|
|||||||||||||||||
Pondelok 29.Marca 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priveľa rezerv v podnikochPribližovanie sa k západným parametrom Racionalizačné opatrenia môžu priniesť úsporu prevádzkových nákladov až o 15 percent. Prechod na jednozmennú prevádzku zaviedol v uplynulých týždňoch výrobca ložísk v Prešove, ZVL Auto. Opatrenie má priniesť redukciu prevádzkových nákladov o 15 %. Podnik, ktorý dokázal prekonať následky konverzie vojenskej výroby, úspešne sa presadil na trhoch západnej Európy a v súčasnosti patrí medzi významných exportérov SR, sa začiatkom roka dostal do problémov. Obrat spoločnosti za minulý rok predstavuje 440 mil. Sk a hospodársky výsledok pred zdanením 1 mil. Sk. Export tvorí 84 % produkcie, pričom 25 % z celkového obratu firma vyviezla do Talianska. Perspektívny trh Ako tvrdí generálny riaditeľ ZVL Auto Ing. Miloslav Vysoký, pod hospodársky výsledok sa podpísala kríza v Rusku: V polovici minulého roka sa zrútil ruský trh. Naša firma mala do Ruska podpísaný kontrakt v objeme 100 mil. Sk. Uplatnili sme len 30 mil. Sk. Výpadok sme nahradili vyšším exportom do Talianska, Nemecka a Brazílie. V Rusku sme zatiaľ obmedzili dodávky na prvomontáž a pripravujeme pre tento trh prechodné zníženie cien, ktoré by malo garantovať zvýšenie predaja. Napriek problémom nechceme z ruského trhu vypadnúť, je to veľmi perspektívna oblasť. Devalvácia však zastavila v decembri vývoz aj do Brazílie. Prvé dva mesiace tohto roka boli síce veľmi slabé vo výrobe aj predaji, ale marec je už normálny. V máji obnovujeme dodávky do Brazílie a v druhom polroku chceme dobehnúť sklz prvých dvoch mesiacov, konštatuje Ing. M. Vysoký. V tomto roku plánuje spoločnosť obrat 400 mil. Sk. Ako zdôrazňuje, zlepšenie ekonomických ukazovateľov nechcú v tomto období robiť zvyšovaním obratu, ale predovšetkým redukciou prevádzkových nákladov. Začali sme zmenu prevádzkovania firmy zameranú na zníženie energetickej náročnosti. Ide vlastne o zhutnenie podniku. Výrobu premiestňujeme do menšieho počtu hál. Znamená to nižšie náklady na teplo, elektrickú energiu a efektívnejšie využitie strojového parku. Analyzovali sme využitie kapacít. Prepočty ukazujú, že v jednej zmene dokážeme vyrobiť to, čo sme robili v dvoch. Nevyužívali sme technológiu na sto percent. Zavedením pracovnej doby od 7.50 do 15.50 hod sa chceme tiež vyhnúť energetickej špičke. Tento systém skúšame do konca apríla a potom presne vyčíslime úspory, vysvetľuje Ing. M. Vysoký. Ako potvrdil, podnik neplánuje hromadné prepúšťanie. Aj keď má ambíciu znížiť počet súčasných 717 pracovníkov, bude to len prirodzenou fluktuáciou a úbytkom. Prepúšťanie je vzhľadom na odstupné veľmi drahá vec, pričom prínos sa ukáže až o dva roky. Preto necháme tento proces prebiehať samovoľne dlhší čas, tvrdí generálny riaditeľ. Hľadajú rezervy Racionalizácia má svoje dôvody. Podnik na začiatku minulého roka získal na zabezpečenie ďalšieho rozvoja zahraničného investora, taliansku spoločnosť F. A. I. T. z Milána. Jej finančný vstup 125,1 mil. Sk predstavoval 49-percentný podiel na základnom imaní spoločnosti ZVL Auto Prešov. Taliansky partner chce v prešovskom podniku investovať ďalších 7 - 8 mil. DEM, podmienkou je úspora nákladov. Preto pripravujeme projekt fungovania firmy na rok 2001, argumentuje Ing. M. Vysoký: Očakávame, že prijaté opatrenia prinesú pri nákladoch 390 mil. Sk úsporu 58 mil. Sk, teda 15 % bez poklesu obratu. Týmto spôsobom chceme získať talianske parametre firmy. Minimálny cieľ v prvej etape je dosiahnuť produktivitu 1 mil. Sk na pracovníka. V minulom roku to v našej firme bolo 571 000 Sk. Pritom v slovenských podnikoch, kde viac rokov pôsobia zahraniční partneri, dosahuje produktivita aj 2 mil. Sk ročne. Náš podnik má ešte rezervy, ktoré chceme plne využiť. Veronika Fitzeková |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |