Dôležitý je vždy prvý krok Tri zo štyroch podnikov sa zapája do darcovstva Hoci darcovstvo a sociálne spolucítenie má na Slovensku dlhú tradíciu, meniace sa spoločenské a právne prostredie, ako aj meniace sa vnímanie úlohy štátu pri pomoci tým, ktorí to potrebujú, spôsobuje, že aj darcovia na Slovensku hľadajú v súčasnosti nové formy poskytovania zmysluplnej pomoci. Čo ich k tomu vedie a čo zasa odrádza, rozhodla sa nájsť odpoveď Nadácia pre občiansku spoločnosť. Tá sa pri príprave základnej filozofie a konceptu obrátila na podobné modely v okolitých krajinách i zámorí. Koncepciu poskytla na komentáre medzinárodným sponzorom, predovšetkým Americkej agentúre pre medzinárodný rozvoj, Podnikateľskému poradnému výboru Nadácie pre občiansku spoločnosť, ako aj Fóru donorov na Slovensku. Výsledkom tohto interaktívneho procesu, ktorý v etickej rovine odzrkadľuje úctu a dôveru verejnosti - obdarovaných k sponzorom je Listina práv darcu. Etický kódex darcu je štandardným dokumentom v demokratických krajinách, ktorý chráni práva darcu a zároveň poskytuje priestor pre partnerské a užšie vzťahy s obdarovanými. Prieskum, ktorý Nadácia pre občiansku spoločnosť pripravila, mal za cieľ identifikovať potenciál na nadviazanie a upevnenie partnerstiev firiem s neziskovými organizáciami. Podľa jeho výsledkov tri zo štyroch podnikov na Slovensku sa zapájajú do darcovstva. Ako najdôležitejší faktor na zlepšenie darcovstva podnikatelia zdôraznili priaznivejšiu legislatívu pre darcov. Druhou najčastejšie uvádzanou príležitosťou, ako vybudovať väčšiu dôveru podniku k neziskovej organizácii, je schopnosť lepšej kontroly nad použitím príspevku. Prekážkou na darovanie je však aj nedostatok uznania. Transformácia ekonomiky v posledných rokoch mala nepriaznivý vplyv na financovanie štátnych organizácií ako škôl alebo nemocníc. Následne tieto smerujú časť svojho úsilia o získanie finančnej alebo materiálnej výpomoci na miestne, prípadne celonárodné a medzinárodné firmy. Najviac respondentov prieskumu uviedlo, že podporujú štátne organizácie, takmer každá piata športové kluby a organizácie pracujúce s deťmi si pre darcovstvo vyberá jeden podnik zo šiestich. Prieskum naznačil, že darcovstvo podnikov sa uberá rôznymi smermi, a že väčšina firiem si nachádza vlastný spôsob podpory verejnoprospešných a dobročinných činností, ktorý jej vyhovuje. Gabriela Klestincová
|
Amsterdam | polojasno | 17 |
Atény | oblačno | 16 |
Belehrad | polojasno | 15 |
Berlín | polojasno | 16 |
Bratislava | slnečno | 16 |
Brusel | slnečno | 17 |
Budapešť | slnečno | 17 |
Bukurešť | oblačno | 13 |
Frankfurt | slnečno | 14 |
Helsinki | prehánky | 10 |
Istanbul | oblačno | 14 |
Kodaň | slnečno | 15 |
Kyjev | slnečno | 17 |
Lisabon | slnečno | 20 |
Londýn | oblačno | 15 |
Madrid | slnečno | 20 |
Miláno | slnečno | 20 |
Moskva | slnečno | 16 |
Oslo | oblačno | 11 |
Paríž | slnečno | 18 |
Praha | slnečno | 14 |
Rím | slnečno | 18 |
Sofia | oblačno | 12 |
Štokholm | dážď | 12 |
Varšava | slnečno | 17 |
Viedeň | slnečno | 18 |
Záhreb | polojasno | 16 |
Ženeva | slnečno | 15 |
|
|
|