Hospodársky denník
USD41,859 Sk
EUR44,871 Sk
CHF28,144 Sk
CZK1,168 Sk
  Streda  31.Marca 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vydávanie kníh je charitatívna činnosť


Vydavateľstvo Mladé letá si na budúci rok pripomenie svoju päťdesiatku. S knihami, ktoré vydávali, vyrastala dnešná stredná i staršia generácia. Kým ešte pred pár rokmi malí i veľkí boli vášnivými čitateľmi, dnes, pri množstve rôznych audiovizuálnych možností, sa čítanie akosi vytráca z okruhu ich záujmov. Čo si o tom myslí riaditeľ vydavateľstva Mladé letá Ing. Jaroslav Jankovič? – Je to boj tlačeného slova s technikou. Teraz je prevaha na strane techniky, ale myslím si, že kniha ako duševný impulz na rozvíjanie detského myslenia a fantázie má svoje nezastupiteľné miesto. Vidno to aj podľa toho, že po istej vlne rôznych kaziet, disneyoviek, kultúrne menejcennej literatúry sa mladí ľudia a mladé rodiny obracajú spätne k osvedčeným kritériám, ktoré táto literatúra nášho vydavateľstva vždy prinášala. Určitú úlohu však zohráva aj nie práve priaznivá ekonomická situácia. Ceny kníh sú vysoké. Vo svete nastupuje trend stanoviť knihám pevné ceny, naše vydavateľstvá sa však tomu bránia. – Knihy by naozaj v každej predajni mali mať tú istú cenu. Je to aj dosť zaužívané pravidlo, že vydavatelia vydávajúci knihy na Slovensku dávajú tzv. odporučenú cenu, ktorú kníhkupci na 98 až 99 percent musia akceptovať, lebo od toho sa odvíjajú aj ich ekonomické závislosti. Ekonomika knihy sa skladá z nákladov na výrobu knihy, časti zisku vydavateľstva a ráta sa aj s rabatom pre veľkoobchodníkov, ktorí zas dávajú rabat kníhkupcom. My sa snažíme ceny stanovovať čo najnižšie, lebo vieme, že situácia je naozaj zlá a knihy by sa stali, najmä v niektorých častiach Slovenska, nepredajnými. Naše možnosti však ovplyvňujú všetky vstupy do tvorby ceny knihy, ktoré sa stále Ako ovplyvní predajnosť kníh uvažované zvýšenie dane z pridanej hodnoty? – V rámci Zväzu vydavateľov a kníhkupcov sme sa stretli okamžite, keď sa o zvýšení DPH začalo hovoriť. Podľa nášho názoru by to zruinovalo možno 50 percent vydavateľov na Slovensku. Veď vydávanie kníh je dnes takmer charitatívna činnosť, žijeme takmer iba na úrovni nákladov vydávaných kníh. Nie je to žiadny zárobkový biznis, je to vzťah ľudí k tomu, čo robia. Zvýšenie DPH by malo jednoznačný vplyv na ceny kníh a obávam sa, že by sme stratili aj posledných čitateľov. O našom názore sme informovali ministerku financií pani Schmögnerovú, prvého podpredsedu vlády pána Mikloša, ako aj ministerstvo hospodárstva. Už nedozerné následky pre nás malo zvýšenie poštovného okolo 55 percent. Urobilo to veľké škody vydavateľstvám, ktoré majú zásielkové služby. Veď tie robili svojím spôsobom kultúrnu činnosť, knihy sa dostali aj do najodľahlejších oblastí a ľudia, ktorí by možno nikdy nešli do kníhkupectva, si knihu objednali. Lenže ak poštovné, povedzme, pri knihe, ktorá má hodnotu 100 korún, je 45 korún, tak si ju nikto neobjedná. Najmä, ak predchádzajúcu výšku poštovného boli vydavateľstvá v rámci svojich nákladov schopné pokryť. Toto zvýšenie predstavuje stratu našich objednávok. Každý štát na svete hľadí na to, aby národ kultúrne napredoval, a knihu ako artikel zvýhodňuje. Bolo by treba stanoviť hranicu, podľa ktorej by časť poplatkov prevzal na seba štát. Chceli by sme to presadiť a ideme v tomto smere rokovať so všetkými zainteresovanými. Že je nevyhnutné podniknúť tieto kroky, vidno aj z toho, že za prvé dva mesiace tohto roka sme zaznamenali znížený predaj kníh o 30 percent. Museli sme urobiť zásahy do našich edičných plánov, takže v tomto roku namiesto 100 predpokladaných titulov ich vyjde asi iba 85. Už tridsaťšesť rokov pri vydavateľstve Mladé letá pôsobí Klub mladých čitateľov. S akým úspechom? - V minulosti to bola samostatná jednotka v rámci vydavateľstva, čiže boli schopní v rámci objednávok si vytvoriť vlastný distribučný plán, naplniť ho a predať všetko, čo si objednali. Dnes sa počet členov rapídne znížil, práve tak ako počty kníh na jednotlivých objednávkach. S akým optimizmom sa pozeráte do budúcnosti?
- Knihy väčšinou kupujú deťom rodičia a kameňom úrazu je ekonomická situácia v rodinách. Pokiaľ sa nezlepší, mám obavy, že veľa vydavateľstiev na Slovensku bude mať problémy a možno aj zanikne. Je to smutné rozmýšľanie. Ale verím, že vždy sa dajú nájsť nejaké možnosti na kúpu kníh, lebo som presvedčený, že kniha ako fenomén nikdy nezanikne. Gabriela Klestincová

Amsterdampolojasno17
Atényoblačno16
Belehradpolojasno15
Berlínpolojasno16
Bratislavaslnečno16
Bruselslnečno17
Budapešťslnečno17
Bukurešťoblačno13
Frankfurtslnečno14
Helsinkiprehánky10
Istanbuloblačno14
Kodaňslnečno15
Kyjevslnečno17
Lisabonslnečno20
Londýnoblačno15
Madridslnečno20
Milánoslnečno20
Moskvaslnečno16
Oslooblačno11
Parížslnečno18
Prahaslnečno14
Rímslnečno18
Sofiaoblačno12
Štokholmdážď12
Varšavaslnečno17
Viedeňslnečno18
Záhrebpolojasno16
Ženevaslnečno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.