať a motivovať, treba použiť slová Lenina: „Červený teror bude naším najlepším nástrojom na udržanie moci.“ Justičný komisár Krylenko potvrdil, že popravy nevinných imponujú masám oveľa viac ako hospodárske úspechy novej vlády. Na Slovensku sme svedkami podobného postoja vládnucej skupiny voči tým, ktorí sa pokúšajú podnikať. Každý omyl alebo aj obyčajný obchod, ktorého účel leží mimo kapacity intelektu tých, ktorí sa ho pokúšajú vyhodnotiť z daňového hľadiska, môže mať trestnoprávny následok pre podnikateľa. Keď sa podnik v záujme toho, aby sa vyhol chybe, obráti na daňový úrad, je odpoveďou: „My nie sme poradenskou inštitúciou.“ Tento vulgárny a neakceptovateľný postoj k občanom a podnikom nie je iba v oblasti daňovej, ale je bežným prejavom moci tých, ktorí už zabudli, ako sa k nej dostali. Ak je to tak, že sa systematicky k moci dostávajú tí najhorší jednotlivci, tak sa musíme zamyslieť nad tým, či celý systém nie je nefunkčný. Dane? Ľudia!
Dnes už pravdepodobne nie je nikto na Slovensku, kto by veril, že štátom vlastnené podniky majú možnosť obstáť v trhovej ekonomike. Výnimku tvorí niekoľko monopolov, ktoré fungujú nie preto, že by boli dobré, ale preto, že im nikto nesmie konkurovať. V systéme, ktorý dnes máme, je čoraz väčší rozdiel medzi verejným a súkromným sektorom. Kým zodpovednosť za veci verejné leží jednoznačne na pleciach politikov a je výsledkom práce súkromného sektora závislého tak od podnikateľského sektora, ako aj od schopnosti ľudí v ňom činných. Centrálnym problémom verejného sektora je podľa politikov nedostatok prostriedkov. Tento problém zjavne zapríčinili daňové úniky a spoločnosť vynakladá viac a viac prostriedkov na honbu na vinníkov. Určite nie som sám, kto si myslí, že problémy verejného sektora sa nedajú riešiť väčším výberom daní, ale lepším výberom ľudí zodpovedných za veci verejné. Konečne treba doriešiť otázku obecných daní. Je nemysliteľné, aby obecní politici boli iba prerozdeľovači štátom pridelených peňazí. Na obci musí ležať zodpovednosť za vlastný rozpočet aj v oblasti výnosovej. V Európe je priamy obecný výnos v priemere okolo 25 korún do obecnej pokladnice z každej stokoruny, ktorú ten, kto má trvalé bydlisko v obci, zarobí. Štátne dane sú relatívne zanedbateľné. Takýto systém je vysoko motivačný pre obecných politikov, pretože ich núti vytvárať lokálne predpoklady na podnikanie. Naši lokálni politici sa spoliehajú na vládu a spolu s národom vytvárajú masu tých, ktorí sa iba sťažujú a nekonajú. Obec musí byť niečím, čo si ľudia nielen želajú, ale aj niečím, čo si môžu dovoliť a čo vedia zodpovedne spravovať. Žiadna lokálna demokracia nemôže existovať bez zodpovednosti a dnešný systém je samodeštruktívny. Sen a realita
Všetci chcú viac peňazí a nikoho nezaujíma, ako sa k nim štát dostane. Problémom Slovenska je, že máme vládu, ktorá si nevie predstaviť decentralizovaný finančný systém, a obce, ktoré nechcú prebrať zodpovednosť za výnosovú časť vlastného rozpočtu. Ocitli sme sa v situácií, keď je samozrejmé, že predstavu o centrálnej finančnej moci treba reformovať na prospech lokálnych rozpočtov. Problém je v zložení vlády a rozdelení zodpovednosti. Keď SDĽ zodpovedá za ministerstvo financií, tak je namieste si pripomenúť, ako fungoval ruský model na riešenie podobného problému. V porevolučnom opojení z moci a po definitívnom prevzatí mocenských nástrojov štátu bolo treba národu vysvetliť rozdiel medzi snom o blahobyte v budúcnosti a neutešenou realitou, v ktorej sa nachádzal. Národ rád prijal doktrínu komunizmu, pretože podľa nej sa blahobytu nedalo vyhnúť a bolo treba iba čakať. Na rozdiel od profesionálov v cirkevných kruhoch, ktorí sľubujú raj vždy po smrti, sľúbili komunisti niečo, čo automaticky garantovalo neúspech. Veľké predstavy, malé prostriedky a nepripravený a nemotivovaný občan sú základnými ingredienciami spoločenských katastrof. Východisko našli komunisti v trestnom práve. V zákone z roku 1926 v artikli 58 a jeho 14 paragafoch sa definujú priestupky proti štátu. Je pozoruhodné, že tento zákon udáva iba dolnú hranicu trestu. Z ekonomického hľadiska však zákon umožnil jedinečnú mobilizáciu pracovnej sily, pretože zabezpečil miliónom Rusov povinnosť nútených prác minimálne na desať rokov. A kde je garant?
Napriek tomuto novodobému štátnemu otrokárstvu sa štátu nedarí. Pri 20. výročí revolúcie sa dolná hranica trestu zvyšuje na dvadsať rokov nútených prác. Zákon sa ďalej zlepšuje tým, že už netreba dokazovať vinu, ale na odsúdenie stačí podozrenie z trestnej činnosti predložené dôveryhodnou osobou. Pri 30. výročí revolúcie sa dolná hranica trestu zvyšuje na 25 rokov nútených prác. Návrhy dnešnej vlády v oblasti „nevyhnutnej úpravy“ Obchodného zákonníka tak, aby bol v súlade s trestným právom, určite majú svoj dôvod. Spôsob, ktorým vláda chce riešiť vzniknutý problém, pripomína metódy komunistickej diktatúry. Máloktorý z voličov očakával podobný návrh, a podľa mňa je hanbou a sklamaním pre tých, ktorí verili, že SDK bude garantom a stabilizátorom novej vlády. Alexander F. Zvrškovec
Dividend Group

