Bankový sektor na Slovensku sa v súčasnosti nachádza v neutešenej situácii. Jedným z jeho najvážnejších problémov je vysoká úroveň klasifikovaných úverov, teda úverov, ktoré sú zo strany bánk takmer nevymožiteľné. Je pravda, že objem klasifikovaných úverov ustavične stúpa, uviedol pri včerajšej návšteve našej redakcie prokurista a riaditeľ odboru starostlivosti o klientov Tatra banky Ing. Ivan Šramko, pričom dodal, že ...od roku 1995, keď Národná banka Slovenska vydala na klasifikáciu úverov jasné pravidlá, sa ich podiel zvýšil z približne 30 % na vyše 50 % zo všetkých úverov". Časť z nich je dedičstvom z minulosti, nie však všetky. Banky v posledných rokoch opätovne poskytovali úvery, ktoré následne museli preradiť do kategórie klasifikovaných. Podľa I. Šramku sa teda manažéri najviac postihnutých bánk nemôžu sťažovať na historické dôvody, lebo sami pokračovali v neutešenom trende svojvoľného poskytovania rôznych úverov, a okrem toho už mali dosť času, aby sa s nimi vyrovnali. Druhým vážnym problémom slovenského bankového sektora je nedostatok dlhodobých vkladov, čo predstaviteľ zahraničím najlepšie hodnotenej banky na Slovensku komentoval slovami: Všetko je otázkou dôvery. Bankám totiž nepomôže reklamná kampaň či vysoké úrokové sadzby, tie sú aj tak len pri krátkodobých vkladov - sami občania, podnikatelia a firmy musia začať dôverovať slovenskej ekonomike a jej bankovníctvu. V súčasnosti ani neexistujú štandardné dlhodobé cenné papiere ako záložné listy, ktoré v zahraničí zabezpečujú funkciu sporenia. V prvom rade treba zabezpečiť fungovanie ekonomiky Slovenska a vyslať pozitívne signály do zahraničia, aby nás i dôveryhodnosť našej ekonomiky mohli ratingové agentúry pozitívnejšie hodnotiť, dodal I. Šramko. Roman Guniš