Hospodársky denník
USD41,924 Sk
EUR44,953 Sk
CHF28,161 Sk
CZK1,17 Sk
  Štvrtok  1.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Sen alebo súčasná realita ?


Cestovný ruch je v hospodárstve prierezové odvetvie
Cestovný ruch na Slovensku ( nemyslím tým cesty Slovákov von do zahraničia) už zažil lepšie časy. Ako súčasť terciálnej sféry, ktorá by sa mala podieľať na oživení ekonomiky Slovenska, by si zasluhoval väčšiu pozornosť. Štatisticky sa však vykazuje v platobnej bilancii pasívne saldo, a tým sa vývoj v cestovnom ruchu a možnosti jeho rastu sa ponechávajú v celom rozsahu na trh a jeho mechanizmy. Treba si uvedomiť, že tak ako vývoz, existuje aj dovoz a v cestovnom ruchu ide o dovoz „neviditeľný“, teda ťažko merateľný: Cestovný ruch je v rámci hospodárstva prierezové odvetvie – peniaze od turistu si zinkasuje doprava, spoje, obchod, poľnohospodárstvo, dokonca aj stavebníctvo. V zahraničí je centrálne riadenie prispôsobené tomuto faktu. U nás je však riadenie komplikované, čo zapríčiňuje okrem iného, že každý jeden proces posudzovania aschvaľovania materiálov (vyhlášky, zákony) je dlhodobý. Navrhované založenie národného (štátneho) úradu pre cestovný ruch sa stále nepovažuje za dostatočne opodstatnené. Slovenská agentúra pre cestovný ruch plní marketingové zámery vlády a je nositeľom štátnej propagácie cestovného ruchu. Aktívne pracujú aj profesijné združenia v cestovnom ruchu, ako je Slovenská asociácia cestovných kancelárií a Zväz hotelov a reštaurácií SR, ktorí promptne reagujú svojimi pripomienkami na zmeny v priestore vymedzenom na podnikanie súkromným podnikateľom. Vytvoriť lepšie podmienky na rozvoj aktívneho zahraničného cestovného ruchu, a tým aj prínos devíz však môžu skutočne len v obmedzenej miere. Mnohé pozície na zahraničných trhoch sme už stratili a na mnohých máme problémy udržaťsa. Finančné zdroje na štátnu propagáciu sú limitované a dá sa povedať až nedostatočné a podnikateľ nechce preberať na svoje plecia aj úlohy, ktoré v iných krajinách na seba preberá štát. Znamenalo by to pre neho dlhodobo finančne dotovať aktivity vzahraničí, venovať čas na nábor klientely na neznámych trhoch. A to všetko navyše s veľmi neurčitým výsledkom, teda veľmi malou návratnosťou vložených finančných prostriedkov. Navyše, nároky na úverovanie v aktívnom cestovnom ruchu sú rovnaké ako pri úverovaní vývozu tovaru, ktorému sa venuje väčšia pozornosť. Ďalšie zotrvávanie v pozícii „nehas, čo ťa nepáli“ môže znamenať prehlbovanie pasív platobnej bilancie.

Amsterdamoblačno17
Atényoblačno15
Belehradzamračené13
Berlínpolojasno17
Bratislavaslnečno18
Bruselpolojasno15
Budapešťslnečno18
Bukurešťoblačno14
Frankfurtslnečno16
Helsinkislnečno10
Istanbuldážď12
Kodaňslnečno15
Kyjevoblačno14
Lisabonoblačno19
Londýnpolojasno16
Madridprehánky17
Milánoslnečno21
Moskvaslnečno15
Oslooblačno13
Parížslnečno20
Prahapolojasno15
Rímslnečno21
Sofiadážď13
Štokholmpolooblačno14
Varšavaslnečno16
Viedeňslnečno18
Záhrebpolojasno17
Ženevaslnečno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.