Hospodársky denník
USD41,859 Sk
EUR44,871 Sk
CHF28,144 Sk
CZK1,168 Sk
  Streda  31.Marca 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Keď biznis prestáva byť biznisom a umenie chátra


Nič nové pod slnkom. Marec je mesiacom bilancií a plánov. Vyhodnocuje sa, oceňuje sa, čo bolo – rozvažuje sa a plánuje, čo a za čo bude. Niekoľko rebríčkov s číslami som si prešla, keď som zaregistrovala nárek slovenských filmárov. Tu sú: Americké rekordy: V roku 1998 boli tržby v amerických (a kanadských) kinách o 9 % vyššie ako v roku 1997, tržby dosiahli 6,86 mld. dolárov. Do kín prišlo historicky najviac divákov – 1,38 mld. Zásluhou č. 1 - filmu Titanic bola v tržbách najúspešnejšia spoločnosť 20th Century Fox (2,7 mld. dolárov). Na druhej a tretej priečke bodovali Armagedon a Zachráňte vojaka Ryana. Slovenské rekordy: V roku 1998 navštívilo 300 slovenských kín 4,82 milióna divákov (oproti roku 1992 je to sotva tretina) a tržby dosiahli 194 miliónov korún. Komerčne najúspešnejšia bola trojica Titanic, Sedem rokov v Tibete a Armagedon. V roku 1998 mal premiéru jediný slovenský film Rivers of Babylon, v súvislosti s ním komerciu radšej ani nespomeňme. S čím ho porovnať? A je ešte vôbec tvorivé prostredie, v akom vznikol? Ak si premietneme všetky peripetie jeho vzniku, môžeme ho pokladať za hrdinský čin. Klobúk dolu, že napriek tomu boduje umelecky. Pretože tak skoro nasledovníka asi mať nebude. Podľa nedávneho vyhlásenia slovenských filmárov k návrhu štátneho rozpočtu v rezorte kultúry na rok 1999, je slovenská filmová tvorba na okraji priepasti (a to už tiež nie je novinka). Navrhovaných 18 miliónov Sk je pre ňu tak málo, že sa s nimi, ako sa vyjadril O. Šulaj, prezident Slovenskej filmovej a televíznej akadémie „nedá robiť takmer nič“. Filmári očakávali, že po nastolení demokratického spoločenského režimu štátne orgány nájdu vôľu i reálne systémové riešenia, ako zachrániť slovenský film pred záhubou. A nie to, že sa pre film „nájde“ v štátnom rozpočte na tento rok sotva pätina minuloročných financií. Filmármi požadovaných 100 miliónov by mohlo zabezpečiť prežitie slovenskej filmovej kultúry, oživiť tvorbu, ba pomohlo by udržať aj širšie aktivity, napríklad zopár festivalov, ktoré na Slovensku ešte máme. Kinematografia v SR, na rozdiel od iných druhov umenia, nemá svoj hlavný zdroj financovania. Má len pomocné, malé a čiastkové zdroje. Tie doteraz každý rok klesali a vysychali. V tomto štádiu, keď jeden rok reprezentuje jeden film, stráca sa nielen tvorivá kontinuita, pomaly to nestačí ani na udržanie základných filmárskych profesií. Pritom podľa dostupných informácií dostane kultúra približne rovnakú sumu ako vlani. Lenže nielen filmári, ale i divadelníci a výtvarníci sa ozývajú, že dostanú oveľa menej. Kam sa teda tie peniaze strácajú? Obávam sa, že každé odďaľovanie systémového riešenia na financovanie životaschopnej kultúry zvyšuje nebezpečenstvo, že nakoniec nebude komu prípadné budúce milióny vyplatiť. Filmári sa roztratia po zahraničí alebo stratia v reklamných agentúrach. Potrebuje vôbec Slovensko slovenský film? Americká (ale nielen ona) kinematografia nám hravo vypomôže. Veď iba v marci má premiéru v slovenských kinách ďalších 13 filmov (9 z USA, 3 české a 1 anglický). Ak sa vám to nepozdáva ... nechajme filmárov robiť biznis. Aby prípadne zostalo aj na umenie. Elene Seilerová

Amsterdampolojasno17
Atényoblačno16
Belehradpolojasno15
Berlínpolojasno16
Bratislavaslnečno16
Bruselslnečno17
Budapešťslnečno17
Bukurešťoblačno13
Frankfurtslnečno14
Helsinkiprehánky10
Istanbuloblačno14
Kodaňslnečno15
Kyjevslnečno17
Lisabonslnečno20
Londýnoblačno15
Madridslnečno20
Milánoslnečno20
Moskvaslnečno16
Oslooblačno11
Parížslnečno18
Prahaslnečno14
Rímslnečno18
Sofiaoblačno12
Štokholmdážď12
Varšavaslnečno17
Viedeňslnečno18
Záhrebpolojasno16
Ženevaslnečno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.