Počasie

Na území Slovenska bude prevládať všeobecne priaznivé počasie s pozitívnym vplyvom na zdravotný stav a celkovú fyzickú a psychickú pohodu. Dobrý telesný a duševný stav podmieňuje dobrú výkonnosť a reakčnú schopnosť, čomu napomáha aj priaznivý vplyv počasia na kvalitu spánku, ktorý je pokojný a občerstvujúci. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami by sa však mali šetriť, vyhýbať sa nezvyčajnej námahe a stresom. Môže byť sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Meteosenzitívni, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať zvýšenou náchylnosťou k migrénam a pocitom závratu. Zajtra očakávame naďalej pretrvávanie priaznivých účinkov počasia.(zč)

n Dnes bude jasno až polojasno. Cez deň od západu pribúdanie oblačnosti. Teplo. Najvyššia denná teplota 13 až 17, v nížinách pri slnečnom počasí okolo 19 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 8 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 4 až 7 m/s, na juhozápade a na horách okolo 10, v nárazoch 15 až 20 m/s.n V sobotu a nedeľu bude polojasno, v západnej polovici krajiny oblačno a ojedinele slabý dážď, v nedeľu na celom území oblačno a miestami, najmä na juhozápade občasný dážď.n Slnko vyjde zajtra o 5.43 a zapadne o 18.12 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v °C

Amsterdamveľká oblačnosť9
Aténypolojasno23
Belehradtakmer jasno20
Berlínprehánky14
Bratislavapolojasno17
Bruselprehánky11
Budapešťpolojasno19
Bukurešťtakmer jasno21
Frankfurtdážď12
Helsinkidážď so snehom2
Istanbulslnečno20
Kodaňdážď9
Kyjevslnečno11
Lisabonpolojasno16
Londýnoblačno13
Madridpolojasno15
Milánopolojasno20
Moskvatakmer jasno12
Oslodážď so snehom2
Parížpolooblačno13
Prahaoblačno14
Rímpolojasno21
Sofiatakmer jasno19
Štokholmdážď9
Varšavatakmer jasno16
Viedeňpolooblačno17
Záhrebpolojasno16
Ženevaprehánky11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.