Sen alebo súčasná realita ? Cestovný ruch je v hospodárstve prierezové odvetvie Cestovný ruch na Slovensku ( nemyslím tým cesty Slovákov von do zahraničia) už zažil lepšie časy. Ako súčasť terciálnej sféry, ktorá by sa mala podieľať na oživení ekonomiky Slovenska, by si zasluhoval väčšiu pozornosť. Štatisticky sa však vykazuje v platobnej bilancii pasívne saldo, a tým sa vývoj v cestovnom ruchu a možnosti jeho rastu sa ponechávajú v celom rozsahu na trh a jeho mechanizmy. Treba si uvedomiť, že tak ako vývoz, existuje aj dovoz a v cestovnom ruchu ide o dovoz neviditeľný, teda ťažko merateľný: Cestovný ruch je v rámci hospodárstva prierezové odvetvie peniaze od turistu si zinkasuje doprava, spoje, obchod, poľnohospodárstvo, dokonca aj stavebníctvo. V zahraničí je centrálne riadenie prispôsobené tomuto faktu. U nás je však riadenie komplikované, čo zapríčiňuje okrem iného, že každý jeden proces posudzovania aschvaľovania materiálov (vyhlášky, zákony) je dlhodobý. Navrhované založenie národného (štátneho) úradu pre cestovný ruch sa stále nepovažuje za dostatočne opodstatnené. Slovenská agentúra pre cestovný ruch plní marketingové zámery vlády a je nositeľom štátnej propagácie cestovného ruchu. Aktívne pracujú aj profesijné združenia v cestovnom ruchu, ako je Slovenská asociácia cestovných kancelárií a Zväz hotelov a reštaurácií SR, ktorí promptne reagujú svojimi pripomienkami na zmeny v priestore vymedzenom na podnikanie súkromným podnikateľom. Vytvoriť lepšie podmienky na rozvoj aktívneho zahraničného cestovného ruchu, a tým aj prínos devíz však môžu skutočne len v obmedzenej miere. Mnohé pozície na zahraničných trhoch sme už stratili a na mnohých máme problémy udržaťsa. Finančné zdroje na štátnu propagáciu sú limitované a dá sa povedať až nedostatočné a podnikateľ nechce preberať na svoje plecia aj úlohy, ktoré v iných krajinách na seba preberá štát. Znamenalo by to pre neho dlhodobo finančne dotovať aktivity vzahraničí, venovať čas na nábor klientely na neznámych trhoch. A to všetko navyše s veľmi neurčitým výsledkom, teda veľmi malou návratnosťou vložených finančných prostriedkov. Navyše, nároky na úverovanie v aktívnom cestovnom ruchu sú rovnaké ako pri úverovaní vývozu tovaru, ktorému sa venuje väčšia pozornosť. Ďalšie zotrvávanie v pozícii nehas, čo ťa nepáli môže znamenať prehlbovanie pasív platobnej bilancie.
|
Amsterdam | oblačno | 17 |
Atény | oblačno | 15 |
Belehrad | zamračené | 13 |
Berlín | polojasno | 17 |
Bratislava | slnečno | 18 |
Brusel | polojasno | 15 |
Budapešť | slnečno | 18 |
Bukurešť | oblačno | 14 |
Frankfurt | slnečno | 16 |
Helsinki | slnečno | 10 |
Istanbul | dážď | 12 |
Kodaň | slnečno | 15 |
Kyjev | oblačno | 14 |
Lisabon | oblačno | 19 |
Londýn | polojasno | 16 |
Madrid | prehánky | 17 |
Miláno | slnečno | 21 |
Moskva | slnečno | 15 |
Oslo | oblačno | 13 |
Paríž | slnečno | 20 |
Praha | polojasno | 15 |
Rím | slnečno | 21 |
Sofia | dážď | 13 |
Štokholm | polooblačno | 14 |
Varšava | slnečno | 16 |
Viedeň | slnečno | 18 |
Záhreb | polojasno | 17 |
Ženeva | slnečno | 18 |
|
|
|